Jump to content

Varsellampe for kjølesystem

Rate this topic

Kålkalle
 Share

Recommended Posts

Jeg har en Astra G 1.7 DTI 2004-modell. Når jeg kjører sakte, eller står rolig, med A/C på, begynner varsellampa for kjølesystem å lyse. Den lyser så snart en vifte foran i motorrommet starter. Selv når denne lampa lyser virker alt tilsynelatende som før og A/C kjøler som vanlig. Kjølevæskenivået er der det skal være.

Er det noen som har tips til hva jeg kan sjekke?

Dette står i instruksjonsboka:

Electronically controlled

engine cool ing 3

Control indica tor lights up when ignition is

switched on. Goes out shortly after engine

starts.

If it lights up when the engine is running

A fault has occurred in the engine cooling

system or the cooling circuit of the air

conditioning. Driving may be continued.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Similar Content

• By tombre
      Hei dere.  Samboer har en forester 2009 der varsellampe for høyderegulering av hovedlys har begynt å lyse.  Noen ganger blir varsellampe borte, altså kommer og går, mem som oftest lyser den.  Er det automatisk høyderegulator på hver frontlykt?   Mistenker dårlig kontakt i og med at den ikke lyser hele tiden.  Ikke lett å vite hvilken side feil er på.  Er dette noe et verksted kan finne ut av ved diagnose?   Noen som har innspill?  
    • By bergo
      Skulle kjøre hjem fra jobb i min Mazda 3 i går kveld. Rullet på en flat strekke i 80 med cruisekontrollen aktivert. Plutselig deaktiveres cruisekontrollen, og flere gule varsellamper dukker opp. - Feil i motorsystem, feil ved DSC(stabilitetskontroll), feil ved TPMS(dekktrykk), SCBS(brake-support). Manuell giring var ikke lenger mulig (er automat), og den gikk nå på et mye høyere turtall (4.). Giringen ble «rykkete».  
      Har skjedd lignende en gang før i vinter. Da skrudde jeg av motoren, og når jeg startet den igjen 30 sek senere, var det tilbake til normal. (Den var på full service og sjekk i ettertid.)
      Et døgn senere, i dag, og feilmeldingene er der fortsatt. Jeg er langt i fra noen mekaniker, eneste jeg vet er at bilen snart kunne trengt et oljeskift på motor igjen. Vet at rykking og vanskeligheter med å skifte gir kan være symptomer på giroljeskift, men vil da alle de andre feilmeldingene dukke opp? Om noen har en anelse om hva feilen kan være, mottas det med et stort takk. 
      2.2 D 2015, hatt den i litt over 2 år og kun gått 45000.
    • By enduras
      Noen som kan hjelpe? Hva betyr dette??

• By Torbo
      Jeg har hatt problemer med forsvinnende kjølevæske på min Fabia 1,4 2001 modell. Ved småkjøring har det ikke vær det store problemet, men da min sønn bruke den gikk temperaturen opp - måleren på rødt! 
      Har lest om at toppakningne på disse er en svakhet, og tok jobben. Jeg fant toppakning i dårlig forfatning, og det kunne se ut som det hadde lekket både mellom sylinder to og tre og mellom kjølesystem og kompresjonsrom. 
      Da jeg også fant vann i bunnpanna var jeg trygg på at dette burde gå bra. Det var også "gørr" elelr majones i kjølevannsbeholderen som ikke var vannbasert/blandbart med vann.
      Skulle helst ha mål HC i kjølevannet før jeg satte i gang, men alle indikasjoner tydet på toppakning. Så var også tilfelle.
      I prosessen fant jeg litt tæring i sylinder tre, men tilsynelatende ok.?
      Fant også at de våte sylinderforingene var litt bevegelige (var forsiktig), men regnet med at de ble klemt på plass med ny toppakning. 
      Litt redd for at paningene under sylindrene har en smule lekkasje?
      Tok en liten finpuss på ventilene, men de så fine ut.... Topplokket ble planet på sandplate, noe som alltid har fungert.
      Kjørte 25 mil i dag, uten lekkasje eller forsvinnende væske men jeg har et inndtrykk av at motoren går litt for varm, og jeg må vente lenger før jeg kan løsne lokket på ekspasnjonstanken. Eller så flommer det - spruter det opp? 
      Syns også at radiatorslangene er ekstra harde? Så jeg må vel få målt trykket?
      Mistenker også termostaten, da termostathuset er bygd om for å bruke vanlig termostat til 90 kroner , kontra 900 kroner..?
      Kan termostaten være snudd feil vei? Må jeg krype til korset og kjøpe nytt termostathus?
      Mistenker også påfyllingslokket til ekspansjonstanken litt? Skal det ikke være en overtrykksventil der? kan den ha tettet seg på brunn av "majones" i kjølevannet?
      Topplokket så veldig bra ut, og var bare minimalt bøyd, ca. 0,05 mm. 
      Ingen lekkasjer utvendig!
      Mange spørsmål, men er det noen som har gode retningslinger for videre "forskning" her vil jeg sette pris på det! 
      Vanlige feil til unormalt trykk i kjølesystemet? - kortversjon?

Mulig jeg setter inn en bilventil et sted i systemet for å klarere trykket?  - forslag her? Kjøpe trykkmåler? 

• By millaa34
      Hei,

Speedometer på min golf 4 1999 modell har sluttet å fungere. Samtidig som bensin måler er ustabil og varier under kjøring. Spesielt under brå svinger, da varsellampen om lite bensin slår ut. Har prøvd å bytte speedometer/instrument panel og speedometer sensor. Noen som har erfaring med dette? eventuelt vet hvor feilen kan være?

Håper på svar. 

• Populære emner nylig

• Recent Achievements

• martinlol went up a rank
      Korporal
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy