Gå til innhold

Kondensator? (Diskusjonstråd)

Ranger emnet


petteraldo

Anbefalte innlegg

Jeg kan jo nsi som så om meg selv, at jeg er Utdanna bilmekaniker og har jobba som det noen år, er nok litt interessert i både bilelektro og elektro(nikk) generelt, men har nok lite utdanning utover elektroen på bilmeken i den retningen. Resten er sjøllært.

 

Jeg både starter og avslutter innlegget mitt med at jeg langtifra er noen ekspert, og at dette må sees på som synsing siden mye av det ikke kan dokumenteres fra min side, selv om jeg føler meg rimelig trygg på det jeg sier selv.

 

Og det jeg alt ialt mener, er at en kondensator løser ikke problemene alene, men den har noe for seg siden de fleste bilforsterkere har en rimelig slunken kondensatorbank.

 

Ett batteri bak er også en god idè, men dette batteriet kommer til å slite med å være sekundærbatteri og få noe slunken lading mot det foran, og dess kortere kabelen fra batteriet er, dess mindre nødvendig er kondensatoren, men batteriet vil aldri erstatte den, uansett om batteriet ditt heter optima eller biltema(ikke dermed sagt at det er likgyldig hvilket batteri man har).

 

Forøvrig, hvor mange som monterer gelèbatteri bak i bilen har rett ladespenning på det?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har lært mye nytt av både deg og quattro. Jeg har akkurat montert et nytt stereoanlegg i bilen - målt og beregnet strøm/spenningsfall og vurdert/beregnet batteristørrelse, dynamo og kabler etter utstyret som ble montert.

 

Men jeg har ikke tenkt på at batteriet er raskt nok og heller ikke tenkt på transienter i ledningsnettet. Så jeg tar kontakt med leverandører av både bilstereobatterier og kondensatorer til uken for å finne passende produkter til å løse disse problemene.

 

Jeg har også tilgang til Oscilloskop hvor jeg kan måle slike ting - blir artig å kunne se forskjell før og etter montasje av for eksempel en kondensator.

 

Noen anbefalinger på batteri som er kjent for å være raske og kondensatorer som passer for fjerning av transienter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også kunnskaper jeg kan ta med meg i jobben - til vanlig prosjekterer jeg trafostasjoner i regionalettet, typisk 22-132kV både i Norge og i utlandet, komplett med kontrollanlegg. Disse stasjonene har også nødstrømsanlegg, egne batterirom med like og vekselrettere. Driftsikkerhet er veldig viktig i disse anleggene - skulle tro driftsforhold til slike anlegg er mye mer krevende enn bilstereo?

 

Jeg skal ta opp dette med transienter og hastighet på batterier på et passende møte slik at vi kan utrede dette, selskapet jeg jobber i er en avdeling av Statkraft og så dette kan bli noe som vil utbedres over det meste av Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her ser vi en ting som jeg liker, separate kabler til hver forsterker.

 

Men hør en ting fra meg til sluttt. Jeg mener ikke at du trenger en Kondensator, jeg mener at en kondensator kan ha noe for seg.

 

Har du problemer med blinking, føler du at lyden reduseres pga slike ting?

 

Kan du få lånt deg en kondensator å prøve?

 

Det som er det aller viktigste, er at du tenker litt sjøl, og selv avgjør hva som gir deg gode resultater.

 

Håper ikke jeg gir deg for mye forvirring, og som jeg har sagt, mye av det jeg sier er synsing. Nettopp for det at lydbilde og dette er nettopp personlige preferanser.

 

En kamerat av meg kjørte med 4 mm2 plusskabel til forsterker, han syns lyden og spesielt bassen ble dårligere med 21 mm2 plusskabel.

Jeg mener det er BS og feiljustert anlegg, men igjen, mye synsing. 4mm2 blir ikke varm, men ved kortslutninge r det jo skummelt om man har stor sikring.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også kunnskaper jeg kan ta med meg i jobben - til vanlig prosjekterer jeg trafostasjoner i regionalettet, typisk 22-132kV både i Norge og i utlandet, komplett med kontrollanlegg. Disse stasjonene har også nødstrømsanlegg, egne batterirom med like og vekselrettere. Driftsikkerhet er veldig viktig i disse anleggene - skulle tro driftsforhold til slike anlegg er mye mer krevende enn bilstereo?

 

Jeg skal ta opp dette med transienter og hastighet på batterier på et passende møte slik at vi kan utrede dette, selskapet jeg jobber i er en avdeling av Statkraft og så dette kan bli noe som vil utbedres over det meste av Norge :)

 

I nødstrømsanlegg som du refererer til så er det (av erfaring) aldri batteriene det står på når det kommer til driftssikkerhet og såvisst ikke mangel på strømytelse, da så sant anleggene påpasses og har en sunn ladespenning. Går ut ifra at dere til dette bruker bly/syre- eller NiCd-batterier med strømytelser langt utover det vi snakker om i bilstereoverden?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant - mye hardere belastning og større krav til driftsikkerhet - allikevel er det ingen som snakker om verken hastighet på strømlevering eller transienter?

 

På tide vi tar det opp!

 

Du har jo sett disse batterirommene når du jobbet på høyspentanlegg - som regel vedlikeholdsfrie gel batterier koblet i 110V DC konfigurasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etterhvert sett mange store stasjonæranlegg/batteribanker både til DC-drift og til invertere, men har tilgode å se et anlegg med gel-batterier. De batteribankene jeg er vant med har strømytelser hinsides det bilbatterier kan levere og strømleveranse er aldri et problem. Hver 2V celle har gjerne størrelse som 5 stk 12V bilbatterier stablet oppå hverandre ;)

Og åpner du en UPS/inverter så kan jeg love deg at inni der finner du kondensatorer, også store :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etterhvert sett mange store stasjonæranlegg/batteribanker både til DC-drift og til invertere, men har tilgode å se et anlegg med gel-batterier. De batteribankene jeg er vant med har strømytelser hinsides det bilbatterier kan levere og strømleveranse er aldri et problem. Hver 2V celle har gjerne størrelse som 5 stk 12V bilbatterier stablet oppå hverandre ;)

Og åpner du en UPS/inverter så kan jeg love deg at inni der finner du kondensatorer, også store :)

 

I våre rundt 60 batterianlegg er det bare Gel batterier.

 

Det er ikke montert en eneste kondensator for å ta hånd om transienter i disse anleggene. Men det skal vi endre på nå - har jo fått opplysninger fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar batterianleggene du jobber med er temmelig små kontra de jeg er vant med, men uansett. Alle kontaktorer og reléer til styring av anleggene deres, som da mest sannsynlig har DC-drevet spole for kunne operere ved nettutfall, har ikke disse påmontert RC-ledd for å ta transienter?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår