Gå til innhold

Kondensator ca 1,5 meter fra forsterker

Ranger emnet


ThorU

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp fra noen kloke sterohoder! Holder på å hjelpe en venn med å montere anlegg i bilen hans. Han har en kondensator som det blir mest hensiktsmessig å plassere så det blir ca 1,5 meter fra kondensator til forsterker og jordingspunkt. Har skjønt at den helst skal så nærme forsterker som mulig, men vil det bare bli mindre effekt eller kan det skje noe galt ved måten jeg har tenkt?

 

Og et spørmål til: Når jeg skal lade opp kondensatoren, kan jeg bruke ei vanlig 230v lyspære eller må det være 12v?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kondensatoren plasseres 1,5m fra forsterker så kompanseres dette ved å gå opp en dimensjon på kabelen mellom forsterker og kondensator.

 

Lade opp kondensatoren? Med en lyspære? Kondensatoren kan kun lades opp ved å spenningssette tilkoplingene på den. Den er oppladet etter ca 5xτ (sekunder) der τ = RxC. Den lader seg ut av seg selv om man tar tiden til hjelp. For raskere utlading kan man bruke omtrent hva som helst av ohmsk last, til og med en 230V lyspære.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier alle at kondensatorer er tull?? Er det bevist liksm? at det ikke har noe hensikt?

 

Selv skal jeg bruke et extra gelebatteri i trunken på Chrysleren.. men har dere bevis på at kondiser ikke virker?!

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søk litt rundt du mr.et ekstra batteri er bra og ny dynamo f eks.pga denne lager strøm men en kondensator lader fort opp og ut men hvor mye kan den gi.null og nada.er kun for å tjene extra bucks di har disse i butikkene pluss som transmedis sier.kondis er for di som trenger kompensasjon for liten ..... hehe.

 

mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensator er ikke bortkastet, men om den er verdt pengene kan nok diskuteres. Husk at et bly/syre batteri har treg kjemi slik at det har vansker med å levere nok elektroner i kjappe peak-svingninger. Er her kondensatoren kommer inn da den takler raske utladinger.

Har man f.eks. et AGM-batteri derimot så kan det nok diskuteres hvorvidt kondensator har noe for seg.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner jeg begynner og bli lei av og poste denne linken nå..... http://bilstereo.blogg.no/1268675360_hvorfor_du_ikke_treng.html trodde selv og ble lurt mange ganger før til dette med kondensator, men så leste mann dette og fikk øya opp!! her er det bevist at det er bare lureri, her ser du faktisk hva du får ut av kondisen og det er nærmest lik NULL

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den artikkelen forteller bare halve sannheten. Strømforsyningen (transformatoren og likeretteren) i forsterkeren din hjemme i stua kan sammenlignes med bilbatteriet og dynamoen i artikkelen. Også denne har en kondensatorbank, som igjen skal mate forsterkeren med strøm, også når strømforsyningen ikke gir ut spenning i det hele tatt (ved nullpunktene i sinuskurven). Og ja, det fungerer utmerket. Ta ut kondensatorene og se hvor mye forsterkeren duger til etterpå. Men igjen, også dette er bare halve sannheten da man i en bil ikke har det scenarioet med nullpunkter slik som i en stueforsterker.

Artikkelen sier at kondensatoren monteres fordi lysene blinker når bassen slår. Javel sier jeg da? Hensikten med kondensatoren er å mate forsterkeren i den ytterst korte perioden før lyset blinker. Når lyset blinker så har batteriet overtatt jobben med å levere strøm til forsterkeren, kondensatoren er da i ferd med å lades opp igjen. Batterier har varierende evne til å levere strøm i korte peaker, noe kondensatoren ikke har problemer med.

 

Som jeg sa. Har man et batteri som takler veldig raske strømsvingninger så er jeg helt enig i at kondensator er bortkastet, men en del gamle bly/syre batterier hadde dårlige egenskaper på dette området. Verden har gått videre og selvsagt har batteriene blitt bedre, noe som gjør kondensatoren mer overflødig nå enn før :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir ikke helt det samme og sammenligne en hjemme forsterker med en bilforsterkerda, der har faktisk kondisen som du sier en menig i likerettingen, men får ikke det samme i bil, og når mann ser på regnestykket om kondisen, så kommer du ikke langt med 1F putter du på sinnsykt mange F så vil det jo selvsakt ha noe og si men da er bedre og kjøpe seg et godt batteri, så ser lite poeng i den og blir bare en dyr og like funksjonabel løsning.

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke tenkt å diskutere for er langt på vei enig med deg. Men siden du nevner regnestykket i artikkelen. Han som har skrevet artikkelen er nok ingen elektronikkingeniør, meget langt derfra, og har vinklet saken til de grader kun i en retning. Han trekker inn hvor mye strøm kondensatoren kan levere i løpet av en time, noe som innen bilstereo-verden er så irrelevant som det er mulig å få det! Skal man tenke i de baner så er omtrent enhver kondensator her i verden en totalt overflødig komponent, også i strømforsyningen i en forsterker hjemme i stua, der vi snakker om kondensatorbank i størrelsesorden milli- og mikrofarad!

 

Nå skal vi vinkle saken totalt den andre veien og dermed slå ihjel hans påstander: Han skriver at Farad x Volt = Amperesekund. Så langt ok, dette gir ved 1 Farad noe slikt som 14 As siden dynamoens ladespenning ofte er rundt 14V. Så tenker vi litt på når forsterkeren trenger den opplagrede energien i kondensatoren, det er gjerne ved peakverdien av sinuskurven i hvert basslag, altså hver gang sinuskurven er på sitt høyeste eller laveste. Dersom vi sier at frekvensen på basslaget er på 30 Hz så vil det si 60 ganger pr sekund. Altså vil forsterkeren trenge "hjelp" fra kondensatoren ved noe som inntreffer 60 ganger i sekundet, mellom hver gang dette skjer så vil kondensatoren lade seg opp igjen. Med andre ord vil kondensatorens opplagrede energi bli brukt i løpet av 1/60 sekund, dette gir oss da 14 As x 60 som er 860 Ampere ved 1/60 sekund. Kan legge til at kondensatoren ikke klarer å levere denne strømmen i praksis grunnet indre motstand, men plutselig snakker vi om enorme tall her ;) I eksempelet i artikkelen snakker han om en forsterker som yter 1250W og trekker maks 83A. 83A ble nesten små tall i forhold, faktisk under en tiendedel ;)

 

Luringen nevner også oppladningstiden til kondensatoren, at den ikke rekker å lade seg opp igjen. Vi snakker fortsatt om 1 farad kondensator. Tiden en kondensator trenger for å lade seg helt opp er 5 τ (tau). 1 τ = RxC. Hvor stor er motstanden i ledningene mellom batteriet og kondensatoren dersom vi tenker oss en en ledning på 25mm² Cu? Kopper har en resistivitet på 0,017 Ωm/mm². Sier vi at ledningen til batteriet er fire meter så vil det si at motstanden i ledningen er 0,00272 Ω. τ= RxC og 1 τ er da 0,00272 x 1 = 0,00272 sekund. Ganger vi dette med 5 så får vi 0,0136 sekund, altså er oppladningstiden til kondensatoren 0,0136 sekund. Hvor ofte brukte forsterkeren energien fra kondensatoren? Jo, 60 ganger i sekundet. Hvor mange ganger i sekundet klarer så kondensatoren å lade seg opp? Jo, 1/0,0136 = 73,5 ganger i sekundet.

 

:)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic dette, men..... Ble litt interessert i den forsterkeren det snakkes om der jeg da, han skriver den yter 1250w og at den trekker 83A som maks, det vil igjen si at forsterkeren klarer å "lage" sin egen lille ekstra effekt på hele 88w helt av seg selv, og det er hvis forsterkeren i utgangspunktet har en effektivitet på 100% hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår