Gå til innhold

17 cm frontsett med lett tilgang til ekstra diskanter/delefiltre?

Ranger emnet


MediaSUV

Anbefalte innlegg

Jeg må sette nytt frontsett i en Skoda Octavia, der originalhøyttalerne er det skarpeste jeg har hørt i mitt liv (og jeg har hørt mye fælt). Det er som å vri en sløv smørekniv rundt i trommehinnen når anlegget skrus opp litt mer enn laveste nivå...

 

Problemet (eller kanskje muligheten) er at det sitter diskanter like bak førerstolene også, i bakdørene (og ingen plass for mellomtone/bass i dørene, aldri sett det før). Og da hjelper det jo lite å ha bra lyd i frontsettet hvis ungene også skal høre og jeg får drittlyd fra like bak stolen, så det bør nok være samme type diskanter og delefiltre (for å kunne justere volumet bak og foran separat kan jeg ikke koble diskantene bak til delefiltrene for frontsettet). Er det noen som har en god idé her? Lydkvalitet er viktigere enn sterk lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal de drivest med orginal spilleren i bilen ? vistil så kan du jo gå for http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=80&katid=649&mid=m436&id=&vn=736 eller noe sånn , har ein kompiss som har skrøyda mye over dei viss ikke så har dei jo mye dyrere frontsett har også hørt mye skrøyd over focal sine men de er mest fra folk som verdsetter bass over klar lyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skal drive dem med en forholdsvis god Soundstream-forsterker fra tidlig 90-tall, lydkvalitet som lager hakkemat av nyere billigforsterkere. Rockford Fosgate er et av merkene jeg har sett på, men vet du at de har løse diskanter og delefiltre? Bassen kjører jeg med en god JL Audio 10" sub i et eget kabinett bak i bagasjerommet, så den er ikke noe problem uansett.

 

Edit: Jeg ser nå at det er null problem å få tak i ekstra tweeter kits til disse på eBay (samtidig som selve frontsettet selvsagt koster 1/3 pluss frakt og toll derfra). Kanskje jeg skulle satse på et pakkekjøp der? Men jeg må nesten høre på dem selv, så jeg får se om jeg finner noe i nærheten.

Endret av MediaSUV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk, jeg tror jeg må få hørt på T2652-S og T3652-S, ja. Begge settene er greit priset på eBay. Det siste koster 2600 med gratis frakt, ekstra tweetere koster omtrent en høvding. I Norge koster vel bare settet rundt 7000. Ganske utrolig, momsen er da ikke så hysterisk høy at utsalgsprisen fra forhandler i USA burde være så enormt forskjellig, når frakt er iberegnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en som ikke vet helt hva han snakker om, for å si at det rockfordsettet er bra, blir litt feil, det er sånn litt under middels vil jeg si, og ikke noe av det rockford har er for folk som vil ha skikkelig lydkvalitet, så i ditt tilfelle så blir det feil med rockford, og du burde da heller se på focal eller seas feks, som spiller mye finere... Rockford er for de som skal spille høyt, uten å bry seg spes mye om hvordan det låter, og er dessuten overpriset så det holder ;)

 

Var jeg deg så ville jeg også droppet høyttalere baki hvis det kun er snakk om diskant, og heller kjøpt et skikkelig frontsett. Gjør du litt ut av monteringen så blir det lyd nok i massevis til hele bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Jeg skal iallfall høre på Rockford først. Og det er ikke overpriset på eBay... ;) Jeg har vært tenkt på enkelte andre ting, blant annet et Macrom-sett. Men jeg vil veldig gjerne ha noe bak også. Jeg har en anelse om at med en god diskanthøyttaler både foran og bak meg kan det gi en ganske stilig lyd. For eksempel T2652-S eller T3652-S med ekstra diskant/delefilter. Aldri prøvd noe sånt før (har ellers prøvd det aller meste innenfor bilstereo, men ikke drevet aktivt med det på ti år), så det kan funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk. Jeg skal iallfall høre hva RF kan by på. Den beste lyden jeg har hatt i noen bil, er i Chevyen min (MediaSUV), som har Alpine DDDrive framme, to 12" JL Audio bak og to 6x9 Magnat i dørene bak (var igjennom 4-5 høyttalerpar før jeg fant den riktige lyden til bakdørene). Jeg liker JBL, men hater B&W-lyd, for ullent og tamt. Så vi får se hva jeg ender opp med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smått pinlig... Jeg oppdaget plutselig at det ikke bare var diskant bak, men faktisk satt en 5.25" (tror jeg iallfall) på hver side av hylla. Så da må jeg heller finne to frontsett på 6,5" og 5,25" som passer sammen. Men det blir kanskje enklere?

 

Edit: Ikke det, nei... Det er visst 4x6", og da finner man neppe noe frontsett som passer. Så da er det tilbake til plan A, med separate diskanter og delefiltre. Søren også...

Endret av MediaSUV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/cPath/343_995/products_id/4975 er derfor man kan bruke sånne

 

kommer ann på hvor mye kr du vil bruke,men dette er et godt alternativ

 

http://www.judysbilstereo.no/frontsett/4/focal-100krs bak

 

http://www.judysbilstereo.no/frontsett/65/focal-165kr front

 

mvh kim

Endret av kimafro

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du snakker tildlig 90 tallet, snakker vi her da om de gamle rubicon forsterkera? :D stemmer focal her og :P men andre gode alternativer er jo hertz (har det selv i bilen MLK165, dette funker iallefall bra på det meste selv pychobilly, rammstein etc) seas også er greit, men mener det bør kjøres aktivt da jeg mener delingen er helt på trynet, peerless synes jeg har vært veldig greit iforhold til pris, et selv mekket scan speak sett er iallefall ikke dumt, hørt noe audio system jeg har vært fornøyd med også.

 

men ville styrt unna RF, dem er ikke som dem var den gangen på 90 tallet/starten av 00, synes det virker som de har gitt litt faen etter at dem fikk opparbeidet merkenavnet sitt kjent på alle og en hver.

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du snakker tildlig 90 tallet, snakker vi her da om de gamle rubicon forsterkera? :D stemmer focal her og :P men andre gode alternativer er jo hertz (har det selv i bilen MLK165, dette funker iallefall bra på det meste selv pychobilly, rammstein etc) seas også er greit, men mener det bør kjøres aktivt da jeg mener delingen er helt på trynet, peerless synes jeg har vært veldig greit iforhold til pris, et selv mekket scan speak sett er iallefall ikke dumt, hørt noe audio system jeg har vært fornøyd med også.

 

men ville styrt unna RF, dem er ikke som dem var den gangen på 90 tallet/starten av 00, synes det virker som de har gitt litt faen etter at dem fikk opparbeidet merkenavnet sitt kjent på alle og en hver.

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår