Gå til innhold

Utbedre nyanse forskjell etter del lakkering?

Ranger emnet


Morton

Anbefalte innlegg

Har fått lakkert forskjerm og dør etter en skade. (sølv metallic) Jeg tror nok at jobben er gjort skikkelig, men JEG ser en ørliten nyanse på gammel og ny lakk.(Kona ser ikke no forskjell..) Dvs, den gamle virker litt blekere. Den nye litt dypere/mørkere. Dette skjønner jeg antagelig kommer av at den orginale lakken fra 2004 er bleket litt av UV stråling etc..

Men hva er egentlig den beste måten og fixe dette på? Finnes det no vidundermiddel som får tilbake litt av lakkfargen/dypglanse på orginal lakken. Eller kanskje jeg bør passe på og alltid parkere den nye lakken i sola for og bleke'n? : )

 

Morton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke en nyanse forskjell du har der, men en glansfoskjell, virker nok som det er en annen nyanse på dei nylakkerte delene kontra dei gamle, pga den nye klarlakken er fersk mens den gamle er slitt, ta en skikkelig lakkrens/rubbing og polering av dei gamle delene, så vil du nok få igjen den dype glansen i dei også.

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølv blir det alltid problemer med, skjeldent man ikke lakkerer opp en hel side når det er skade på 2 deler. Sprøyter man en hel bil, og samtidig sprøyter en dør løst (innvendig og utvendig) så ser man fargeforskjell når man monterer døra på bilen. Har litt med hvordan vinkel man sprøyter i og sånt (metall flakene stacker seg anderledes). Når man driver proft med lakkering har man gjerne 2-3 forskjellige blandeanlegg, slik at man har litt flere fargealternativ og rutte med, på enkelte sølvfarger kan man da komme opp i totalt 50-60 forskjellige alternativer (som nødvendig vis ikke matcher :D). UV tar også litt av fargen på aluflakene. så er ikke lett med sølv (mange som ender opp med hellakkering før de blir fornøyd). Hvis problemet ditt er at klarlakken er matt, kan du polere den opp (men da kan du ende opp med enda større forskjell :D). Det er normalt 2 lag klarlakk på alle (2--3-sjikt (eller mer))farger, uansett om de er solide, metallic eller perlemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølv blir det alltid problemer med, skjeldent man ikke lakkerer opp en hel side når det er skade på 2 deler

 

Vel. Toyota burde jo være proffe de. Prøver først og shine opp den gamle lakken. Som sagt så er det så nære at litt mørkere/dypere farge på gråskjæret i den gamle så er den der. Blir jeg ikke fornøyd får dra tilbake :driving

 

Mort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota er ikke noe mer proff enn andre...De forskjellige lakkmerkene (PPG,Spies Hecker,MicroPaint....osv) har sine egne nyanser som de selv har funnet på labben sin.Orginalkodene på bilene brukes ikke noe annet sted enn der bilen blir produsert.Orginalfargen slipper ikke bilfirmaene ut,så hvert lakkmerke må finne sine egne blandinger for og finne den fargen som er nærmest lik den orginale.

 

Vi bruker PPG på jobben,og har sjelden problemer med sølvnyanser!

Hvem som sprøyter har veødig mye og si på hvordan nyansen blir.Legger man på for mye,blir det for mørkt,for lite,for lyst....så det er en balanse man må finne der...Noen farger må sprøytes mørkere,mens andre må sprøytes lysere,eller normalt...

 

Folk som klager på lakkjobber som i utgangspunktet er strøkent har for lite og finne på....og særlig de som påstår at deler på bilen er blitt skadet mens den har stått på verkstedet bare for og få gratis lakkering.

 

Hadde en på jobben hvor vi flikket et hjørne på en fanger....Et par dager etterpå ringte han og sa at vi hadde ødelagt fangeren på den andre siden...den var sprekt.Men da vi hadde bilen inne,tok vi bilde av dette og flere ansatte som var vitner til at den var der fra før.

Kunden fikk beskjed om og komme innom så vi kunne se på dette.Men han dukket aldri opp igjen!

 

Bilen i mine øyne er en bruksting....har hellakkert bilen min,men har ikke brydd meg om klargjøring...De få støvene som er der,får bare være der....Ingen som ser dem,med mindre de jobber med lakkering!

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår