Gå til innhold

Verinoloth

Bruker
  • Innholdsteller

    26
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Verinoloth

  • Bursdag 02/06/1987

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Suburban
  • Biltype (eks Audi)
    Chevrolet
  • Årsmodell (eks 1995)
    1996
  • Motor (eks 1.6)
    6.5TD
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    Standard
  • Fylke
    Møre og Romsdal

Contact Methods

  • Bosted
    Averøy

Verinoloth's Achievements

  1. Hei, og takker for svar. Jeg vet ikke om han skatter av den, men jeg vet den står med han og han bruker den privat mye. Jeg føler selv jeg begynner og få en god "sak" i forhold til lønns diskusjon og diskusjon ang firmabil. Jeg gjorde akkurat en tur på 120mil i firmabil og henger, og dere skulle hørt stresset i stemmen til kollegaen min når han fikk høre at bilen ikke var tilgjengelig på ett par dager... Ga meg en varm følelse innvending. Jeg takker for alle svar jeg har fått, og beklager at ikke alle opplysninger ble lagt fram i første innlegg. -Verinoloth
  2. Hei og takker for alle svar. Ser jeg glemte å nevne en ting, og det er at jeg får kjøregodtgjørelse i henhold til statens satser. Men dette er jo alt for lite for selv gjennomsnittlig bil, og kriminelt lite for oss som kjører større bil. Sjekket lønns og trekks oppgaven min for 2010, og i følge den, så gikk ca 80% direkte til diesel utgifter. Tror dere det er mulig å få 5-6 kr/km for en gjennomsnittlig service mann? Er veldig klar over at bilen min er et diesel dyr uten like. Takker for all hjelpen dere har bistått med. -Verinoloth
  3. hehehe. Takker for svar, og ja dette er noe jeg faktisk har vurdert bare for å understreke poenget. Veldig greit å få vite at arbeidsgiver er pliktig å stille med utstyr for at arbeidstaker kan gjøre jobben. Er forsåvidt greit at bilen er jobb bil, men da må de gå i 0.-, helst i pluss.. Jeg skal ta dette opp med arbeidsgiver og håper jeg får gjennomslag for dette. Takker så mye for svar. - Verinoloth
  4. Hei. Håper dette blir rett underforum for dette spørsmålet. Jeg kjører til daglig en Chevrolet suburban 1996 både jobb og privat. Dette er min bil. Det blir rett og slett for dyrt å kjøre i jobben i det lange løp. Har jeg muligheten til å stille krav til arbeidsgiver om egen firmabil eventuelt økt kjøregodtgjørelse i tillegg til statens satser for bruk av privat bil i jobb sammenheng? Vennligst ikke svar med "Bytt bil", for jeg har råd til å bruke den til og ifra kontoret og privat, men jeg jobber mest ute på verft i forbindelse med nybygg av båter, og reiser derfor mellom 17 000km-22 000km kun i jobb sammenheng, og ca 7000-12000 i privat sammenheng. Jobb kjøringen skjer med både last i bil eller på henger, så som dere skjønner, går det en del i drivstoff samt vedlikehold for en så stor bil. Kan/har jeg rett til å si til sjefen "Nei, min bil er ikke tilgjengelig for bruk i jobb sammenheng"? Hvilke krav kan jeg komme med i henhold til firmabil? tenker motor ytelse og praktisk utforming. Ett eksempel, er den firmabilen som er okkupert av en kollega nesten 24/7, (pga han orker ikke skaffe seg privat bil) er en 2 liters vw transporter, som er utstyrt med 100 hester, og bakdør som åpner seg bak og ut. Dvs ikke 2 delt som er nødvendig for å kunne laste/losse med truck uten forlenger gaffler. Det er også for lite krefter i bilen for effektiv kjøring med henger i henhold til vognkort (godkjent for 2200 kg på kroken). Har pr dags dato hatt maks 45 på den bilen opp tunnelen like ved kontoret (3km strekning, 10 % stigning med henger. Beklager hvis dette ble for langt eller uoversiktlig. Se vedlegg for bilder av biler det er snakk om og henger. Mvh Verinoloth
  5. Jeg har fått fikset problemet. Med meg var det diesel føde pumpen som hadde tatt kvelden. Enkel og billig del å bytte. -Verinoloth
  6. Har du fått ordning på dette problemet? Jeg har et lignende. Begynte i dag med at jeg ikke fikk økt turtallet selv ved full gass. Men hvis jeg slapp opp gassen så begynte bilen å trekke normalt(1/2 gass->1/4 gass. Fikk dette problemet er par ganger på en 20 minutters kjøretur, men klarte ikke å gjenskape problemet flere ganger. Jeg har en 1996 suburban med 6.5TD, gått rundt 250 000km. Når jeg parkerte å gikk ut så var det av og til en ekstra liten "banke" lyd i motoren ved tom gang. Er naturlig nok veldig bekymret for alvorlige motor problemer. -Verinoloth
  7. Hjul bolter på 1996 chevy suburban (8 bolt) skal trekkes til med 185-195 NM hvis jeg husker korrekt. Dekkene på en vesentlig mye mindre "konebil" kan ha så lite som 90NM som anbefalt moment. Uansett, så er det ikke et generelt NM for bolter. Alt varierer med bolt tykkelse, objektene den skal holde på plass. Vil anta en bære bro har større toleranse for variasjon innen tiltrekking enn en girkasse. Har selv knekt dekk boltene på en toyota rav4, uten bruk av latmannsarm og unormalt med krefter.
  8. Er eksosen nødt til å være bak vindu? eller er det nok at den er 50-60 cm under vindu men fortsatt "på linje"?
  9. Byttet front rute på min Chevrolet Suburban. Betalte 2000.- pga kasko Men ruten skal angivelig koste 14000.- hvis man tror på idiotene som byttet den for meg.
  10. Biltema har sikringsholdere, som passer de fleste størrelser. Den enkleste installasjonen er nok ny ledning fra batteri, med sikring direkte til lys. Biler lades med 14.4 eller 13.8 hvis jeg husker rett, men dette skal ikke være et problem. Lyset fungerer via en inverter som vil regulere strøm i henhold til spenning (2 stykk blir 1.6 ish A ved 12V) Batteri vil i utgangspunktet gi litt i overkant av 12v alt etter hvor bra det er ladet, mens dynamo vil lade ved 14.4 eller 13.8, som nevnt tidligere. Vil ikke tro at det er et problem å koble disse til en eksisterende lys krets, men som sagt så er de enkleste å trekke ny ledning. så er du sikker på at det fungerer.
  11. 110W? hvor får du dette fra? 8A? hvor får du dette fra? 8A = 96W så lenge det er 12V Jeg antar her at neon er ment som xenon, dermed så bruker lysene rundt 35W pr, og dermed så vil alle 4 trekke 140W (11.7A) I utgangspunktet så er ikke effekt noe du skal bekymre deg for, strøm derimot vil brenne ledninger med for lavt tverrsnitt.. hus så har vi 2.5mm2 på en 16A kurs (3600W) Mens i bil brukes fort 10mm2 for 40A. Til TS. Hvis sikringen ikke går, så er nok ikke kretsen overbelastet, med mindre det er koblet forbi sikringene. Det jeg ville ha sjekket er om rele takler strømmen, prøv å ta ut eller koble ut rele mens lyset står på, se om dette fører til at de slukkes etter du monterer det på nytt. Opplevde selv at 2 av 4 lang lys hang seg opp (2 rele). Dette ble fikset ved å blinke lysene av og på.
  12. Kan også være dårlig balansering av dekkene, hvis de er gamle. Forsvinner vibrasjonen når du passerer 80?
  13. Så lenge vognkort + henger + førerkort sier det er lovlig så er det lovlig. Teknisk sett, så kan du dra 50 tonn på bil tilhenger så lange trekkbilen og henger er godkjent for det. Og så klart du har BE førerkort
  14. Det som ikke vises er, nye skjermbreddere, nye lysbøtter på fronten. 1996 Chevrolet Suburban 6.5TD
  15. Ser det var spørsmål eller kommentarer relatert til spenning og ledninger før i tråden. I henhold til min erfaring og skolegang så bør du ikke bekymre deg for spenning(V) ampere (A) i forbindelse med xenon kits. Det er kun ledningene fra ballast til pærene som har 20+kV, og disse er levert fra leverandør til å takle så høy spenning. Dvs, de har tykk isolasjon. V * A = effekt Går spenningen opp, må strømmen bli redusert. Eksempel. 12V *2A = 24W 24V *1A = 24W 1V *24A = 24W Tilførsels ledningene trenger ikke oppgraderes med mindre du har kjøpt ballast med ekstremt tap, dvs over normal effekt forbruk. Normalt sett så vil ikke dette være et problem, siden xenon har et forholdsvis lavt effektforbruk. Riktignok så skjønner jeg ikke helt den store "må ha xenon i alle lys" greien. Jeg har halogen i nærlys, lang lys og i mine 4x 8" 130W ekstralys. jeg har dagslys på landeveien. Riktignok så trekker alt dette ganske mye strøm, men det er bagateller siden alt koster mindre enn 1 stk 8" ekstralys. Jeg bruker ca 650W på lang lys og ekstralys dvs ca 54 A. Til de som sliter med støy problemer. Dette kan utbedres med ferritt kjerner rundt kablene til ballasten. Ferritt kjerner brukes i rundt VGA kabler og lignende. Jeg hadde 35W xenon i nærlys og støy var ikke et problem, men jeg har en eldre bil uten sofistikert elektronikk.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår