Gå til innhold

Tung å styre med ulyder

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

har hatt bil på jekk i dag. sjekket reim. det er denn samme reima som går til dynamoen. den er stram og fin.

sjekket olje. den er fin i farge og ingen lekasje.

 

prøvd å vri litt på venstre frem hjul med nevene mine. da kunne jeg vri hjulet til høgre å venstre med klakk klakk lyd.

tok av hjulet. gummien på ytre ende ledd såg litt mør bankent ut. så jeg prøvde å nykke litt i den. og den var ganske så løs! kunne løfte den opp nesten 1cm og vri den til høgre og venstre 0.5cm ca da.

den må jeg bare bytte ut!

kan dette være årsaken :s delen skal bestilles å få en fag mekanikker å montere den.. noe kan jeg ordne selv men dette vil jeg la en fagmann se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et defekt endeledd er ikke årsaken til dine servo problemer. Stor sannsynlighet for at pumpa er defekt siden du ikke har hatt lekkasje problemer med servoen. Å kjøre med endeledd som har stor slitasje er farlig,styrestaget kan hoppe av ved en brå unnamanøver og da har du null styring på bilen. Meget farlig.

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde front dekka opp av bakken hang løst. ingen ulyder og fin ratting.

men med engang dekka var på bakken nykket den i rattet.

trodde det skulle bare være ende leddet :P jaja må vell bare skaffe meg en ny en...

 

kan en montere ny ved å. løsne reima fra reimhjulet til pumpa. så skru løs slanger, bolter til braketten

montere ny feste alt på nytt. ha tank lokket åpnet til det ikke kommer mer bobler ut.

eller er jeg helt borte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at problemet var at bilen var tung og ratte og at servoen laget ulyd? Det er klart at hvis du har stor slark i endeleddene så vil du få dødgang på rattet,men det lager ikke noe ulyd i servoen.

 

Hvis pumpa må skiftes så må drivreima av,den får du ikke av hjulet uten å løsne reima.Tror heller ikke at du får reimhjulet av pumpa når den er montert i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg nå begyner å skjønne hva som er problemet på bilen din.

Om du får en til å dreie på rattet men du lytter,er det da en kraftig knirkelyd nær hjulet? Ev spray på silikonspray på reimene for å utelukke at det er reima som piper,når det sprayes på silikonspray på reim som piper skal det bli stille når det sprayes på.

 

Siden du skriver at lyden blir borte når du løfter hjulet fra bakken tror jeg nedre og/eller øvre bærekule er tørr,at det ikke er fett igjen i de,dette gir en kraftig knirkelyd når det er belastning på fjæringen,altså når bilen stå på hjula. En tørr kule gir også mer motstand på styringen.

 

Har skiftet en del kuler på disse pga knirkelyd.

 

Om det er orginale kuler er det ingen smørenippel i de,ved mont av uorginal bruker det sitte nippet for å pumpe inn fett. Ved skift av nedre bærekule må komplett bærebro skiftes,da må man stort sett også skifte stablenkene pga disse må ofte kappes for å få ut bærebrua.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk nytt endeledd i posten i går. den har en slik nippel ja :) men prisen var bedre.

 

ser flere servo pumpe på ebay. og summit har også en til hyggli pris... men før jeg begynner hvilket verktøy kan jeg bruke for å ta av hjulet på den gamle pumpa. har sitt noe verktøy på you tube men hvet ikke hva dem hetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men endeledd er ikke det samme som bärekule.... Endeledd bruker ikke lage knirkelyder eller gjöre bilen tung på rattet,men det gjör nedre bärekula.

 

Verktöy for demont/mont av reimhjul på servopumpe

8011d4c1.gif?dummy=1319478227545

8011d47f.gif?dummy=1319478335441

Demont verktöy c-4333

Mont verktöy c-4063B

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår