Gå til innhold

Skal du kjøpe deg en Audi A4 B5 og trenger litt generell info om bilen? Kommet riktig

Ranger emnet


xxLancerxx

Anbefalte innlegg

ER DU INTERESSERT I Å KJØPE EN AUDI A4 B5 OG LURER PÅ LITT FAKTA OM BILEN OG HVA DU BURDE SE ETTER FØR DU KJØPER EN? DA HAR DU KOMMET RIKTIG, OG DU FÅR MASSER AV INFO HER! :D

 

Den erstattet 80, og la grunnlaget for utrolig sterk Audi-framgang i mellomklassen andre halvdel av 90-tallet. A4 gjorde at Audi for alvor kunne konkurrere mot Mercedes og BMW i dette segmentet. Og særlig Mercedes C-klasse fikk merke at Audi hadde gjort hjemmeleksa godt.

Audi rullet ut et motorutvalg som virkelig har noe for enhver smak: Alt fra en beskjeden 1,6-liter til 2,8-liters V6. I tillegg kommer klasseledende dieselmotorer. Du får også A4 med firehjulstrekk (quattro).

A4 har sine største styrker i komfort og kvalitetsfølelse. Noen plassmester er den ikke, men stasjonsvogna ble raskt en favoritt hos småbarnsfamilier uten de helt ekstreme plassbehovene. I kjent Audi-tradisjon heter stasjonsvogna Avant, i tillegg fikk du A4 som sedan og cabriolet. Sistnevnte har røtter tilbake til Audi 80 og føltes som en gammel bil da den gikk ut av produksjon i 1998.

 

 

PLUSS: Status til folket

Store valgmuligheter

 

MINUS:

Ingen plassmester

Cabrioleten er og føles gammel

 

 

TYPSIKE FEIL MED BILEN SOM BØR SJEKKES OPP FØR KJØP:

Kuler og ledd i forstillingen er et svakt punkt på A4, så dette bør sjekkes nøye. Likeledes bør bremseskiver og bremseslanger sjekkes. På en del biler har også vannpumpa blitt skiftet. På biler med 1,8-liters turbomotor hender det at silen i oljepumpen tetter seg, noe som igjen fører til manglende oljetrykk og i verste fall motorhavari. På dieselmotorene kan det forårsake koksing (brent olje og sot) i turboen, som gjør at denne må byttes.

 

Typiske feil på A4'en er da forstillingen kombinert med norskeveier, funker dårlig etter en stund..

LMM har en tendens til og ryke men er ikke noe stort problem og enkelt å utbedre..

 

 

Ang 1.6l så ville jeg ha styrt unna da den er en pingle motor..

Har selv en 1.8 motor (125hk) og funker ok til bruksbil, men er ikke en racingbil på noen måter..

Fordelen med og ikke ha turbo er at du slipper alt tullet som turbo motoren har (n75 ventilen, trykklekasjer osv osv)..

 

Forsikringen hos gjensidige med 20% bonus(startbonus) er ca 7-8000kr, litt avhengig av hvor i landet du bor.

 

Ang km standen på disse bilene ville jeg ikke ha brydd meg om så lenge de nødvendige reprasjonen og servicene har vært tatt

Prisen på disse ligger rundt 30-50000kr, 1,6 og 1,8 ligger rimelig likt i pris, ville heller ikkje kjøpt noe gamlere enn 97...

 

 

HVA SKAL DU BETALE? For 50 000 kr får du en ryddig og grei 1997-modell A4 med 1,6-liters bensinmotor. For diesel, stasjonsvogn fra 1999 må du ut med ca 90 000 kr. Biler med 4x4 quattro koster ca 13-16 000 kr ekstra.

IKKE KJØP BILER AV DENNE TYPEN:

Chiptrimmede turbobiler, biler som har gått langt med mange forskjellige eiere og som ikke har servicehistorikk. De eldste firedørs 1,6-liter bensinbilene uten klimaanlegg og lite utstyr, er ikke veldig spenstige.

 

KJØPE I TYSKLAND?

Selv om bilprisene er en del billigere i Tyskland, lønner det seg ikke da du må betale avgifter osv som er dyrere enn bilen :p

 

PASS PÅ!!!!!!!!!!!!!!!!! tatt en titt på bremser og sett at caliper ikke henger, ser dette ved at bremseklosser på samme aksel ikke er gjevt slitt, om begge henger er det jo ikke like lett å se. Prøv alle knapper/brytere/hendler og se til at alt fungerer som det skal, har bilen fjernstyrt sentrallås sett nøkkel i døra (begge) og se til at alle dører låser seg. (hos meg låser jeg kun opp/igjen førerdør om jeg setter nøkkel i denne, på passasjersiden og i bakluka fungerer alt fint) om bilen kun har sentrallås så er jo ikke dette mindre irriterende, men da merker man det jo gjerne når man ser på/prøver bilen. Karosseriet skal jo liksom være galvanisert og ikke ruste, men dette stemmer ikke helt, så sjekk nøye. Spesielt forskjermer har en tendens til å flasse i hjulbuen og etterhvert ruste, ellers se godt på alle dører under dørlista som er midt på døra og under. Behøver ikke nødvendigvis være rust men sinkslipp (er det ikke det det heter?) er ganske vanlig, små bobler i lakken, lett å se om bilen er ren og man går inntil og ser. Er ikke nødvendigvis rust under pga galvaniseringa, men er jo uansett ikke pnet, og før eller siden slipper lakken helt og da er det ikke pent. Til slutt se til at alt som skal lyse av lys i dash lyser når man starter opp og slukker som dem skal, om du har mulighet så er det jo ikke dumt å kjøre en diagnose og få sett om det ligger noen feilkoder inne. Og helt til slutt så er det jo den gode gamle prøvekjøringa da bare å skjerpe hørselen og lytte som besatt etter ulyder, og ikke la deg lure av vindususelyden fra døra, er vist helt vanlig så vidt jeg har fått med meg.

 

Til slutt så nevner jeg at jeg selv har en 1.8l 95 som har rulla 292k og har vel egentlig ikke skifta mer enn vanlig slitedeler foruten toppdekselpakinig, ikke veldig dyrt (300 for pakninga vel) og bensinpumpe og føler. (husker ikke helt prisene her, men var vel ca 2000 for pumpe og 1000 for føler). Endte også opp med å måtte bytte vannpumpa da forrige eier ikke hadde gjort dette i forbindelse med skifte av registerreima. Små kjipt kan man si, da registerreima nesten var ny og jeg da regna med at vannpumpa også var ny Så for å oppsumere så begynner jo de første a4 og få noen år på baken og som med alt som begynner å dra på åra så trengs det litt mere stell enn når det var nytt.

 

STYLING: Ja, det finnes masser av stylingmuligheter! MEN HUSK Å IKKE OVERDRIV! :pimp

Endret av xxLancerxx
feilskriving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår