Gå til innhold

Integrere dab-antenne i bilen?

Ranger emnet


o-l-a-v

Anbefalte innlegg

Hei

 

Dette gjelder en Audi A4 2001-modell.

 

Har kjøpt meg ny radio med DAB og hele pakka. : )

Her fulgte det med en ny antenne, ettersom man ikke kan bruke FM antenne på dab. (?)

 

Lurer derfor på om noen har noen smarte ideer på hvor den nye dab-antenna kan plaseres slik at den ikke synes? (hverken på innsiden eller utsiden av bilen FM antenna er integrert et sted i bilen så dette bør gå ann)

Noen idé på hvor FM-antenna er plassert?

 

Og hvorfor kan man ikke bruke FM-antenne og DAB-antenne om hverandre? Hadde jo vært mye enklere om man kunne bruke en slags adapter elns slik at man kunne bruke antenna man allerede har..

 

 

MVH: Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DAB er digitale signaler. Det er ikkje FM.

Da trengs det ein D/A omformer i forbindelse med DAB signalet.

Eg rekner med ar dette er ein av grunnene.

Eg har ikkje sjekket opp kva slags frekvensområde DAB bruker.

 

Ellers har eg ikkje satt meg inn i dette da eg vanligvis ikkje høyrer på radio. (einaste er på jobben viss eg køyrer eit spesialkøyretøy med radio)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Jeg har prøvd denne splitteren og den fungerer i grunn helt fint ... så lenge den virker. Jeg byttet to stykken og de virker i kun 1 uke hver seg. ( Har motorantenne ) og regner med at den ikke liker evt spenning som den får. Det jeg gjorde var følgende. Jeg klipte av de tre ledningene, ( på en defekt dab splitter ). Istedetfor så kjøpte jeg meg 3 stk f connectorer http://image.made-in-china.com/2f0j00TMwaZoHdLskr/RG6U-F-Connector.jpg og en splitt http://img212.imageshack.us/img212/8055/qq69.jpg . Siden f-onnectorene er beregnet på vanlig coax og ledningene på denne splitteren er mye tynnere så måtte jeg bare gjøre de litt tykkere med teip. Så var det bare å skru på, teste . Joda like bra. I fredrikstad får jeg inn følgende Mux. Riks, Østfold / akershus, Vestfold/ telemark / Buskerud og noe sørlandet / rogland. Det med standard utvendig Hirschmann bilantenne. Har ikke prøvd L båndet, men siden det ikke benyttes i Norge så er det enda ikke interessant. Mottaker er upåklagelig og faller ikke ut. Husk å slå av sprømmen på utgangen siden ellers vil den automatisk deaktivere dab mottakeren. ( få feilmelding på radioen ).

Endret av toraabe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Hei

 

Dette gjelder en Audi A4 2001-modell.

 

Har kjøpt meg ny radio med DAB og hele pakka. : )

Her fulgte det med en ny antenne, ettersom man ikke kan bruke FM antenne på dab. (?)

 

Lurer derfor på om noen har noen smarte ideer på hvor den nye dab-antenna kan plaseres slik at den ikke synes? (hverken på innsiden eller utsiden av bilen FM antenna er integrert et sted i bilen så dette bør gå ann)

Noen idé på hvor FM-antenna er plassert?

 

Og hvorfor kan man ikke bruke FM-antenne og DAB-antenne om hverandre? Hadde jo vært mye enklere om man kunne bruke en slags adapter elns slik at man kunne bruke antenna man allerede har..

 

 

MVH: Olav

 

Du kan fint bruke FM antenna og sette inn denne splitten her som jeg har mokla til selv.. Fungerer meget bra.

[ATTACH]39842[/ATTACH]

post-69704-13804855204754_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår