audigeir Skrevet Juni 7, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2011 Når bilen er kald så drar den dårlig, etter 2-3 min går det litt bedre men det tar tid å få turtall (må bruke tid) Det føles som den ikke får nok bensin og må gi gass sakte for å få den opp i fart. Bilen starter enkelt og ingen prob. på tomgang (tomgangen er litt ujevn). Har skiftet plugger, rotor, fordelerlokk, luftfilter og bensinfiler men ingen endring :( Noen som har tips på hva jeg må sjekke? Siter Geir C98 Audi A8 2.5Q93 Cab 2.8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2011 (endret) Ja, får mest sannynlig for lite bensin. Det går en liten stund før lambda er operativ, noe som høres normalt ut med de 2-3 min du refererer til. Om dette er feilen så kan grunninnstillingen på bensintrykket justeres og problemet muligens opphøre. Endret Juni 14, 2011 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audigeir Skrevet Juni 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2011 Takk for svar, hadde en liten annelse på bensin ja. Hvor kan jeg justere på trykket? Siter Geir C98 Audi A8 2.5Q93 Cab 2.8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2011 Før du justerer noe som helst må du måle hvor stor strøm og retningen den går (+ eller -) inn på differensialtrykkregualtoren. Må måles på tomgang med varm motor og fungerende lambdasonde og temp-giver til ECU. Skal optimalt være 0 mA. Opptil +/- 5 mA er ok. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audigeir Skrevet Juni 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2011 Da må jeg sjekke om de er ok først. Hva skal verdien være på lamdasonde og temp.giver ? Nå er jeg ukjent med å måle regulatoren, må jeg ta ut kontakten for måle? Siter Geir C98 Audi A8 2.5Q93 Cab 2.8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 14, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2011 Temp-giveren kan måles, skal være ca 3000 ohm ved kald motor og ca 250 ohm ved varm motor. Temp-giveren har jeg markert på bildet under. Lambdaen kan måles, spenningen ut fra den skal pulsere om den er ok. Måling kan ikke utføres med digitalt multimeter, analogt fungerer. Aller best er scope og motoren må ikke være kald under målingen. Se bilde under. Spenningen måles i den høyre pluggen markert på bildet, den svarte ledningen. De to hvite er til varmeelementet. Litt om det samme her: http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a6-ur-s4-s6-100-c4-1991-1997/269004-audi-100-2-3e-aar-gar-ujevnt-ved-gasspadrag-og-starter-tregt.html#post2799265 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audigeir Skrevet Juni 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2011 Det betyr at jeg kan bruke VagCom for å sjekke? Har prøvd tidligere men har ikke fått kontakt med bilen, vet du om det må brukes et annet program eller er det en annen prosedyre grunnet annen type kontakt? (har overgangen til denne type bilen) Siter Geir C98 Audi A8 2.5Q93 Cab 2.8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 14, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2011 VAG-COM duger lite på så gamle biler. Du har 2x2 kontakt på din og mest sannsynlig er det totalt 3 ledninger tilkoplet, derfor får du ikke kontakt. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audigeir Skrevet Juni 15, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2011 Da lærte jeg litt igjen :) Skal få sjekket giverene en av dagene så får jeg håpe de er i orden. Siter Geir C98 Audi A8 2.5Q93 Cab 2.8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 15, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2011 Siden du har NG-motor så står temp.giverene motsatt på din i forhold til bildet over (som er av en AAR-motor). Temp.giver til ECU står på oversiden av vannflensen og den til instrumentpanel på undersiden. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audigeir Skrevet Juni 20, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2011 (endret) Da fikk jeg målt litt og temp.giveren viste 563 ohm ved varm motor og ca 6000 ved kald motor, det betyr at ECU temp.måler er defekt? Hadde kun digitalt så får ikke målt Lambdan :( så får lånt en analog fra jobb, men hvordan skal jeg måle når det kun er en ledning? Endret Juni 21, 2011 av audigeir Siter Geir C98 Audi A8 2.5Q93 Cab 2.8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audigeir Skrevet Juni 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2011 (endret) Da har jeg fått sjekket lambda (=ok ) + skiftet temp.sensor og bilen er fortsatt seg lik, men ble kanskje litt bedre. Så da er det vel en justerings som må til ? Endret Juni 22, 2011 av audigeir Siter Geir C98 Audi A8 2.5Q93 Cab 2.8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2011 Da fikk jeg målt litt og temp.giveren viste 563 ohm ved varm motor og ca 6000 ved kald motor, det betyr at ECU temp.måler er defekt? Det var noe høye verdier. Da har jeg fått sjekket lambda (=ok ) + skiftet temp.sensor og bilen er fortsatt seg lik, men ble kanskje litt bedre.Så da er det vel en justerings som må til ? Du er HELT sikker på at du ikke har noen slanger e.l. som det er hull eller sprekker i slik at motoren suger falskluft? Reg.reim har ikke hoppet over en tann? Tenningsridspunktet er riktig? Ble bilen plutselig slik, kom det gradvis eller alltid vært slik? Du kan måle og justere bensinmengden, men dette skal KUN gjøres om alt annet er funnet i orden. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audigeir Skrevet Juni 22, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2011 Visuelt så virker slanger OK, men skal få kjøpt meg litt startgass for å sjekke ordentlig. Reg.reim er jo en mulighet så skal få sjekket det og tenningen ser grei ut. Kjøpt bilen sånn, bilen har stått ca et år. Men etter å ha kjørt bilen så har den blitt bedre :) Så de to tingene som har gjort at bilen har blitt bedre er bensinfilter og temp.giveren. I dag så har jeg mått ruset litt på gassen ved igangkjøring for ikke å "kvæle" den, men ikke alle gangene. Under gass på drag så noen ganger så drar den litt for så å ikke klare å gi alt og så for å "skytte" igang. Bilen starter uten problemer. Tomgang er ca 750, men noen ganger under kjøring ( inn med clutchen) så kan den jobbe litt opp/ned for å finne riktig tomgang, men det varierer. Mine tidligere 5er så har det vært feiltening, smell i eksos o.l. ved tenningsfeil, men mulig NG er annerledes? Siter Geir C98 Audi A8 2.5Q93 Cab 2.8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audigeir Skrevet Juli 5, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2011 Da har jeg skiftet lambda for sikkerhets skyld og bilen ble faktisk litt bedre :) Regreim sjekket og ok Tenning sjekket og ok Bilen går forsåvidt bra men er ikke helt med når en virkelig skal gi bunngass. Bilen er med litegrann, også får jeg ikke mer "guffe" for så å skyve til :) Føles som regulatroen juster forbruket. Har prøvd startgass for å finne lekasjer men slår ikke ut noen sted. Er det noe annet jeg kan sjekke/kontrollere? Siter Geir C98 Audi A8 2.5Q93 Cab 2.8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg