Gå til innhold

Opel Vextra 1.7 TD Tuning

Ranger emnet


theminid

Anbefalte innlegg

Hei, ser det er en del spørsmål angåande tuning og generell trimming av polske isuzu 1.7 td motor.

 

eg lurte sjøl på dette for en tid tilbake, men har no lest meg fram og prøvd meg så godt eg kan og har dermed kommet frem til hvordan disse kan tunes.

 

Disse motorene ble levert som standard utgave med turbo og vanlig diselpumpe. men de ble også levert med commonrail i civic modeller.

 

 

 

første bud når det gjelder trimming av disse så må en handle inn litt varer:

 

K&N sportsluftfilter

bøyelig radiator slange ( biltema )

1.5 m slange som på passe nedi tuten på en cola flaske uten at det blir lufttett

vanlig coca cola

turbo aggreagat fra izusu 2.5 eller 3 l motor

bleed ventil og turbotrykksmåler

 

 

Før dere begynner noe som helst, ta av frontfangeren !

av med venstre dekk

 

 

 

fremgangsmåte:

 

dere må nå stille dieseltrykk en mengde opp.. dieselpumpen ligger bak den svarte boksen på toppen. der ligger det en skrue med en metallkopp på seg. skru denne til det ryker svart ut bak. det skal ikkje mykje til. men ikkje skru mer en en runde. det blir for mye. dere må stille dette igjen etter dere stiller turbotrykket.

 

så må dere da montere turbotrykksmåler. slangen skal monteres på ett T stykke som skal gå ut ifra undersiden av innsungsmanifolden der dere stilte dieseltrykket. ett t stykke kan fåes overalt. slangen må dere selv finne sted å ligge, men eg valgte å ligge den inn på passasjersiden siden det var ett hull der.

 

turbotrykksmåleren kan dere montere på askebegeret.

 

når dere har plassert turbotrykksmåleren så kjører dere til dere får lest av turbotrykk. skriv gjerne ned hvor mye den lader.

 

nå skal dere fjerne luftfilteret, slangene opp til den svarte boksen, fjern så boksen og slangene som går ned til turboen. monter deretter slangen som dere kjøpte på biltema på turboen og rett ut, så tar dere røret som gikk ut ifra turboen og monterer det på den bøyelige slangen som går ut fra turboen retning frontfangeren. så kutter dere av en bit fra den gamle slangen som gikk ifra luftfilteret og setter den i enden på slangen ifra turboen. så ska luftfilteret monteres på som siste fase. dere har fersk kald luft direkte inn i motoren og vil merke at motoren får mer luft og går lettere.

 

 

for di som ikkje har råd til ny turbo, så kan dere montere på bleed ventilen på flowslangen fra innssugsaggreafatet til wastegaten.

 

det er en svart slange som ligger bak turboen inn mot blokken, ta av slangen i begge ender, kjøp en ny, men litt lengre. monter den så på og kutt den så den kan stripses fast der som dere kan peile oljen så den er lett tilgjengelig-

 

dere med add on turbo kan stille trykket til dere spyr, men pass på at dere har nok diesel ellers får dere en dårlig diesel blanding som gjør at det blir veldig høy temperatur i sylinderen og dere kan rissikere og brenne hull i stemplene eller ødekegge andre deler.

 

dere kan også montere intercooler på bilen, men då må dere ligge i mye arbeid. for di som lurer på det så kan eg forklare kordan dere skal gjøre det.

 

 

dere må montere veivhusventilasjon :

 

monter på slangen der som den gamle veivhusventilasjonen gikk ut fra toppdekselet. legg slangen bak innsuget og ned der som det gamle luftfilteret låg. ta dere en pause, drikk opp colaen og stapp slangen nedi denne. fest flasken godt.

 

dette er den enkleste og billigste trimmingen av disse motorene.

 

 

 

kommer til og ligge ut bilder av bilen min iløpet av dagene som kommer.

 

kom gjerne med innspill om eg har glømt noe eller om dere lurer på noe !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har akkurat den samme motoren i bilen min (Vectra 1.7 TD 1996 mod.). Det jeg har fått gjort er å endre innsprutnings tidspunktet, fått justert på den eksentriske konen (under membranen), justert på mer diesel, fjernet katalysatoren, koblet ut EGR ventilen og juster på mer turbotrykk (kjører på 1.6 bar på original turbo). Bilen er ikke til å kjenne igjen fra da jeg kjøpte den. Den akselerer godt og drar meget godt. Dieselforbruket har faktisk gått ned.

 

Er ikke sikker på originalt turbotrykk men tror at det ligger mellom 0.6 til 0.8 bar.

Endret av Power 68
Tilførelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår