Gå til innhold

Start-/dynamoproblemer

Ranger emnet


sonois

Anbefalte innlegg

Startet opp og kjørte bilen til butikken, da gikk den helt greit. Men når jeg skulle starte opp igjen ville den ikke starte hørte at det "klikka" i startern, men det var ikke noe mere liv. Fikk en kompis til å taue meg i gang og da startet den fint. Men etter noen kilometer begynte den å fuske på lavt turtall. I det jeg skulle legge til bilen for å rygge den på plass så daua den helt. Den var totalt tom for strøm..

 

Kan jeg ha vert så uheldig at både starteren og dynamoen har gått dukken nesten samtidig.??

Har ikke helt forståelse over hvordan strømmen går. Er det slik at det er en elektromagnet i dynamoen som må slå inn ordentlig føre starteren drar (var det muligens dynamoen jeg hørte det "slo" i). Eller går det egen strøm til starteren, og dynamoen har ingen inputt.

 

PS: en liten tileggsinfo. Når jeg kjørte bilen etter å ha dratt den i gang prøvde jeg ett par ganger å vri om på starteren med clutchen inne for å høre om den gikk rundt. Da kveltes bilen og jeg måtte lette på clutchen for å få den i gang igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kun ut som at dynamoen din ikke lader og derav har du flatt batteri. Sjekket dynamoreima?

 

Forstår jeg deg riktig, prøvde du bruke starteren mens motoren gikk?

 

Dynamoreima er fin og stram, og gikk fint når bilen gikk.

Mens jeg hadde fart forsøkte jeg å sette den i fri og skru av motoren for så å starte bilen. Det startet ikke og jeg satte den i gir slik at den fyrte opp at. Så prøvde jeg å vri om starteren i fart med clutchen inne og bilen på tomgang, da kvælte bilen seg med en gang jeg så vidt vrei på nøkkelen. Startet jo opp igjen når jeg satte bilen i gir og slapp clutchen.

Batteriet er nå flatt, men virket som at det hadde bra med strøm når jeg prøvde å starte den på butikken føre jeg ble tauet i gang. Da trodde jeg at det var starteren som hadde gått dukken, men da skal den jo ikke gå tom for strøm etter noen km.

 

Kan en dynamodefekt medføre at man ikke får start på bilen selv når batteriet har riktig strøm og spenning.??

Kan det være noe som ikke slo inn i dynamoen når jeg ikke fikk startet den med nøkkel, som gjorde at den tømte seg mens jeg kjørte.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En defekt dynamo (les en som ikke lader) skal ikke påvirke batteriets startegenskaper. Inn på DF på dynamoen skal du ha 12V for at den skal begynne å lade. Når den lader gir den selv ut 12V på DF og ladelampen slukker. Dine problemer kan skyldes noe så enkelt som defekt spenningsregulator, utslitte børster eller defekt ladelampe. Enkelt å skifte (som regel, vet ikke hvilken bil det gjelder) og koster lite, kan derfor være et greit sted å begynne.

 

Grunnen til at motoren stoppet når du prøvde å starte den, er at starteren bruker mye strøm, derav blir spenningen på batteriet så lav at motorens elektronikk og tenningssystem slutter å fungere.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En defekt dynamo (les en som ikke lader) skal ikke påvirke batteriets startegenskaper. Inn på DF på dynamoen skal du ha 12V for at den skal begynne å lade. Når den lader gir den selv ut 12V på DF og ladelampen slukker. Dine problemer kan skyldes noe så enkelt som defekt spenningsregulator, utslitte børster eller defekt ladelampe. Enkelt å skifte (som regel, vet ikke hvilken bil det gjelder) og koster lite, kan derfor være et greit sted å begynne.

 

Grunnen til at motoren stoppet når du prøvde å starte den, er at starteren bruker mye strøm, derav blir spenningen på batteriet så lav at motorens elektronikk og tenningssystem slutter å fungere.

 

Akkurat.

Men startegenskapene var jo også ikke helt kurante. Var ikke lange betan jeg kjørte til butikken. Og når jeg skulle starte den etter å ha vært inne på butikken så hørte jeg bare klikke-lyder. Lurer derfor på om det kan være både starter og noe med dynamo.?? Eller kan det hele fiskes ved å bare skifte dynamo, børster eller spenningsregulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si med 99% sikkerhet at det kun er dynamoen som ikke lader og ingenting feil med starteren. Begynn med å sette inn nytt batteri da det du har sikkert har fått nådestøtet etter hvert. Deretter vil nok motoren starte som normalt og du kan feilsøke (en stund), i verste fall skifte dynamoen. Husk å lade batteriet umiddelbart etterpå!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si med 99% sikkerhet at det kun er dynamoen som ikke lader og ingenting feil med starteren. Begynn med å sette inn nytt batteri da det du har sikkert har fått nådestøtet etter hvert. Deretter vil nok motoren starte som normalt og du kan feilsøke (en stund), i verste fall skifte dynamoen. Husk å lade batteriet umiddelbart etterpå!

 

Akkurat, takker for svar.

Fikk lurt til meg en dynamo, så ere bare å klemme innpå den og sette inn ett nytt batteri så får vi se om den fyrer og går mer enn 20 min :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kople ifra batteriet FØR du skifter dynamoen og la det være frakoplet til du er ferdig. Etterpå starter du bilen og måler spenningen på batteripolene mens motoren går, skal da være minst 13,2V på tomgang og rundt 14V ved 2500 omdr.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår