Gå til innhold

Brev om manglende rapportering av periodisk kontroll.

Ranger emnet


AndreasB18

Anbefalte innlegg

Hei,

 

I dag mottok jeg på veiene av russebilen jeg har i mitt navn, ett brev fra Statens Vegvesen angående manglende innrapportering av periodisk kjøretøykontroll.

 

Vi har fått frist til ut juni måned for å få den godkjent, men nå har jeg noen spørsmål angående dette.

 

Bilen ble sist godkjent 16.04.2010 i følge Vegvesenet sin søkefunksjon for periodisk kontroll. Vi ordnet at forsikring på bilen gjennom IFs russebilforsikring skulle starte 11.04.2011, og vi hentet skiltene 14.04.2011. Da vi søkte hos Vegvesenet for å få skiltene utlevert osv., leverte vi også en oversikt over siste EU-godkjenning, og vi fikk ikke noe tilsnakk for det papiret, så vi tenkte derfor at det var jo ikke noe problem med EU-godkjenning på bilen heller.

 

Så nå lurer vi rett og slett på hva som har skjedd! Bilen vil nok ikke gå gjennom kontroll helt med det første, og siden russetida er ferdig om 7 dager er det veldig surt.

 

Her er to spørsmål:

1. Hva kan ha skjedd - i forhold til informasjonen som er gitt ovenfor?

2. Kan vi avskilte bilen 20. mai (som forsikringen varer til), og selge bilen til noen andre før utgangen av juni, og så er det ikke mitt/russebilens problem at det er noe tull med EU-godkjenninga? Er selvfølgelig få som vil kjøpe en bil med godkjenningsproblemer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frist for utført PKK følger siste siffer på skiltet (mnd) samt bilens registreringsår (kontrollår), ikke to år fra sist den ble godkjent. Skulle den f.eks. ha vært godkjent innen utgangen av april 2011 så vil du får et slikt brev dersom de ikke kan se at kjøretøyet er kontrollert og godkjent. Du får da en mnd eller to til på deg til å utføre PKK. Med andre ord så kan du kjøre frem til 20. mai og da levere inn skiltene om du ønsker :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ringte Vegvesenet i dag, og de beklaget at ingen hadde sagt i fra om at bilen måtte EU-godkjennes, og sa at det var en feil hos dem ... Men i tillegg sa vedkommende at vi burde vært glad, for hadde hun bak skranken oppdaget EU-kontrolldatoen hadde vi ikke fått utlevert skilter.

 

Saken var nemlig den at bilen ble i 2010 godkjent for 2008! Dog forstår jeg ikke hvorfor den blir godkjent i 2010 også varer den ikke lenger enn til 2011, og heller ikke forstår jeg hvorfor de måtte godkjenne den i 2010 for 2008 .. Men dette ble mye årstall! Forrige eier sa i hvert fall følgende "Det var rart. Trodde den var godkjent til 2012" da jeg spurte hvorfor ikke vedkommende hadde forklart oss at bilen var godkjent for 2008 i 2010, og ikke frem til '12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår