i001smb Skrevet Mai 21, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2011 Hei Jeg har byttet plugger og fordeler uten å huske hvordan tennpluggledningene var koblet til fordeleren. HJELP !! Kan noen hjelpe meg med en veiledning så blir jeg meget glad. Jeg har en Polo 1996 modell med 60 HK 4 sylindre. Jag har forsøkt noen muligheter, men det er tydelig feil, kan jeg ødlegge motoren ved feilkobling ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 21, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2011 Tenningsrekkefølgen er 1-3-4-2 (rotor går stort sett alltid med klokken). Ta av dekselet over registerreima og roter motor til merket på kamdrevet står overens med referansemerket (normalt rett opp, 90 grader på toppen). Ta av fordelerlokket og se hvor rotor peker. Sett fordelerlokket tilbake og sett pluggledning som går til sylinder 1 der rotor peker. Neste (med klokken) skal til sylinder 3, så sylinder 4 og den siste skal til sylinder 2. Tut og kjør :) Bilde av kamdrev og merker. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 21, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2011 Du skriver at du har skiftet fordeler, stemmer det? Eller har du skiftet fordelerlokk? Om du har skiftet fordeler så kan tenningstidspunktet ditt være riv ruskende galt og motoren starter dermed ikke. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
i001smb Skrevet Mai 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2011 Takk, for gode tips, det er bare fordelerlokket som er byttet. hvordan finner jeg nummer 1 plugg ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 21, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2011 (endret) Plugg 1 sitter på sylinder 1, altså fremste sylinder på motoren. Fram på motoren er der registerreima sitter, samt dynamo, servopumpe osv. Neste sylinder (og plugg) bakover er 2, så 3 og 4 bakerst. Endret Mai 21, 2011 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
i001smb Skrevet Mai 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2011 Meget bra Quatrro 73, jeg er veldig fornøyd med svarene fra deg, tusen takk. Jeg regner med at jeg nå skal kunne klare dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
i001smb Skrevet Mai 22, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2011 Bilen er fikset, men det krevde hjelp av NAF. Rotoren gikk mot klokka, og dette hadde jeg ikke tenkt på. Så utrolig enkel løsning, men akk så mange timer jeg brukte på å prøve og feile. Tenningsrekkefølgen var som nevnt ovenfor, og det var et merke på fordeleren som viste hvor rotoren skulle være og plugg en skulle være tilkoblet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2011 Du store. Selvsagt, fordeleren din står jo montert på toppen og er drevet av kammen, ikke på blokka som jeg hadde i tankene. Der dreit jeg meg ut.. Sorry. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
i001smb Skrevet Mai 22, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2011 Nei da, jeg fikk flere nyttige innspill fra deg som jeg hadde bruk for. NAF hadde ikke tennings rekkefølgen og retningen selv de heller, uten plundring og noen telefoner. Bilen kjører nå, som er det viktigste, jeg er meget fornøyd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2011 Er logisk, kammen roterer med klokken sett forfra, dermed må rotor gå mot klokken ;) Jaja, godt bilen fungerer nå :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg