Gå til innhold

Hva slags sikring på 500w rms? 80eller60A

Ranger emnet


zeonator

Anbefalte innlegg

Lurer egentlig på hva slags sikring jeg trenger fra batteriet til forsterkeren. Forsterkeren har ca 500w rms ved 4ohm. Og har regna ut at da trenger jeg en sikring på ca 60 amp i forhold til de 500w. Det som jeg lurer på nå er at, jeg har allerede en 80 amp sikring. Kommer forsterkeren til å gå føyka med 80amp i 4 ohms kobling iogmed at amp'en skal tåle 2000w på 2ohm? altså ca 167amp??

 

Lang fortelling kort, kan jeg bruke 80amp uten at forsterkeren går føyka? :)

Endret av zeonator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje forsterkeren du skal sikre, men kabelen til forsterkeren.

Er kabelen dimensjonert for 80A, so bruker du ein sikring på 80A

 

Det KAN ikke stemme... Det er vel sant at man må velge en tykk nok ledning til det forsterkeren drar iforhold til hvor forsterkere og sånt. Men sikringen må vel ha noe å si i forhold til forsterkeren? Uansett.. Tåler forsterkeren i det heletatt 80A på 4ohm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringen skal sikre kabelen. Dette stemmer. Forsterkeren har egne sikringer. (fins nokre forsterkere som ikkje har sikringer, men rekner ikkje med at du har den type forsterker)

 

Er kabelen stor nok til f.eks. 200A, so kan du bruke ein 200A sikring.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringen skal sikre kabelen. Dette stemmer. Forsterkeren har egne sikringer. (fins nokre forsterkere som ikkje har sikringer, men rekner ikkje med at du har den type forsterker)

 

Er kabelen stor nok til f.eks. 200A, so kan du bruke ein 200A sikring.

 

ja, når jeg tenker over det, så har den 2x25amp sikringer bak,så da skjer det vel ikke no med forsterkeren . Så sikringen te kabelen er så ikke kabelen brenner opp/smelter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er lengden på kabelen?

Har du berre 10mm2? Det er ikkje akkurat tjukk kabel.

Eg har ikkje tabell om kva slags sikringsstørrelse du skal bruke avhengigt av kabelstørrelse, men med berre 10mm2 kabel, bør du iallefall ikkje ha stor sikring.

Eg er ikkje sikker på om du kan bruke 80A sikring. Det kan fort bli masse for den tynne kabelen din. Dette får andre svare på

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er lengden på kabelen?

Har du berre 10mm2? Det er ikkje akkurat tjukk kabel.

Eg har ikkje tabell om kva slags sikringsstørrelse du skal bruke avhengigt av kabelstørrelse, men med berre 10mm2 kabel, bør du iallefall ikkje ha stor sikring.

Eg er ikkje sikker på om du kan bruke 80A sikring. Det kan fort bli masse for den tynne kabelen din. Dette får andre svare på

 

79mm2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny og større kabel!! Burde heller det enn å tenke på Sikring... Hvilke forsterker(e) skal på denne?

 

Selv har jeg en 4 Gauge kabel, skal vel verr 22mm2 men min er 16mm2 (4gauge står for hvor mye strøm du får igjennom).

 

På den kan jeg ha opp til 1000 RMS watt.. Ja vett det blir feil å regne mot Watt her! Men det jeg fikk oppgitt.. Har 80 AMP sikring.. just in case :)

Endret av ThomasEK

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår