Mew Skrevet Mars 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 6, 2004 Satt i vår polo 6n istad da noe merkelig skjedde. Vrei om tenninga så kom det et h*lvetes smelle som kunne minne om et hagle skudde. Så åpner jeg panseret å går ut å skjekker. Det er 6 bulker i panseret og hele batteriet var blåst i fillebitter. Noen som har vært borti det? Vet hva som har skjedd? Siter 2001 Audi RS4 2.7 Biturbo 2011 VW Transporter TDI (firmabil) 2007 VW Transporter TDI 4Motion 2004 VW Transporter TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Mars 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 6, 2004 Satan!! :eek: Kan du ta et bilde av dette ?? Jeg har hovedoppgave i blysyrebatteri og har lest endel om farer med dem. Hadde vært int. å se hvordan batteriet/motorrommet ditt ser ut etter smellen. Det er knallgass som har antent. Elektrolytten og området over platene vil være full av hydrogen fra minus pol og oksygen fra + pol. Videre har nok motorrommet hatt en høy %del av knallgass fra batteriet. En gnist, fra f.eks dårlig kontakt på batteriterminaler under høy belastning (starting av motor) er nok til å antenne dette. Glovarm, sprutende syre er ikke noe å tulle med. Du er igrunn heldig som ikke fikk dette på deg, da hadde du med stor sannsynlighet vært blind og lagt med store smerter nå. Du må spyle motorrommet grundig med vann. Svovelsyren fordamper ikke. Den blir heller konsentrert når vannet i elektrolytten fordamper vekk. En dråpe batterisyre/elektrolytt er nok til å lage hull i buksen din. Hullet dukker ikke opp med en gang, men etter noen dager eller etter en maskinvask så kommer den.. Vær forsiktig når du skal rengjøre, bruk hansker og vernebriller. En liten dråpe svir som faen på tynn hud.. Bruk store mengder vann. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mew Skrevet Mars 6, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 6, 2004 Originally posted by Hondaen Satan!! :eek: Kan du ta et bilde av dette ?? Jeg har hovedoppgave i blysyrebatteri og har lest endel om farer med dem. Hadde vært int. å se hvordan batteriet/motorrommet ditt ser ut etter smellen. Det er knallgass som har antent. Elektrolytten og området over platene vil være full av hydrogen fra minus pol og oksygen fra + pol. Videre har nok motorrommet hatt en høy %del av knallgass fra batteriet. En gnist, fra f.eks dårlig kontakt på batteriterminaler under høy belastning (starting av motor) er nok til å antenne dette. Glovarm, sprutende syre er ikke noe å tulle med. Du er igrunn heldig som ikke fikk dette på deg, da hadde du med stor sannsynlighet vært blind og lagt med store smerter nå. Du må spyle motorrommet grundig med vann. Svovelsyren fordamper ikke. Den blir heller konsentrert når vannet i elektrolytten fordamper vekk. En dråpe batterisyre/elektrolytt er nok til å lage hull i buksen din. Hullet dukker ikke opp med en gang, men etter noen dager eller etter en maskinvask så kommer den.. Vær forsiktig når du skal rengjøre, bruk hansker og vernebriller. En liten dråpe svir som faen på tynn hud.. Bruk store mengder vann. Stod tilfeldig vis på bensinstasjonen da dette skjedde. Først tok jeg den ibørste vask som vi alerede hadde betalt for. Så tok vi grundig motorvask på selvvasken etter på. Kan kanskje komme meg ned på stasjonen i morra og tatt bilde av batteriet. Det lå vertfall deler fra batteriet over hele motor rommet og det var masse sprut rundt batteriet og på panserte. Er du intressert i bilder av bare batteriet? Siter 2001 Audi RS4 2.7 Biturbo 2011 VW Transporter TDI (firmabil) 2007 VW Transporter TDI 4Motion 2004 VW Transporter TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Mars 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 6, 2004 Jepp.. delene av det.. ( hvis du gidder da :-) ) Viktig å skru kablene godt til i motorrommet! Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Mars 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 6, 2004 Opplevde noe lignende da jeg gikk bilmek. En i klassen skulle sjekke om det var gnist på en granada. Han skrudde ut en plugg, satte den i pluggledninga, og jordet på minuspolen på batteriet(!). Så satte han seg i bilen og vred om nøkkelen.... Det var en hel..... smell, og det lå batterirester i hele verkstedet! Håper jeg slipper å oppleve noe lignende igjen:D Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zamot Skrevet Mars 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2004 En kompis opplvede det samme. Men han hadde batteriet under førersetet! Og det skjedde mens han kjørte! Livsfarlig, smalt som faen. Men kræsja heldivgis ikke. Syre på buksa osv.... Kan slikt skje om man ikke sjekker væskenivået på batteriet jevnlig? Siter SEATforum.no Seat Leon Turbo BMW 320D M-Sport x Mitsubishi Lancer Evolution IX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mew Skrevet Mars 7, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2004 Man kan se søl på ledninger og bokser rundt omkring. Siter 2001 Audi RS4 2.7 Biturbo 2011 VW Transporter TDI (firmabil) 2007 VW Transporter TDI 4Motion 2004 VW Transporter TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ratata Skrevet Mars 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2004 GAGGGH! Siter ~Ratata~ 4 doors - no waiting http://www.drive4fun.net No Turbo Shit, Just Real Power! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Mars 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2004 har en litt ekkel batteri-opplevelse jeg også.. var på en dB-drag konkurranse en gang.. finalen i 2000 (i Skien),hvis jeg ikke husker helt feil.. anyway... batteriet stod på lading,og vi skulle fram for å spille.. tok av laderen,og PANG.. heldigvis ble det bare ei lita sprekk i batteriet.. gikk ikke så galt som det gjorde med batteriet på bildet over her,heldigvis....:rolleyes: moralen er: slå av bryteren på laderen før du tar av klemma på batteriet.... Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
momo Skrevet Mars 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2004 Knallgass dannes vel om batteriet lades med for sterk strøm, eller lades for lenge. Når du får satt i nytt batteri ville jeg målt ladespenningen så ikke den er alt for høy. Kanskje er det spenningsregulatoren på dynamoen som har gitt seg? For oppgaven til den er jo å passe på så dynamoen ikke lader for mye...! Siter - 85 Toyota Levin AE86 - F20C - 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ClusterOne Skrevet Mars 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2004 Originally posted by Hondaen En dråpe batterisyre/elektrolytt er nok til å lage hull i buksen din. Hullet dukker ikke opp med en gang, men etter noen dager eller etter en maskinvask så kommer den.. Det er fordi fibrene i tøyet rett og slett råtner.. Da jeg jobba som maskinist på sjøen sjekka vi alltid nød batteriene en gang i uka, så jeg har noen ødelagt klær på samvittigheten. Ikke lett å være stø på handa med syrevekt-måleren når det er 6-7 meter bølger. Men det er jo en fordel å bruke såpe i vannet for å nøytralisere syra når du vasker det bort. Noe med base og syre, eller tar jeg feil her? Siter Volvo V70 D5 Premium 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G.O.M.P. Skrevet Mars 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2004 hei grunnen til at batteriet hans smalt er som han sa, ta av laderen før du tar av kablene til batteriet. Han derre duden som satte tennpluggen på batteriet, kan ikke ha vært helt god. alle vet jo at en liten gnist sender batt til helvete, og alle vet at en tennplugg sender ut gnister. stakker bil, det må ha smelt ganske heftig under der... Siter - 98 ITR - 00 Civic Vti - 77 Civic 3d 1,2 (prosjekt, trenger motor) - 95 Astra 1,8 16v GLS (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mew Skrevet Mars 7, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2004 Det smalt heftig ja og begynte å ryke ut fra panseret. Må ha vært ganske heftig eksplosjon da plast klarer å lage bulker. Siter 2001 Audi RS4 2.7 Biturbo 2011 VW Transporter TDI (firmabil) 2007 VW Transporter TDI 4Motion 2004 VW Transporter TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Mars 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2004 Bruk hodet ved bruk av startkabler og. Ta jordingen til slutt og fest den i bilen/motoren og ikke rett på batteriet.Ta av jordingskabelen på bilen/motoren først når du har fått start på bilen.Biler som har innvendig batteri bør luftes godt før man kobler til eller fra noe som helst.Vift gjerne med en avis eller noe. Kjenner du lukten av batterisyre/knallgass så hold deg langt unna med alt som kan lage gnister! Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.