Gå til innhold

har bestillt amarok highline

Ranger emnet


kjell erik aune

Anbefalte innlegg

ja jeg har bestilt med innkobelbar, ganske engkelt fordi da har jeg lavserie. jeg har kunn kjørt med innkobelbar med heavy duty og 20" felger. Det ble STIVT!!!. Men det blir mye bedre med ca 65/70 profil og "comfort" fjærene, da vil den bli en helt annen bil.

 

Jeg er vant til 1997 hilux så overgangen er stor på alle områder uansett hvilken vei en ser på det. (bortsett i fra brutaliteten i terrenget da, men er jo på veien vi er meste av tiden, har andre biler for offroad bruk! )

 

jeg er bare usikker på om jeg skal velge 265/65.17 eller 265/70.17 BF Goodrich All Terrain ??? får jeg plass til 70 profil? noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

dekk på slike biler skal ha skikkelig profil.. noe lavprofil ser jo bare domt ut på en 4*4/pickup..

 

eg tror eg går for bg goodrick all tarrain til sommerdekk. så får eg de til å sitte på noen gode vinterdekk på 17" felgene som følger med..

skal inn å snakke med møller i denne uken angåene de tingene eg vill forandre på så kan høre me de om det går med 70 eller om det må være 65 som er det er orginalt.. hvilket utstyr har du valgt til highlinen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har valgt rygge sensorer, RNS 315 med dab og navi. Og mendoza brun som farge. Ellers har den det meste fra før, ikke skinn seter da. Jeg nekter og betale 19400,- for noe som brenner deg når det er varmt, og fryser deg ut når det er kaldt. Selv om det ser unektlig pent ut så er det ikke verdt det!

 

BF Goodrich All Terrain er et veldig bra allround dekk, med gode egenskaper på de fleste fører. Men vi anbefale skikkelige vinterdekk utenom.

Det er mulig det finnes mange gode alternativ, men det som er helt sikkert er at det finnes vel så mange ubruklige alternativ.

Jeg personlig holder en knapp på Cooper Discover M+S med eller uten pigg, dette dekket er vel utprøvd på tunge suv`er og pick-up`er.

Jeg tror faktisk at Nokian Hakkapelita 5 med pigg / eller Hakkapelita R som er piggfritt, blir for myke i gummien til den tunge bilen.

 

Du kan jo spørre på din forhandler hvilket dekk de annbefaler til en slik bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil det si at biler som blir produsert etter 25 juni har multifunksjonsratt? eller bestilt etter 25 juni? ble litt motsigelse kansje?

 

Det er over en måned siden multifunksjonsratt kom på lista over utstyr på hjemme sidene, ergo så må biler som ble bestilt eks 25 mai og produsert i uke 32 ha multifunksjonsratt. Eller misforsto jeg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vet eg desverre ikke skrotnisse.. men min som ble bestillt for en mnd siden har det vertfall..

 

ottesen92: rygge sensor glemte eg å skrive iste,det skal også bestilles på...

eg tenkte å ha overtrekk på setene pga eg skal bruke den litt til arbeid å sånn,så skinn til 20k blir uaktuelt:-) er vell ikke så mange som velger det med den prisen..stoff er jo mye mer behagli,eneste med skinn er att det ser bedre ut,min mening men smaken er som baken=)

 

eg har komt frem til att eg vill ha gf goodrich all tarrein som sommerdekk.. så får eg forhandleren til å sitte noen skjikklige vinterdekk på de 17" felgene som følger med.det er vell en fornuftig plan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Erik,

 

Utifra hvordan du oppgir dine behov tror jeg utvilsomt at du gjør lurest i å velge permanent 4WD. Innkoblbar 4WD har låst senterdiff når du kjører med 4WD koblet inn. Dette skal ifølge produsent KUN brukes på løst underlag, type grus/sand/snø/gjørme. Det skal ikke store rattutslagene til på fast underlag før du kjenner bilen vrir seg. Eneste grunnen til å velge innkoblbar 4WD er om du har planer om å kjøre med tung last eller med tung henger i ulendt terreng. Permanent 4WD bruker TorSen senterdiff. Dette er diffen Audi har brukt i sine quattro-biler med langstilt motor i en årrekke, så dette fungerer bra om du likevel ikke har planer om å delta på arrangementer i regi offroad.no. Alle norsksolgte biler leves uansett med diffsperre på bakakselen som standard. Det redder deg om du skulle ha behov for det lille ekstra.

 

Også et par oppklaringer.

Permanent 4WD kommer KUN med komforfjæring.

Innkoblbar 4WD kommer KUN med Heavy-Duty fjæring.

 

Det er altså IKKE mulig å kombinere Innkoblbar 4WD med komfortfjæring (eller omvendt).

 

All-Terrain (A/T) dekk ser bra ut, men du vil måtte leve med mer støy, særlig på asfalt. Jeg ville vurdert om jeg hadde gått for dette om du kjører mye landevei, særlig om du kjører langt av gangen. Om du likevel går for dette, tror jeg du må kjøpe dekkene andre steder enn gjennom forhandleren hvis du ønsker annet enn originaldimensjon. Forhandleren vil neppe "godta" at du avviker fra original utrusting. Dessuten så kommer bilene på standard sommerdekk fra fabrikk, så A/T dekk kommer uansett i tillegg.

 

Lykke til!

4 ringer, 5 høl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør jeg spørre hvor du har hentet denne informasjonen om både BF Goodrich All Terrain dekket, og det med comfort fjærer og ikke?

 

I forhold til det selgeren på nyttekjøretøy Møller bil Jessheim viste meg på sin pc i sta så er du på rimlig tynn is! Han hadde svart på hvitt en pressemelding der det gikk fram siste modifikasjoner.

 

Der var da tektylering, multifunksjonsratt og ikke minst endringen i forhold til comfort fjærene. Dette kom på en egen presse mld i fra fabrikken som oppdaterer på møller sitt intranett jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker så mye for info å oppklaringer revlimit..

 

nå ble valget mye enklere..da blir det uten tvil permanent med tanke på att den vill bli brukt på samme måte som de fleste bruker sedan`en sin.

 

må tenke mer på det angåene dekk..har ikke noe go greie på det så får snakke med noen dekkforhandlere om ka de annbefaler...

ville egentli gå for all tarrein dekkene for de ser veldi bra ut,men kjøregenskapene er klart det viktigste å siden eg kommer til å holde meg på asfalten er kansje noe annet å foretrekke...

 

skrotnisse,det var jo dårli nytt for deg,får håpe du får en veldi go pris på å få det montert,ratt pleier ikke akkuratt å være billig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ottesen,

 

Om det er varslet endringer som gjør at det i fremtiden blir mulig å kombinere innkoblbar 4WD og komfortfjæring vet jeg ikke noe om, men pr. dags dato er det ikke mulig. Om du besøker VW nyttekjøretøy sine sider i land som har fått bilkonfigurator for Amarok oppe å gå (f.eks. vw.de), vil du se at det umulig å kombinere disse to tingene. Det er forresten å lese flere andre steder også, blant annet i den britiske brosjyren. Om du leser i den norske brosjyren ser du også at det er bilen med innkoblbar 4WD som er oppgitt med den høyeste lastevekten, hvilket da impliserer Heavy Duty fjæring. Jeg fikk beskjed om det samme av selger når jeg kikket på en slik i januar :). Når det er sagt, er det ikke rent sjeldent at selgere mangler litt oversikt over hva de selger.

 

Hva gjelder BFG All Terrain dekket påstår jeg ikke annet enn at det støyer mer enn et rent asfalt-dekk ville gjort. Det sier seg jo litt selv. Kompromisser må jo inngås om dekket skal prestere bedre på et bredere utvalg underlag (derav navnet All Terrain).

4 ringer, 5 høl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaha?

 

slik jeg tolker det på vw sine sider er det standard med comfort fjærer på alle modeller.

 

http://www.nyttekjoretoy.no/photoalbum/view/?size=org&id=37824&type=1

 

Og ikke for og undervurdere din oppfatning, jeg tviler på at Møller selv farer rundt med feil opplysninger hva angår understellet.

 

Og husk, mye har skjedd siden januar. Der er tross alt et halvt år siden, og produksjonen av en bil er ikke skrevet i stein!

 

Men for all del, tro hva dere vil noen andre vet!

 

 

Når det gjelder dekk så er jeg helt enig!

Jeg velger et grøvre dekk fordi jeg nekter og stå på eks campen på countryfestivalen på vinstra med camping vogn, og ikke komme av flekken pga vått gress.

 

Har sett for mange med potensielle offroader stå bom stille pga manglende dekk utrustning på eller helt greie forhold.

 

Men som du sier, hvis en kun skal kjøre på asfalt så er orginaldekkene best.

 

Ha en god kveld folkens!

Endret av Ottesen92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaha?

 

slik jeg tolker det på vw sine sider er det standard med comfort fjærer på alle modeller.

 

http://www.nyttekjoretoy.no/photoalbum/view/?size=org&id=37824&type=1

 

Og ikke for og undervurdere din oppfatning, jeg tviler på at Møller selv farer rundt med feil opplysninger hva angår understellet.

 

Men for all del, tro hva dere vil noen andre vet!

 

Da missforstår du nok bare prislista. Om du leser videre til siste side på linken din ser du at det står "4Motion innkoblbar" som kommentar bak tilleggsutsyret som spesifiserer forsterket fjæring (Heavy Duty). I klartekst betyr dette at hva jeg skrev tidligere om umulige fjæring/drivverkskomboer fortsatt gjelder. Man MÅ velge innkoblbar 4WD om man skal ha HD-fjæring. Tilsvarende MÅ man velge permanent 4WD om man skal ha komfortfjæring.

 

Det er ingen som farer med feil opplysninger her, hverken jeg eller Møller. :)

4 ringer, 5 høl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det står lenger ned på lista.

 

Hvis du ikke ser det så står det "tillegsutstyr" på den lista!

 

Og så står det noe om at o = mot pristillegg.

 

Hadde dette vært standard så ville det stå en S.

 

Det er mye mulig du ikke kan bestille permanent 4wd og heavy duty fjærer. Men det går helt fint å bestille highline med innkobelbar 4wd å "comfort" fjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår