Gå til innhold

Oljebytte og Oljefilter


megalomania

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Tenkte jeg skulle bytte olje på min Nissan Primera 97 mod (manuelt)1,6L 155000 km

Jeg er usikker på hvordan olje jeg skal kjøpte. drar på biltema i morgen for å få en rimelig billig olje, samt oljefilter.

 

Hvor mange liter olje trenger den? Er det vanskelig å bytte oljefilter?

Endret av megalomania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er veeldig lett. må ha en jekk. en dunk. oljefilter tang ny olje og filter.

 

stakkars deg hviss du kjøper olje på biltema. har jort det 1 gang og aldri igjenn. bytta olje igjen etter en uke. elendig olje.

 

og oljefilter har de ikke på biltema. men oljefilter tang har de på biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Oljefiltertenger/

 

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oppsamlingskar-16-l/

 

oljen du skal ha heter helsyntetisk hviss du ikke skal ha noe annet dritt. kjøp castrol helsyntetisk 10W 40 så trenger du ikke bytte på hver 10k.

 

husker ikke helt hva det gikk på primera men står i instruksjonsboka eller så sjekker du med å peile. men går sikkert 4 liter. tapp av olje og ta av filter. vent en stund så det får renne helt av. sett på nytt filter. og ikke glem å sette i avtappingspluggen på bunnpanna igjenn, ellers renner det ut, men regner med du skjønte det. fyll på 3 liter. start bilen i 10 sec. stopp den. start den litt igjenn og stopp. peil olje. fyll etter til det kommer til max ;)

Endret av Danielsm

Chevrolet Malibu Classic Wagon 1979 V8 410 bhp 383 STROKER

VW caddy 1.9 TDI 2006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har gode erfaringer med olje fra Biltema.

Jeg har brukt bl.a. syntetisk 5w-40 og 5w-50 med meget godt resultat.

 

Oljefilter er litt plundrete å skifte på Nissan og mange andre japanske biler hvor filteret

sitter bak på motoren, under eksosmanifolden, og er derfor vanskelig å komme til ovenfra.

Dessuten er det montert liggende, så det blir gjerne alltid litt oljesøl når det skrus av.

Legg noe kluter under, og tørk av søl etterpå.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår