Gå til innhold

Problem med innstillinger forsterker og cdspiller

Ranger emnet


smokeeye

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg installerte nylig en forsterker samt 12" sub i bagasjerommet. Fra før har jeg x4 høyttalere (2 diskant foran og 2 mellomtoner bak).

 

De mindre høyttalerene er koblet rett på spiller og forsterker er koblet via en vanlig RCA kontakt på spiller.

 

Lyd fungerer helt fint, men det er innstillingene jeg sliter med.

 

Nå har jeg personlig ikke all verdens peiling på dette, kan generelt om anlegg osv, men når det kommer til bil med forsterkere og innebygde delfilter osv så står jeg litt fast.

 

Så... "problemet" mitt er at diskant høyttalerene spiller altfor mye av bassen, spesielt i høyere volum. Det virker som at det er på nippet til å vrenge og ryke.

 

På spilleren er det meste på "flat" som jeg har lest er anbefalt og på delefilteret innebygd i forsterkeren har jeg følgende innstillinger:

 

Front (RCA koblet til);

Level: Default

X-over: LP på ca 80Hz

Bass: 0dB

 

Rear (Ingenting koblet til);

 

Level: Default

X-over: HP på ca 100Hz

Bass: 0dB

 

----

 

Er det noe som kanskje ikke er riktig koblet til, eller er det at jeg må benytte begge RCA utgangene på spilleren til forsterkeren (en for Front og en for Rear)? For nå er det bare front som er tilkoblet, og er kun til bruk for forsterker+sub ettersom nevnt tidligere at alle andre høyttalere er koblet direkte til spiller.

 

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har koblet diskanter rett til spilleren, uten noe delefilter, så vil disse ryke med en gang, og du kan glemme å få noe bra lyd når du har diskanter foran, og mellomtone bak. Men jeg har en følelse av at du ikke helt vet hva en diskant er, så det er mulig du har noen små fulltonehøyttalere eller noe sånt foran..??

Skriv hva du har av høyttalere og forsterker du, så blir det lettere å hjelpe deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare litt nærmere kva slag anlegg du har? (merke og modellnummer)

 

Det virker som om fleire her inne seier at dei har berre diskanthøgtalere framme, men det viser seg at dei har koaksialhøgtalere istedet. Har ein mistanke om at det gjelder deg.

 

Det virker som om du har ein 4-kanals forsterker. Da er det vel berre å koble til framhøgtalerene på den forsterkeren. (med filter, so dei slipper å spille bass)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare litt nærmere kva slag anlegg du har? (merke og modellnummer)

 

Det virker som om fleire her inne seier at dei har berre diskanthøgtalere framme, men det viser seg at dei har koaksialhøgtalere istedet. Har ein mistanke om at det gjelder deg.

 

Det virker som om du har ein 4-kanals forsterker. Da er det vel berre å koble til framhøgtalerene på den forsterkeren. (med filter, so dei slipper å spille bass)

 

Kanskje ett dumt spørsmål, men er det mulig å koble til en ekstra RCA kabel for å få samme effekt som du snakker om (dele lav frekvens og høy frekvens)? Da jeg jeg har x2 RCA utganger på spiller, samt x2 RCA innganger på forsterker (som vist på bilde). Eller må jeg direkte koble front høyttalerene bak på forsterkeren? :)

 

Anlegget: Forsterker og Front høyttalerene har jeg beskrevet over. De 2 bakhøyttalerene har jeg faktisk ikke peiling på, de var der når jeg kjøpte bilen, men de sliter ikke i det hele tatt virker det som, er bare front høyttalerene ved høyt volum.

Her er direktelink til front høyttalerene: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161937184 (jeg har 5,25" versjonen)

Endret av smokeeye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan bruke ein signalkabel til forsterkeren og høgtalerledninger ifra forsterker til fronthøgtalerene.

Da kan du bruke høgpassfilteret i forsterkeren. Da slipper du at høgtalerene framme må slite med all bassen.

Korleis er høgtalerene framme montert? (i døra?)

 

Synes du at lyden framme er grei? Eg ville nok ha vurdert å kjøpt nokre litt dyrare høgtalere. (dyrare må jo væra bedre! ;) )

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører jeg kun front uten lavere frekvenser (bass gain -6) så er det bånn gass for å si det sånn, er en Ford Sierra stasjonsvogn i tillegg, så volumet i bilen blir litt høyere.;)

 

Dyrere (eller bedre) høyttalerene blir det nok etterhvert uansett såklart!

 

Men kort oppsummert sånn at jeg ikke tuller med noe: Trekke ledninger direkte fra front høyttalere til forsterker bak og legge på en RCA kabel til fra forsterker til spiller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å få det mest riktig, så bytter du om slik at du bruker front out fra spilleren på front innput på forsterkeren, og kobler fronthøyttalerene på front utgangen på forsterkeren. Så bruker du rear utgangen til bass. Har du kun 1stk 4ohm bass, så kan du med fordel brokoble forsterkeren din for å få mere effekt, den yter jo bare 4x90w rms ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede brokobla suben/forsterken.

 

Men det forunderlige er at når jeg plassere RCA kontaktene i "Rear" på forsterkeren er suben helt død, fungerer altså bare på "Front". Må det både være RCA kontakter på Front og Rear for at det skal fungere? :)

 

Ja, selvfølgelig så er suben død da, for den er jo koblet på front out... Right? Koble det til rear out du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at den er nå koblet til "Front" og da fungerer alt. Når jeg flytter RCA kontakten fra Front til Rear så er den død. Innstillinger og alt skal fungere fint (iallefall bra nok til at det skal komme lyd i det hele tatt).

 

Jeg får se om jeg får plukket opp en ekstra RCA kabel idag, ellers tirsdag og prøve med å koble til begge innganger.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår