Gå til innhold

ZyNTeX Bmw E36 318i - project Shadow!

Ranger emnet


ZyNTeX

Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

Har satt i gang en liten prosjekttråd ang min Bmw E36 og kommer til å oppdatere underveis mens det skjer noe.

Her er saken om min bil:

 

Byttet bort en varmekanon mot denne bilen for ett par år siden, da jeg ikke hadde bruk for varmekanon lenger. Bilen hadde hatt motorras, så ny motor hadde blitt kjøpt inn av forrige eier. Etter at motoren var festet til girkasse og motorfester begynte forrige eier å bli usikker på om denne motoren var 318i eller 318is. Jeg har vært i kontakt med en hyggelig fyr ved navn Sondre hos GS-Bildeler og han har bekreftet for meg at motoren som sitter i bilen er en standard 318i og at jeg har rett hjerne liggende til bilen. Har nå tenkt å pusle litt på denne bilen. Det fulgte med 17" sommerdekk og 16" vinterdekk til bilen. Dekkene til begge årstidene er veldig bra, så dette var ett kjempepluss når bilen skulle hentes.

 

Videre planer:

Feste motoren ordentlig.

Ledningsnett for motor.

Coilover.

Sote ruter.

Lakkere bilen matt svart. (Derav navnet Shadow)

Trimme motor.

Bøttestoler.

4punkt sele.

Veltebur.

Lette bilen mest mulig innvendig.

Bytte foringer til noe stivere.

 

Har ikke store planer om skilt på denne, men kommer til å gjøre ting slik at dette fortsatt er mulig alikevel, i tilfelle jeg skulle ombestemme meg.

 

 

Har forresten kjøpt coilovers til bilen av fra Parts&Retards. Merket er av Tuning Art. Har lest litt om dette her inne på forumet og ser det er delte meninger om dette er stivt nok eller ikke. Alt tyder litt på hva folk synes selv, så jeg får prøve det og se om jeg er fornøyd. Foruten om dette så har bilen stått urørt siden jeg hentet den, så selv om bildene er ett par år gamle så er det slik den sre ut i dag også. Coilovere er heller ikke montert enda...

 

Edit: En kompis av meg mener at det antageligvis er bakstilling fra 320i eller større, da det er skivebremser bak. Kan noen bekreft/avkrefte dette for meg? Bilen er forresten en 91modell om dette har mye å si.

 

Her er noen bilder av bilen sånn den ser ut for tiden. Håper dere kan svare meg på dette med hvilke fangere som er på bilen, lister rundt om og ellers andre ting rundt den.

 

DSC00482.jpg

 

DSC00481.jpg

 

DSC00480.jpg

 

DSC00479.jpg

 

DSC00476.jpg

 

DSC00475.jpg

 

DSC00475.jpg

 

DSC00551.jpg

 

DSC00476.jpg

 

DSC00477.jpg

 

DSC00478.jpg

 

DSC00479.jpg

 

DSC00480.jpg

 

DSC00481.jpg

 

DSC00482.jpg

 

DSC00549.jpg

 

DSC00550.jpg

Endret av ZyNTeX
Flyttes til prosjektforum

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fort om det er 318i eller 318is, da is er 16V. Har bytta motor i bmw med firer et par ganger,både fra 318i til is og 318i til 318i, er enkelt.

 

Kikket på en Bmw 318is på det lokale huggeriet for en god stund siden, og kunne ikke se at min motor var så veldig lik akkurat. Har også fått dette bekreftet fra GS Bildeler, så denne saken er biff. Men hvordan er det med kosmetikken på denne bilen? M3 eller M-Tech styling?

 

Har ikke noe peiling på Bmw, da dette er den første jeg har og attpåtil aldri har skrudd på en slik eller satt meg inn i noe med dem enda...

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har komplett m-tech pakke på bilen med front og bakfanger, samt sideskjørt. Ser det også står m3 speil på bilen. Forskjellen på m3 og m-tech fanger er kun nettingen under skiltet. Ser her du har netting for m3, da m-tech har plastriller som ser litt annerledes ut. Bakstilling med skivebrems er trolig original, da 318I også ble levert med skivebremser bak. Bakstilling på 318I og 320I er identisk. Motoren din er en 8V 318I med motorkode M43B18. Denne har registerkjede. Du har forresten også gammeltypen grill, som hørte til modeller før 96, så utseendet på bilen er ikke helt originalt.

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har komplett m-tech pakke på bilen med front og bakfanger, samt sideskjørt. Ser det også står m3 speil på bilen. Forskjellen på m3 og m-tech fanger er kun nettingen under skiltet. Ser her du har netting for m3, da m-tech har plastriller som ser litt annerledes ut. Bakstilling med skivebrems er trolig original, da 318I også ble levert med skivebremser bak. Bakstilling på 318I og 320I er identisk. Motoren din er en 8V 318I med motorkode M43B18. Denne har registerkjede. Du har forresten også gammeltypen grill, som hørte til modeller før 96, så utseendet på bilen er ikke helt originalt.

 

Heisann. Her kom det fram mye bra info på en gang. Egentlig alt jeg lurte på samtidig også.

Jeg og en kompis diskuterte dette med skivebremser bak på 318i og han mente dette ikke kunne være originalt. Men men, vi kan alle ta feil en gang i blant. Hverken jeg eller han har så veldig stor peiling på BMW, da dette er min første, og han hadde kun sin i 4mnd.

 

Kan se på det lokale huggeriet and dette med grillen og se hvilke jeg liker best av dem, når det gjelder gamle og nye typen. Etter mye grubling så har jeg alltid lurt på dette med hva som skal være nyrer på disse bilene. Er dette grillen, eller er det bare noe tull som en "bedrevitet" har fortalt meg?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er M43 motor i bilen din, det ser man enkelt av siste bildet.

 

Register deg på bimmers.no, det er norges beste ( og eneste) store bmw forum. Der får du svar på alt du lurer på.

 

For å spørre enda ett dumt spørsmål. Hvordan ser man at dette er M43 motor pga det siste bildet? :wonder: Som du og sikkert dem andre som ahr svart her alle har forstått, så er jeg stort sett helt blank på BMW, da dette ikke er en bil jeg har satt seg så mye inn i enda.

Skal registrere meg på bimmers etter hvert, men det skjer nok trolig ikke før jeg begynner med bilen. Hadde håpet å få gjort det for flere uker siden, men alle som har sagt ja til å hjelpe har plutselig fått en utrolig travel og masete hverdag, enda dem er arbeidsledige og ikke gjør annet enn å sitte på ræva. Får se om jeg får til noe rart en dag. Orker ikke dytte bilen flere mil foran meg i hvertfall.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten folkens, etter hva Meca.no har å fortelle så skal det originalt være M40B18 motor i denne. Er det store forskjellen på disse to motorene og er det noe spesielt på ledningsnettet av kontakter som må byttes? Har hørt det meste skal passe, da dette går rett inn i disse store kontaktene, men vil gjerne vite dette mer sikkert fra noen som faktisk har mer greie på dette enn andre som har hatt en bmw eller kjenner til onkelen til nabogutten som hadde en bmw for flere år siden...

 

Tusen hjertelig takk for all hjelp hittil folkens. Dette gjør alt mye lettere når jeg begynner med bilen :D

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spørre enda ett dumt spørsmål. Hvordan ser man at dette er M43 motor pga det siste bildet? :wonder: Som du og sikkert dem andre som ahr svart her alle har forstått, så er jeg stort sett helt blank på BMW, da dette ikke er en bil jeg har satt seg så mye inn i enda.

Skal registrere meg på bimmers etter hvert, men det skjer nok trolig ikke før jeg begynner med bilen. Hadde håpet å få gjort det for flere uker siden, men alle som har sagt ja til å hjelpe har plutselig fått en utrolig travel og masete hverdag, enda dem er arbeidsledige og ikke gjør annet enn å sitte på ræva. Får se om jeg får til noe rart en dag. Orker ikke dytte bilen flere mil foran meg i hvertfall.

 

 

Når man har drevet med litt BMW er det ikke vanskelig å se forskjell på hva som er hvilke motorer. Ta deg et wikipedia søk på BMW M40 og BMW M43 så ser du forskjellen.

 

Anbefaler deg til å registere deg (gratis) på bimmers.no omgående og sette av flere kvelder til lesing (bare å søke opp i forum for relevante tråder).

 

Også anbefaler jeg deg til å sende PM og snakke med han her om M43 innstallsjon, han kan endel om dem: http://bimmers.no/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=8150

 

Bilen din er ombygd tydligvis så det Meca viser er kun hvordan bilen din var orginal, med M40 motor.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har drevet med litt BMW er det ikke vanskelig å se forskjell på hva som er hvilke motorer. Ta deg et wikipedia søk på BMW M40 og BMW M43 så ser du forskjellen.

 

Nei, det skulle ikke være vanskelig når man kjenner til bilen bedre enn meg. Derfor jeg lurte på hvilke forskjeller det var, sånn at jeg veit hva jeg skal se etter.

Søkte på Wikipedia etter disse motorene, men får prøve meg på .com eller .de i stedenfor .no for der sto det igrunn mest bare litt info om hester på hvilke turtall, nm og årstallet motoren er blitt brukt.

 

Anbefaler deg til å registere deg (gratis) på bimmers.no omgående og sette av flere kvelder til lesing (bare å søke opp i forum for relevante tråder).

 

Leser flere timer hver dag om forskjellige bilprosjekter. Har lest om ett par E30 og E36 her inne, men her er det jo klart prat på større motorer i bilene ;)

 

 

Også anbefaler jeg deg til å sende PM og snakke med han her om M43 innstallsjon, han kan endel om dem: http://bimmers.no/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=8150

 

Skal se om jeg får huket tak i han og få ut litt info ang disse motorene ;)

 

Bilen din er ombygd tydligvis så det Meca viser er kun hvordan bilen din var orginal, med M40 motor.

 

Det er klart. Meca gir bare info ut i fra hva som står i vognkortet ;) Skal se om jeg kanskje prøver å få godkjent denne M43 motoren i bilen. Ser ikke at dette skulle være noe problem, da bilen med dette karosseriet er levert med slik motor originalt ut ifra det jeg veit? Er ikke mange hester mer i denne motoren, så det skulle ikke være nødvendig å bytte hverken understell eller bremser. Nå har jeg greit nok allerede kjøpt coiliver til bilen, så da burde i hvertfall ikke det være noe å sette krav mot.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Er det inger der ute som kan fortelle meg hvor på motoren jeg kan se disse forskjellene på M40 og M43 motorene?

Har pratet med SS-Performance og dem visste ikke engang hvor jeg kunne finne motorkoden på motoren :wonder:

 

Sondre på GS-bildeler sier motorkoden skal stå på blokka, men han husket ikke hvilke side. Selv så finner jeg ikke motorkoden skrevet noen steder. Det hadde vært greit å vite hvor dette står henn på begge type motorene, sånn at jeg veit hvilke som er hvem. På denne måten er jeg i hvertfall sikker på at jeg får tak i riktig motor til bilen om jeg ønsker det.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Noen som forresten veit om nytt ledningsnett er plug&play? Har hørt noe rykter om at ledningsnett mellom M40 og M43 motoren skal kobles rett inn i en enkel stor rund plugg, også så klart hjernen da. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår