Gå til innhold

verditap ny bil - når lønner det seg å bytte bil??

Ranger emnet


janlian

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har alltid kj�pt brukte biler... i de yngre �r kj�pte jeg gamle saaber og mekket og plundret for � holde bilen p� veien. De siste �rene har kj�pt biler som er 3 �r gamle (golf, skoda octvatia, rundt 70-90 000 km og pris rundt 140 -180 000 kr. Den siste bilen jeg hadde var en tysk importert Golf TDI 2005 model, kj�pt i 2008 for kr. 180 000, 70 000 km. Med 5 �rs finans kostet den kr. 3700 pr. mnd. Den ble imidlertid veldig dyr i vedlikehold.. etter 1,5 �r m�tte clutch, hjullager, dynamo byttes, rettetter kom storservice med reg. reim bytte. I 2009 kostet jeg p� neste 35000 kr. p� denne bilen. I januar 2010 var det tid for bilbytte, fikk kr. 140 000 for Golfen, akkurat nok til � betale ut l�net. Skulle pr�ve en brukt Ford Mondeo... 2007/2008 model.. det var imidlertid f� bra biler til salgs (i motsetning til n�), mange importbiler. I stedet for � kj�pe en brukt til 280000, ble til at jeg la p� litt og kj�pte en helt ny mondeo econetic TDI for kr. 320 000 i januar 2010, bra med utstyr og konge � kj�re. Med 8 �rs finans kostet den 4300 pr. mnd, 600 mer enn Golfen, men forh�pentligvis uten vedlikeholdskostnader de f�rste �rene. Jeg betalte inn kr. 50 000 p� l�net etterhvert og kom ned i kr. 3700 pr. m�ned. Etterhvert skal jeg bytte bil igjen.... men skulle jeg velge � selge den n� ville jeg f� et enormt verditap. Restl�n pr. i dag etter innbetaling av kr. 50 000 er kr. 237 000. Hos forhandler ligger disse bilene fra 250 -265000, privat har jeg sett enkelte hlet ned til kr. 239000. Skulle jeg selge idag ville jeg f� betalt inn l�net, men tape de 50 000 jeg har betalt inn. Jeg antar at Mondeon ikke er blant de bilene som taper seg mest i verdi. Forholdet mellom restl�n og verditap jevner seg vel ut etterhvert? Er det noen som erfaringsmessig vet n�r det l�nner seg � bytte? Etter 3 �r n�r garantien ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår