Gå til innhold

Bruk av privat bil i jobb.

Ranger emnet


Verinoloth

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Håper dette blir rett underforum for dette spørsmålet.

 

Jeg kjører til daglig en Chevrolet suburban 1996 både jobb og privat. Dette er min bil.

Det blir rett og slett for dyrt å kjøre i jobben i det lange løp.

 

Har jeg muligheten til å stille krav til arbeidsgiver om egen firmabil eventuelt økt kjøregodtgjørelse i tillegg til statens satser for bruk av privat bil i jobb sammenheng?

 

Vennligst ikke svar med "Bytt bil", for jeg har råd til å bruke den til og ifra kontoret og privat, men jeg jobber mest ute på verft i forbindelse med nybygg av båter, og reiser derfor mellom 17 000km-22 000km kun i jobb sammenheng, og ca 7000-12000 i privat sammenheng.

 

Jobb kjøringen skjer med både last i bil eller på henger, så som dere skjønner, går det en del i drivstoff samt vedlikehold for en så stor bil.

 

Kan/har jeg rett til å si til sjefen "Nei, min bil er ikke tilgjengelig for bruk i jobb sammenheng"?

 

Hvilke krav kan jeg komme med i henhold til firmabil? tenker motor ytelse og praktisk utforming.

 

Ett eksempel, er den firmabilen som er okkupert av en kollega nesten 24/7, (pga han orker ikke skaffe seg privat bil) er en 2 liters vw transporter, som er utstyrt med 100 hester, og bakdør som åpner seg bak og ut. Dvs ikke 2 delt som er nødvendig for å kunne laste/losse med truck uten forlenger gaffler.

 

Det er også for lite krefter i bilen for effektiv kjøring med henger i henhold til vognkort (godkjent for 2200 kg på kroken). Har pr dags dato hatt maks 45 på den bilen opp tunnelen like ved kontoret (3km strekning, 10 % stigning med henger.

 

Beklager hvis dette ble for langt eller uoversiktlig.

 

Se vedlegg for bilder av biler det er snakk om og henger.

post-57252-13804853351935_thumb.jpg

 

Mvh

Verinoloth

post-57252-13804853351879_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lite peil på dette juridisk, men for meg høres det ut som om du blir litt utnyttet av arbeidsgiver pga av bilen din. Hvis jeg var deg ville jeg bare sagt til arbeidsgiver at privatbilen er desverre ikke lenger for bruk til jobbsammenheng. Arbeidsgiver plikter å stille med utstyr som gjør at arbeidstaker kan utføre jobben sin så vidt jeg vet. Evt om det går bra å bruke bilen ville jeg snakket med arbeidsgiver der han faktisk betaler deg godtgjørelse for det det koster å bruke den. Du skal ikke bli utnyttet av arbeidsgiver iallefall, da det virker som om i dette tilfelle som du er taperen i dagens opplegg.

 

Du kan jo evt kjøpe deg en fiesta eller corsa og møte opp på jobb med den kun for å understreke et poeng;)

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo evt kjøpe deg en fiesta eller corsa og møte opp på jobb med den kun for å understreke et poeng;)

 

hehehe.

 

Takker for svar, og ja dette er noe jeg faktisk har vurdert bare for å understreke poenget.

 

Veldig greit å få vite at arbeidsgiver er pliktig å stille med utstyr for at arbeidstaker kan gjøre jobben.

 

Er forsåvidt greit at bilen er jobb bil, men da må de gå i 0.-, helst i pluss..

 

Jeg skal ta dette opp med arbeidsgiver og håper jeg får gjennomslag for dette.

 

Takker så mye for svar.

 

- Verinoloth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan/har jeg rett til å si til sjefen "Nei, min bil er ikke tilgjengelig for bruk i jobb sammenheng"?

 

Du kan også fortelle sjefen din at bilen din er så dyr i drift at du må ha minst 6 kr/km i kjøregodtgjørelse. Det er fullt mulig, men differensen mellom utbetalt kjøregodtgjørelser og standardsatsen er skattepliktig. Det bør du ta i regnestykket.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takker for alle svar.

 

Ser jeg glemte å nevne en ting, og det er at jeg får kjøregodtgjørelse i henhold til statens satser. Men dette er jo alt for lite for selv gjennomsnittlig bil, og kriminelt lite for oss som kjører større bil.

 

Sjekket lønns og trekks oppgaven min for 2010, og i følge den, så gikk ca 80% direkte til diesel utgifter.

Tror dere det er mulig å få 5-6 kr/km for en gjennomsnittlig service mann?

 

Er veldig klar over at bilen min er et diesel dyr uten like.

 

Takker for all hjelpen dere har bistått med.

-Verinoloth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett eksempel, er den firmabilen som er okkupert av en kollega nesten 24/7, (pga han orker ikke skaffe seg privat bil)

 

Firmabil er en gode du helt klart har rett til å spørre om.

 

Den kan derimot ikke brukes privat, slik som du antyder at kollegaen din gjør. Da må firmabilen skattes av, og da mister den mye av poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan derimot ikke brukes privat, slik som du antyder at kollegaen din gjør. Da må firmabilen skattes av, og da mister den mye av poenget.

 

Hei, og takker for svar.

Jeg vet ikke om han skatter av den, men jeg vet den står med han og han bruker den privat mye.

Jeg føler selv jeg begynner og få en god "sak" i forhold til lønns diskusjon og diskusjon ang firmabil.

 

Jeg gjorde akkurat en tur på 120mil i firmabil og henger, og dere skulle hørt stresset i stemmen til kollegaen min når han fikk høre at bilen ikke var tilgjengelig på ett par dager... Ga meg en varm følelse innvending.

 

Jeg takker for alle svar jeg har fått, og beklager at ikke alle opplysninger ble lagt fram i første innlegg.

-Verinoloth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår