Gå til innhold

Ubrukelig policy

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg synes det er en fullstendig ubrukelig policy at jeg ikke kan få stille ett spørsmål, om en motor som finnes i en bråte med VAG produkter i teknisk, hvor en lur kar kanskje ser tråden og svarer, men at den blir flyttet inn i ett underforum for respektive bilmodell, når 95% av dem aldri har hørt at den finnes med bensinmotor engang...

 

Er det kanskje mulig å se problemstillingen her, det sto diagnose bla. som ting som hører inne under teknisk, jeg ville ha en diskusjon rundt resultatet av diagnostiseringen som var gjort. Men det skjer jo faen ikke inne i Octavia forumet, for der er det skjelden en kjeft, og er det noen der, så har dem kjørt diesel så lenge at dem ikke husker hva en tennplugg er.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ser jeg ikke problemet ditt. Tråden din ligger nå strengt tatt under både teknisk og Octavia, da med direktelink i teknisk-forumet.

Cluet med å ha tekniske modellspesifikke spørsmål under respektive bilmerke og modell, er at det i ettertid blir lett søkbart. Om du har problem med tenningen på en VW Golf 2 så er det fint om de med tidligere lignende problemer på samme bil har postet dette under Golf 2, ikke der det måtte passe. Det blir da enkelt å søke opp disse trådene (i Golf 2-forumet), skulle man ha søkt på ordet 'tenningsproblemer' i hele Bilforumet, eller teknisk, så hadde sikkert minst 90% av treffene vært under andre bilmerker og dermed lite interessante ;)

Jeg er enig i at din tråd kunne sortert under VAG, men ikke under teknisk siden temaet ikke har tilknytning til andre bilmerker enn VAG.

Har sett på tråden din før, men hadde ikke noe konkret formening om hva som kunne skape disse feilene. Skal kikke igjen ;)

 

http://www.bilforumet.no/andre_forum/ris-and-ros-forandringer-forslag/274696-flytting-trader-fra-teknisk.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet er jo å få folk som har peiling og erfaring med denne typen motor til å se tråden, de fleste med Octavia har jo en diesel. Det er jo ikke akkurat en bilinteresserts drømmebil med AKL motor, og da blir det lite kunnskap på emnet innenfor ett forum av interesserte, fordi de velger en sprekere motor. Det jeg kanskje burde gjort er vell å bare skrive at det handler om en 1.6 8V AKL VAG-motor, letteste plassen å få gode svar hadde vell strengt tatt vært Golf delen av forumet =P

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golf-delen av forumet er nok gjerne et av de mest besøkte? AKL-motoren finnes forresten i Bora, Polo, Golf og Audi A3.

Vær bare klar over at det ikke er hva som helst du spør om. Om du kom til Møller med den listen over feil så hadde de aldri klart å svare deg på hva som er galt. De hadde begynt i en ende, da den mest sannsynlige, for så å jobbe seg fremover til feilen var lokalisert. Om vi her inne skulle klart det Møller ikke klarer så måtte vi ha vært synske ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hadde vært en god løsning? NOT!

I hvilket forum skulle man da ta opp de temaene som står i overskriften på teknisk? (Det er vel under 1% av tekniske søketreff på teknisk-forumet).

 

Teknisk

 

Her kan du diskutere bl.a. verktøy - xenon - xenon kit - radon - hella - hid - h7 - trim - trimming - weber - diagnose - bremser - autodata - chiptuning - bilbatteri - tilhengerfeste - motorolje - biltema - eksos - eksosanlegg - etanol - motor - Diskusjoner rundt et bilmerke eller modell skal postes under respektive bilmerke.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ender jo opp med en skjønnsmessig vurdering av hva man skal definere en tråd under, jeg står jo fortsatt på at jeg mener tråden min var ett spørsmål om diagnose, rett og slett fordi jeg ikke sitter på noen verkstedhåndbok som kan fortelle meg hva de forskjellige kodene egentlig betyr, og hva som kan være en mulig løsning og hva som henger sammen. Jeg ville rekke meg ut til alle som har mer peil på selve tolkningsbiten, for det kan jo umulig være feil på alt samtidig, da er det jo isåfall noen som ligger bak og forårsaker det. Men dette med at samme motoren lever ett liv i to tre forskjellige merker, og i ett utall bilmodeller gjør det jo ufattelig vanskelig å få samlet noe kompetanse på den spesifikke motoren man er ute etter.

 

Men jeg skjønner jo helt klart det du sier i din forrige tråd her, hadde ingen forventninger til at noen skulle si, feilen ligger der, fiks så blir det bra. Men jeg har ikke rørt motorstyring med kodeavlesning før, så det er ikke gjort på 5 min og forstå hva det egentlig betyr det avlesern spytter ut av feilkoder, jeg tenkte kanskje noen med mer innsikt kunne gi meg en peikepinn på hvor det var greit å forsette ut i fra hva som allerede er gjort. Og jeg anså sjangsen som best i teknisk for å få ett kompetent svar, omså på generelt grunnlag fra personer med bredere erfaring fra andre merker også, hva er svakeste punkt som oftest tankegang.

 

Men man kan jo kanskje enes om at det ikke er perfekt slik som det er, men at det på mange plan fungerer veldig bra, og på andre områder ikke fullt så bra, og da blir det jo litt irritasjon, men det vil det jo nesten alltid være på forum.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det funker nok greit nok det, men jeg hadde i utgangspunktet en mye enklere tråd i Octavia delen, men der var det lite info å få. Så da skrev jeg en ny tråd en uke seinere, i teknisk med mer detaljert beskrivelse rundt diagnose og slikt noe, nettop fordi det nesten ikke kom svar at all på modellspesifikt underforum. Jeg prøvde da å vinkle tråden på en sånn måte at det omhandler diagnostiseringen og tolkning av hva det kunne bety. Jeg er jo forsåvidt enig i "policyen" det er mer det skjønn som har vært utøvd som jeg stiller meg kritisk til

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det lite vits av meg å dra denne diskusjonen videre. Vil bare kjapt kommentere det du kaller "ubrukelig policy" og at du stiller deg kritisk til "skjønn som har vært utøvd".

 

Bilforumet har flere kompetente moderatorer, og ofte er de også blant de ivrigste til å svare. Skjønnet ble utvist av en av disse, som i tillegg har inngående kunnskap om "eldre" VAG (inkl motorer). Det er likevel ikke enkelt å alltid gi gode svar, og samtidig kan det være begrenset hvor givende det er å synse. Den første tråden du postet under Octavia har over 300 visninger, så usynlig har den ikke vært, selv om du forståelig ønsket mer "respons" i form av svar.

 

Teknisk som forum er i utgangspunktet ment for diskusjoner rundt eksempelvis fysikk, kalkuleringer, flow-måling, motorbygging, bremsing/benking etc etc. Den nye tråden din ble stående som en link under Teknisk, hvilket jeg ser på som både fleksibelt og gjort av godt skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg er til en viss grad enig med deg. Noen ganger er det umulig å diskutere eksosanlegg, bremser, xenonlys osv uten å relatere dette til en konkret bilmodell. Men hvis vi IKKE kjører et visst system på ting her inne, med flere tusen tråder, blir det kaos. Derfor vil vi helst at dere poster trådene deres under rett underforum. ;) At få Bilforumet-folk kjører akkurat den bilen DU sliter med og dermed oppnår lav respons, er det vel andre årsaker til.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår