Gå til innhold

Pigg eller piggfritt?

Ranger emnet


Espen Soloest

Anbefalte innlegg

Står her med et lite dilemma, jeg må ha vinterdekk til bilen,

 

så er valget mellom pigg eller piggfritt, jeg bor og kjører mest i Oslo området så teknisk sett burde jeg kanskje ha piggfritt, men med tanke på at jeg skal ha 17" vinterhjul og det føret som har vært de siste årene vurderer jeg sterkt piggdekk,

 

Noen som har noen formeninger og tips? eventuelt erfaringer?:drive2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er og avhengigt av kva slags bil du har.

 

Eg hadde ein 84 Toyota Carina 2 for ein del år siden. til den kjøpte eg piggfritt og det fungerte kjempefint. Neste bil vart ein 90 Bmw 520. Der reiste rompa lett, so der kjøpte eg piggdekk.

No har eg ein 03 Volvo s60. På den fungerer piggfritt kjempebra! Slitte Michelin x-ice første vinteren og nye Nokian Hakkapeliitta R

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg kan iallefall meddele at jeg i fjorvinter handlet meg nye Hakka R piggfridekk i 17" til min Mercedes 230E, og det angrer jeg som en hund på i ettertid. Det var iallefall helt ubrukelig på denne bilen! Det sklir og danser konstant uansett hvor forsiktig jeg kjører nesten, sliter med å ta meg fram i bakkene. Og har hjertet i halsen inn imot lyskryssene..

 

Jeg hadde en gang i tiden en BMW E28 med 10 sesonger gamle piggdekk med nesten fraværende pigger de siste 4-5 sesongene, de var knallharde i gummien men satt mye bedre enn disse Hakka R greiene gjør..

Så til vinteren vurderer jeg sterkt å atter en gang handle meg nye vinterdekk, men denne gang Hakka 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigg eller piggfritt?

 

Pigg! uten tvil... Kommer kanskje et par dager hvor salte fryser å det ligger bare is i veibanen... Mange av de nye piggfri dekkene er blitt utroli gode på is, men blir aldri like god som goe gamledagse piggdekk :D Så kjør pigg å heller betal pigg avgiften..

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17" vinterdekk tror jeg ikke er noe problem på din. Hvilken dim. blir det? Jeg ville satset på ikke altfor brede dekk og ikke "for lite" gummi. Noen på en lokal dekksjappe mente flere med lavprofil på vinteren var misfornøyde pga dårlig grep, men 17" tror jeg går fint.

Hvis du er usikker så kjøp pigg. Mange mener man ikke trenger dette i byene, jeg er ikke enig. Er det noe sted føre/klima endrer seg fort, så er det i byene etter min mening. Litt fuktig og plutselig frost så blir det kjempeglatt før de har fått saltet. Har opplevd det flere ganger selv med tidligere biler. Kjører nå med firehjulsdrift og har ingen problemer, kjører 225/50-17 piggfritt. Pigg er stort sett bedre på det fleste underlag iflg. tester (også bar asfalt), men piggfritt har blitt bedre og bedre og på flere områder er det nå mindre som skiller. En ting som derimot er greit å huske på er at et piggfritt dekk beholder mer av egenskapene sine når det eldes ift. et piggdekk (har lest tester om dette forrige sesong).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår