Gå til innhold

Ascona B - storprosjekt

Ranger emnet


Sladdekongen

Anbefalte innlegg

Hei, eg har en ascona B stående som eg har holdt på med litt innimellom å ta rust på. Men no har eg bestemt meg for å bygge banebil :) Det blir til drifting, så er det et par ting eg lurer på.

Hvilken motor er å anbefale til å ha i ascona'en?

Tenker å begynne med mellom 200-300HK, hva slags bakstilling kan eg bruke?

Hva slags bremser trenger eg?

Hva slags forstillings deler må eg bruke?

Dette er en bil som kommer til å få litt juling av kreftene, hva må forsterkes? Det blir nok bur i bilen ganske så fort tenker eg :)

Har et ganske så lite busjett, men det er et langtids prosjekt :)

 

Bilder kommer med tiden :)

 

Tar imot alt av info, hjelp, ideer og alt ant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett inn volvo b230FK med 300hk oppsett (prisen er på ca 6000kr for en slik motor), bmw getrag-kasse.. (mange forskjellige priser på disse), volvo 1031-bakaksel med locker-diff. (4-7000kr).. Billig.. :D

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer rett på med en liten adapterplate som du får kjøpt rimelig.

Motoren har 136/165hk avhengig av om du velger FK eller FT.. Men med større turbo, ic, dyser og chip har du "300hk".. Er vel igrunn det som er 300hk-oppsettet på de motorene.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp deg heller en c20let motor fra calibra.. 204hk orginalt, og passer rett på r25kasse fra omega a... mye bedre og holde seg til opel motorer... ska man ha volvomotor kan man kjøpe seg volvo... skaff deg store bremser fra omega b v6, kjøp polyforinger som passer fra manta... sett inn manta bakaksling med sperre på. klypp å lim mellomaksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo gir mest for pengene på et slikt prosjekt. En holdbar c20 LET koster bortimot det dobbelte med samme effekt. Men Volvo motoren er tung, så plasser den så langt bak som overhodet mulig. Girkasse kan være så mangt, en preppa M45000 Volvo fungerer også bra. R28 holder ikke, og det samme gjelder Manta akselen. Det er en grunn til at stor sett alle i rallycross bruker Volvo 1031

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det litt forskjellige meninger ja :)

 

Tror eg har bestemt meg for litt no hvertfall, må bare vente på noen lønninger :)

 

Då blir det 1031 bakaksling, omega a/b bremser, manta foringer.. '

 

noen som vet om omega mv6 maskinen går i ascona'en? den ligger jo på 220hk orginalt og er ikke så alt for gale pris på :)

 

Bilder kommer snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Då har vi fått gjort litt mer med ascona'en.. så er det et par ting eg lurer på. Eg har en volvo b21 motor med automatkasse, hvilken kasse passer på denne motoren? Det er ikke denne motoren som skal stå i ascona'en men dette er en motor som eg skal "trene" på å skru på. Er det samme plasser denne motoren skal festes som b230fk? kan eg bruke denne motoren til å lage klart alt av fester?

 

Det kommer snart bilder av prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår