Gå til innhold

Vento 1.6 AFT motor - problemer med stabilisering av tomgang

Ranger emnet


djupevik

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en VW Vento 1998 1.6 (AFT motorkode) som jeg har litt problemer med. Håper noen kan hjelpe meg på veg med noen tips til feilkilde og gjerne erfaringer fra andre med samme motor.

 

Når jeg har bilen i fri og slipper gasspedalen på så faller turtallet ned til under 1000rpm og gjerne ned til 500rmp. Som regel svinger turtallet litt opp og ned før det stabiliserer seg på ca 1000rpm.

 

Problemet er at noen ganger, spesielt når motoren er kald, stopper motoren som følger av at den faller så lavt på turtallet. Som regel skjer dette i de to første kryssene jeg stopper i etter bilen er tatt i bruk. Når jeg da skal starte må jeg som regel gi litt gass for at motoren skal starte igjen. Eventuelt må jeg kinne noen sekunder lenger før motoren kryper opp på stabilt tomgangsturtall.

 

Jeg har skiftet tennplugger, fordelerlokk og rotor. Jeg har blandet dyserens i bensinen uten hell, og jeg har skiftet luftmengdemåler(annen brukt fra skrapen). Jeg har også brukt diagnoseverktøy (wagcom?), men der var det ingen feilkoder. Jeg har prøvd å kjenne etter hull i vakumslange mellom bremsekraftforsterker og innsug uten å ha funnet noen skader på denne.

 

 

Jeg har fått tips om at det kan være en tomgangsregulator som er gåen. Noen som kan fortelle meg hvor denne befinner seg, og om dette er en enkel/billig jobb å skifte selv?

 

 

Noen ganger når jeg kinner flere ganger etter den har stoppet uten at den starter, og jeg må gi gass for å få start, kan bilen gå litt ujevnt og det lukter bensin. Etter en liten stund går bilen jevnt igjen.

 

 

 

Så for meg virker det som at bensin/luft -blandingen ikke er helt som den skal være.

 

 

Er taknemmelig for alle tilbakemeldinger. Hvis det er noe som er uklart så si ifra så skal jeg prøve å utdype mer. Bilen har hatt symptomene i det året jeg har hatt den, men har de siste månedene blitt verre. Før stoppet den kanskje 1 gang i uken eller måneden, nå er det gjerne 2 ganger for dagen.

Endret av djupevik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=679862&CarReference_ID=5910&CategoryType_ID=1

 

Slik ser tomgangsregulatoren ut, den pleier å sitte i nærheten av innsuget. Høres veldig ut som den er defekt. Kan også være slangene som går ut om inn fra den, du bør sjekke de først.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Tror jeg har greid å lokalisere den. Tipper det er den som ligger litt opp til høyre for oljepåfyllingen, under gasswiren..

 

Fant et eksempelbilde på nett:

Image561.jpg

 

Jeg prøvde å nappe ut kontakten på den, uten at det hadde noe å si på hvordan motoren oppførte seg. Det tyder vel gjerne på at denne kan være gåen. Sjekket slangene også, og disse såg etter det jeg kunne se helt ok ut.

 

Tror jeg ser om jeg får plukket meg en slik på skrapen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det for gitt at det skal dukke opp feilkoder viss det er tomgangsregulator, såfremst den ikke bare har periodisk feil.

 

Ta av klemma som holder slangen til/fra luftfilterboks og gasspjeld.

Vri åpent gasspjeldet og se om det er mye skitt i og rundt spjeldet.

 

Har du tilgang på garasje eller et annet mørkt rom der du kan sette bilen?

Åpne panseret og start motoren, se bak og rundt coil etter synlige gnister.

Coil er en typisk feil på VW fra denne perioden.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje bare være at den er tett? Vet ikke hvor inteligente disse dingsene er? Uansett, ser ut som jeg forvekslet tomgangsventilen med denne i går:

http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=2438132&CarReference_ID=5910&CategoryType_ID=1

 

Så da får jeg prøve å finne ut hvor tomgangsventilen er...

 

Jeg skal prøve å se rundt gass-spjeldet etter skit, godt tips. Har ikke garasje, men det er ikke så veldig seint før det er mørkt nå om kveldene så da skal jeg få sjekket coilen også. Men jeg trodde gjerne coilen var en sak som enten virket eller ikke - burde ikke motoren oppført seg litt rart på andre turtall også om det er denne? Det er vel uansett greit å sjekke den.

Endret av djupevik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei!

 

Tenkte jeg kunne legge inn en siste rapport her i tilfelle andre har tilsvarende problem. Jeg fikk tatt en titt på gass-spjeldet for ikke så lenge siden. Dette var rimelig skittent, men ikke sånn at man skulle tro dette skulle utgjøre så mye. Uansett renset jeg selve gasspjeldet og området rundt med papir, og nå er tomgangen dønn stabil :) Kjekt når det er slike enkle småting som ordner opp. Mange takk for hjelpen B.T.i!

 

Ta av klemma som holder slangen til/fra luftfilterboks og gasspjeld.

Vri åpent gasspjeldet og se om det er mye skitt i og rundt spjeldet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår