Gå til innhold

Eu kontroll - Hva om jeg bruker et verksted som "overser" feilene?

Ranger emnet


Singular

Anbefalte innlegg

Ja du kan få et annet verksted til å ta en ny pkk/eu-kontroll

 

Men det er også riktig at på en etterkontroll er det kun SVv som kan slette mangel på punkt 9

Derfor må du ta ny full PKK

 

Reglene ang godkjenning av senkesett er noe forb.... tull. Har man med TUV papirer burde det ikke være noe problem for enhver kontrollør og sammenligne nr på fjærer med papirer, og å sjekke at godkjenningen omfatter den aktuelle bil

 

EDIT Ny pers i skrivefeil:)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som er uenig i mine utsagt i utgangspunktet , så hvem som krangler er vel heller vanskelig å fastslå.. :kiss

 

Ved siste eu kontroll av min mercedes ce som forøvrig alltid har blitt godkjent med senkesett selv om det ikke var innført i vognkort,fikk jeg feil på dette. 2er på punkt 9. Da jeg ikke har noe papirer på dette ba jeg verkstedet om å føre bilen tilbake i orginal stand. Verkstedet sa det var greit men at jeg måtte forevise bilen hos statens vegvesen fordi verkstedet ikke kunne ta vekk punkt 9. Jeg viste bilen hos SVV og bilen ble godkjent. Jeg spurte kontrolløren om det var tilfelle at det var kun de som kunne ta vekk punkt 9,og fikk til svar at så var tilfelle.

 

Så hvis du mener jeg har feil så bør du ta en telefon til SVV,for siden du driver og utfører eu-kontroller så vil du vel forholde deg til lovverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det du som sa det ikke gikk ann for et bilverksted overhodet å få gjort noe med en slik mangel. Du har fått eksempler på lovlig måte ( vise et annet sted) og en som jeg har skrevet jeg er litt i tvil om i forhold til lovverket , men at det går helt fint å utføre det ( slette 2 eren. ) på verkstedet på etterkontroll.. Det jeg reagerte mest på var at du skrev at det var ikke mulig for et bilverksted å gjøre noe med en slik mangel..

Bruke mye tid på tlf til biltilsynet som svarene avhenger av hvem man prater med gidder jeg ikke for dette. Du som sier det er slik bør ha dokumentasjonsansvaret. Jeg er nå litt i tvil , men mener man kan feks fjerne senkesettet og få slettet feilen lovelig på etterkontroll. Men vi kan selvsagt ikke godkjenne senkesett , ombygginger osv uten at det blir satt i orginal stand.. Finn gjerne en foreskrift som gir deg rett , og jeg skal gi meg tvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det du som sa det ikke gikk ann for et bilverksted overhodet å få gjort noe med en slik mangel. Du har fått eksempler på lovlig måte ( vise et annet sted) og en som jeg har skrevet jeg er litt i tvil om i forhold til lovverket , men at det går helt fint å utføre det ( slette 2 eren. ) på verkstedet på etterkontroll.. Det jeg reagerte mest på var at du skrev at det var ikke mulig for et bilverksted å gjøre noe med en slik mangel..

Bruke mye tid på tlf til biltilsynet som svarene avhenger av hvem man prater med gidder jeg ikke for dette. Du som sier det er slik bør ha dokumentasjonsansvaret. Jeg er nå litt i tvil , men mener man kan feks fjerne senkesettet og få slettet feilen lovelig på etterkontroll. Men vi kan selvsagt ikke godkjenne senkesett , ombygginger osv uten at det blir satt i orginal stand.. Finn gjerne en foreskrift som gir deg rett , og jeg skal gi meg tvert..

 

Påstår du at du som kontrollorgan har utført en periodisk kontroll av et kjøretøy med en 2er feil på punkt 9,kan godkjenne dette ved en etterkontroll?

 

Utdrag av kontrollveiledning periodisk kontroll av kjøretøy på lovdata,dette bør du som kontrollorgan kjenne til.

 

Punkt 9. forevisning for trafikkstasjon:

Når det oppdages forhold som gjør at kjøretøy må inn til trafikkstasjon for vurdering,ny godkjenning,påtegning i vognkort mv. Skal det gis påtegning på kontrollseddelens punkt 9.

 

Opptrer du som kontrollorgan og trafikkstasjon?

Ps. Sentralbord damen ga meg samme svar som kontrollør i kontrollhall når det gjelder hvem som kan godkjenne punkt 9.

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den , men når grunnlaget for "forevisning trafikkstasjon" er borte , hva da?

 

Poenget er at du ikke kan ta vekk grunnlaget for forevisning for trafikkstasjon,det er det kun SVV som kan. Det vil si at du som verksted kan rette feilen men eier av kjøretøy må til en trafikkstasjon for å få godkjent rettingen som du som verksted har utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Punkt 9 er det kun vegvesenet som kan ta bort,ingen verksted som kan ordne det. Du får ikke godkjent bilen din før den har vært på en trafikkstasjon og blitt godkjent.

 

Satt en mangel på manglende skillevegg i en varebil som 9 er feil. Typen var hos biltilsynet og fikk omregga bilen til personbil med 2 seter. Fikk med seg et ark fra synet om stemplet godkjenning av ombygging , og jeg fjernet 9 er feilen .. 2 dager siden-. Hvis det var som du nevner her så hadde vel synet slettet 9 eren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt en mangel på manglende skillevegg i en varebil som 9 er feil. Typen var hos biltilsynet og fikk omregga bilen til personbil med 2 seter. Fikk med seg et ark fra synet om stemplet godkjenning av ombygging , og jeg fjernet 9 er feilen .. 2 dager siden-. Hvis det var som du nevner her så hadde vel synet slettet 9 eren ?

 

Han fikk med seg et ark som dokumenterte at ombygging var godkjent,da kan du eller SVV fjerne punkt 9. Det du ikke kan er og fjerne punkt 9 uten at bilen er forevist SVV. Punkt 9 som jeg hadde på min bil ble fjernet av SVV etter at kontrollørene hadde hatt en diskusjon sammen,var en som mente jeg måtte tilbake til verkstedet for at bilen skulle bli godkjent. Men siden det kun var punkt 9 igjen på eu-kontrollen så fjernet SVV punkt 9 og bilen ble godkjent.

 

Og for siste gang: Punkt 9 sier,FOREVISES TRAFIKKSTASJON. Det betyr at bilen skal forevises SVV/biltilsynet/trafikkstasjon for godkjenning. Meg bekjent så er ingen verksteder i norges land godkjent som en trafikkstasjon!

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 9 er det kun vegvesenet som kan ta bort,ingen verksted som kan ordne det. .

 

Er det krysset av på punkt 9 så er det kun statens vegvesen som kan oppheve punkt 9.

 

.

 

Nok engang,er punkt 9 merket av på et eu/periodisk kontrollskjema må dette punktet godkjennes av statens vegvesen. Istedetet for å krangle med meg tar du en telefon til statens vegvesen og spør om punkt 9.

 

Da har de ikke merket av punkt 9. Hvorfor gjaldt ikke forrige eu kontroll?

 

 

Men det er også riktig at på en etterkontroll er det kun SVv som kan slette mangel på punkt 9

:)

 

. Verkstedet sa det var greit men at jeg måtte forevise bilen hos statens vegvesen fordi verkstedet ikke kunne ta vekk punkt 9. Jeg viste bilen hos SVV og bilen ble godkjent. Jeg spurte kontrolløren om det var tilfelle at det var kun de som kunne ta vekk punkt 9,og fikk til svar at så var tilfelle.

 

?

 

Poenget er at du ikke kan ta vekk grunnlaget for forevisning for trafikkstasjon,det er det kun SVV som kan. Det vil si at du som verksted kan rette feilen men eier av kjøretøy må til en trafikkstasjon for å få godkjent rettingen som du som verksted har utført.

 

 

Slik jeg tolker dine og andre innlegg her , så går det ikke ann for et verksted å slette 9eren på kontrolseddelen. Og det er etter mitt syn feil, noe som jeg har påpekt flere ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt en mangel på manglende skillevegg i en varebil som 9 er feil. Typen var hos biltilsynet og fikk omregga bilen til personbil med 2 seter. Fikk med seg et ark fra synet om stemplet godkjenning av ombygging , og jeg fjernet 9 er feilen .. 2 dager siden-. Hvis det var som du nevner her så hadde vel synet slettet 9 eren ?

 

Se hva du selv har skrevet og les det nøye! Det er ikke du som har opphevet punkt 9,det er det SVV som har gjort iform av at bilen er FOREVIST SVV og OMBYGGING er GODKJENT. Denne godkjenningen/dokumentasjonen har kunden med seg til deg som bevis på at han har vært hos SVV og fått bilen godkjent,da kan du ta vekk punkt 9. Du kan ikke ta vekk punkt 9 uten at du har dokumentasjon på at kjøretøyet er FOREVIST SVV. Hvorfor SVV ikke gjorde dette kan jeg ikke svare på da jeg ikke kjenner historien til bilen.

 

Altså nok en gang,når bilen er FOREVIST SVV så er punkt 9 opphevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår