Gå til innhold

TomL86 - MB 190 - Kose/Langtidsprosjekt

Ranger emnet


TomL86

Anbefalte innlegg

Da har jeg gått til innkjøp av en Mercedes w201 190 :D

Bilen har stått lagret i en hall i 3 år nå, så det blir en del pussing og rengjøring... Lukter ikke akkuratt friskt av interiøret heller :well: men men...

 

Litt om bilen:

tror det er en 88 modell, grå metallic lakk, har ikke funnet noe serlig med rust enda :)

1996 ccm forgasser motor

byttet fra 4 til 5 trinnskasse

godkjent senket

jamex pedalsett

momo ratt

 

Planer for bilen:

Interiør- Få ett gjennomført fint look, nye dørpaneler, nye seter, litt mods til dashbord og midtkonsoll, litt annlegg etc.

 

DSC_0591.jpg

 

DSC_0582.jpg

 

DSC_0581.jpg

 

DSC_0580.jpg

 

DSC_0579.jpg

 

DSC_0578.jpg

 

DSC_0577.jpg

 

DSC_0565.jpg

 

DSC_0564.jpg

 

DSC_0560.jpg

 

DSC_0558.jpg

 

Motor- Sandblåse og lakkere mye deler, få ett ryddig/strøkent motorrom. Ta kompresjontest viss jeg får tak i instrument, bytte mye slitedeler og pakkninger om nødvendig, kanskje toppakkning,stempelringer, diverse lager.

Vurderer kvasskam og ny forgasser.

Ta litt hobbyporting på toppen, å få litt bedre gjennomstrømning.

Kanskje større eksosannlegg etterhvert.

 

DSC_0584.jpg

 

DSC_0583.jpg

 

DSC_0557.jpg

 

Understell-Kanskje polyforinger og ymse stag

 

DSC_0589.jpg

 

Styling- Ny grill, nye hjørneblinklys, frontfanger,bakfanger og diverse oppussing etter behov.

 

DSC_0561.jpg

 

DSC_0556.jpg

 

DSC_0555.jpg

 

DSC_0590.jpg

 

DSC_0586.jpg

 

Bremser-Bytte alle skivene og klossene. Kanskje bare orginale brembo skiver og noen bedre klosser. Skal også bytte bremseveske siden bilen har stått så lenge. Å kanskje lakkere calipere.

 

DSC_0585.jpg

 

DSC_0592.jpg

 

Ymse deler:

 

DSC_0587.jpg

 

Bilen står 1.5 time fra der jeg bor, så den må fåes på henger å fraktes hjem etterhvert. Det som må gjøres før den flyttes er å fylle luft i dekkene, feste girkassa og samle opp alt av deler :)

 

Håper dere liker bilen og kommer med både positiv og konstruktiv kritikk :)

 

Skrik ut viss noen vet hvor jeg kan få tak i skikkelig forgasser(e), og hvilken kam som egner seg best. Trenger mye av deler og trim, så sleng inn relaterte linker og info, alt av interesse! :helpme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fikk hentet bilen på henger i går og nå står den litt utenfor byen der den skal lagres og plukkes på i vinter. Skal begynne å jobbe på bilen denne uka og håper på å få gjort en del.

Bilen har fått byttet girkasse fra 4 trinns til 5 trinns, så motoren har vert ute, å nå skal det meste monteres igjen. Da kan det bli litt små problemer å ta over uavsluttet arbeid, for jeg er ikke helt sikker på hva som må gjøres og hva som har blitt gjort. Så nå har bilen stått lagret i 3 år, og det gjennstår å montere litt på det elektriske annlegget, kjølesystemet, bremser, servo og clutchoverføringen.

Denne uken skal jeg prøve å få tatt litt overflaterust i motorrommet og lakkere det jeg kan av deler. Så blir det å montere det meste og prøve å få bilen til å bli kjørbar så fort som mulig, og heller ta oppgraderinger og styling etc senere i vinter.

Fant faktisk ei orginal amg leppe til fronfangern :) litt shabby tilstand på den, men den skal pusses opp og settes sammen med en annen frontfanger jeg har. Tror det kan bli veldig tøft :) Skal prøve å få tatt noen flere bilder i løpet av uka.

 

Ting som skal gjøres på bilen framover:

Piffe opp motorrommet, lakkere ymse deler, ny reim, montere radiator, feste girkassa, bytte alt av olje og væske, prøve å få start på motoren, montere og rense interiøret, lage til amg frontfangeren og gå over bilen generelt.

Så får vi se hva som dukker opp underveis.

Oppdatering og bilder kommer så fort jeg får gjort noe fornuftig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk begynt å skrudd litt i går. Montert radiator og litt slanger, lakkert og satt på eksos manifoil, pussa litt på toppdekselet (skal pusses ned bedre og lakkeres). Skal ut å koble til alt av ledninger i helga sikkert. I dag skal jeg opp på mercedes og kjøpe litt småplukk. Kanskje det blir en tur innom huggern å se om det finnes noe brukbart der. Da er det kanskje ikke så alt for mye som gjennstår før den kan startes opp igjen. Må ha bilen kjørbar så jeg kan flytte den mellom lagringsplass og mekkeplass, så når bilen er kjørbar så skal jeg begynne å fikse interiøret, gå over bremsene, ordne blinklys, framfanger og kanskje prøve å få litt flere ponnier ut av motoren.

 

Her er noen få bilder av hvordan bilen er nå:

 

DSC_0621.jpg

 

DSC_0619.jpg

 

DSC_0617.jpg

 

DSC_0616.jpg

 

DSC_0622.jpg

 

Noen dårlige bilder av frontfangerne:

 

DSC_0601.jpg

 

DSC_0600.jpg

 

 

 

Var på mb190 treffet i fjor å så en med dobble gassere. Er det noen som vet hvem som eier den? Hvilke gassere er det, å hvor får man tak i de?

 

2lforgasser.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått gjort litt i dag å da :) fikk kobla til masse ledninger og slanger i motorrommet. Er fremdeles noen ledninger jeg er litt usikker på, men finner vell ut av det etterhvert.. har vert en tur på mercedes å kjøpt litt deler. Bla. skruer til festebraketten til girkassa, reim, mansjett til girstanga, festeklipps til utvendige styling panel på førerdøra og bensinslange til forgassern osv :)

Får se om det blir litt mekking i helga å, kanskje begynne å gå over interiøret og vaske bilen litt.

Neste uke blir det å feste girkassa skikkelig å forhåpentlig vis prøve å starte opp skuta snart. Skal ordne til amg frontangern etterhvert å montere resten av eksosannlegget.

 

Men si fra viss noen vet hvor jeg får bestillt gassere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vert på mercedes en tur å plukket opp litt deler, og vert ute å vasket bilen litt :) Fikk satt på plass baksetene og satt på styling skjermene på førerdøren her om dagen. Så nå gjennstår det å feste girkassa, bytte ut noen bensinslanger, bytte olje på motoren,girkasse og diffen. Så feste resten av ledningene i motorrommet og se over at alt er på plass. Så blir det forhåpentligvis oppstart snart :)

Må ha bilen kjørbar i vinter slik at jeg kan flytte den inn og ut av garasjen der jeg skal skru.

Så på nyåret når det blir litt mer norske fjelldaler i lommeboka blir det å handle inn nye dørpanel på fører og passasjerdørene, lydanlegg, blinklys, avantgardgrill og ymse styling og interiørdeler. Så blir det å se ann om jeg kommer over litt motordeler :)

 

Her er noen kveldsbilder av 190 min og samboern min sin 190E:

 

DSC_0627.jpg

 

DSC_0628.jpg

 

DSC_0629.jpg

 

DSC_0630.jpg

 

Forhåpentligvis blir det mekking i helgen og update kommer neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gjort litt i går å :) Ødela en ventil på ene felgen, så må finne meg ei dekkmaskin å bytte ventil. Fikk satt på plass ny reim, montert vifta og rengjort dynamoen litt. Dynamoen ville ikke gå rundt, så jeg plukka den av rengjorde den litt slik at den løsna og fikk rotere igjen. Så får vi se om den fungere eller om den må erstattes eller overhales.. Skulle feste girkassebraketten under, men det manglet 2 av de "muttrene" som skal ligge inne i festepunket på karosseriet, så det må jeg få tak i. Så kanskje det blir en ny girkasse demper også.

Nå blir det kanskje rolig med skruing ei lita stund framover. Men mangler fremdeles litt deler til å starte motoren osv.. Men får se hva som skjer :)

 

DSC_0646.jpg

 

DSC_0641.jpg

 

DSC_0632.jpg

 

DSC_0633.jpg

 

DSC_0635.jpg

 

DSC_0636.jpg

 

DSC_0637.jpg

 

 

Noen som vet hvor denne svarte kabelen skal festes?

DSC_0645.jpg

 

Ellers så blir den stående slik ei stund

DSC_0647.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir pent nå:)

felgene kledde bilen utrolig godt! :)

skulle kanskje vært en liten tanke lavere forran?

 

Ang de mutterne du mener som skal ligge inni under til girkassa, skal gå ann å flytte på (brukte personlig bare en latmannsarm som jeg dyttet dem med). så det kan jo tenkes at dem ligger inni der?

 

men hvilken sort kabel mener du? litt for nært bilde :P

Mvh

Stian

 

stolt eier av MB 190E

krsmf.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :) Blir bra etterhvert :o bildene blir kuttet ned i formatet, så alt er ikke med på bildet slik de er orginale. Men jeg mener den sorte ledningen som går ut fra polskoen der, den tynne som ligger over den røde ledningen.... Får se litt nærmere på girkasseopphenget en annen dag, kanskje jeg er så heldig at muttrene ligger inni der :)

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Da begynner våren å komme igjen. Ergo, muligheter til å begynne å skru skikkelig igjen :) Bestillte litt smådeler fra mbspesialisten nå. Girkassedemper,litt service deler og blinklys framme. Så får vi se når delene kommer om det er brukelig. Skal ta meg en dag nå snart å plukke litt mere på bilen å finne ut hva som må gjøres framover. Skal se om jeg får tak i en "ny" brukt dynamo til helga kanskje. Får håpe bilen har ovelerlevd vintern i samme behold som den var. Stakkarn har stått ute å fryst i vinter :-/

Men når har jeg trua på å begynne å skru igjen å sattser på at d blir gjort en del framover, viss været osv holder seg :) Blir en del jobbing å framover så da får jeg se hva det blir tid til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår