Gå til innhold

E-klasse 2005, avantgard sedan


21espeland

Anbefalte innlegg

Om han ikke har skiftet fjærer før er det sikkert greit å sette av mer enn det verkstedet anslår :)

Jeg vet ikke hvordan opphenget til E-klassen ser ut, men vanligvis er det ikke verre enn å sette på utstyr som drar sammen fjøra, heise opp bilen og løsne demperen i en av endene. Tror ikke du må løsne demperen i begge ender når du bare skal skifte fjær, men som sagt, jeg vet ikke hvordan opphenget til E-klassen ser ut.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev feil, mente løftebukk i stedet for garasje hehe.. Men slik jeg pleier å gjøre det er å løfte opp bilen, sette girkassejekken under bærearmen nesten innerst hvor den er boltet fast. Så løsner jeg bolt og mutter og slipper bærearmen forsiktig ned så ikke fjære spretter ut. Monterer i motsatt rekkefølge. Bare vær veldig forsiktig med denne metoden for det er et veldig spenn i fjæra.

w124 300E Sportline 1992 Mod.

 

w211 200cdi 2007 Mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev feil, mente løftebukk i stedet for garasje hehe.. Men slik jeg pleier å gjøre det er å løfte opp bilen, sette girkassejekken under bærearmen nesten innerst hvor den er boltet fast. Så løsner jeg bolt og mutter og slipper bærearmen forsiktig ned så ikke fjære spretter ut. Monterer i motsatt rekkefølge. Bare vær veldig forsiktig med denne metoden for det er et veldig spenn i fjæra.

 

Takker for god hjelp Joakim

Hvordan er det å sette bilen på støttebukker. Så sette fjærklemmer på begge sider av bilen.

Så sette garasjejekk under bærearmen for å så senke hele bærearmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Man trenger spesialverktøy for å ta fjærer på mb, liten fjærklemme som skrur på hjennom hullet i nedre bærebru. Lurer på om man får kjøpt det på biltema men er forholdsvis dyrt ca 2500-3000kr(enkel type)

 

Man kan få det til uten også men da med grovt verktøy og brekke fjøra på plass, men da må man regne vestentlig meir tid og egentlig ikkje til å anbefalle. Med sikkelig vertøy så gjør man jobben på 2 timer på begge sider, men verksteda tar ofte betalt for noe meir tid pga verktøyet skal betale seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger spesialverktøy for å ta fjærer på mb, liten fjærklemme som skrur på hjennom hullet i nedre bærebru. Lurer på om man får kjøpt det på biltema men er forholdsvis dyrt ca 2500-3000kr(enkel type)

 

Man kan få det til uten også men da med grovt verktøy og brekke fjøra på plass, men da må man regne vestentlig meir tid og egentlig ikkje til å anbefalle. Med sikkelig vertøy så gjør man jobben på 2 timer på begge sider, men verksteda tar ofte betalt for noe meir tid pga verktøyet skal betale seg.

 

Det gjelder forran på 210,202,201,124 og kanskje fler men ikke på 211. På 211 er det fjærbein og demper sammen i motsetning til de jeg nevnte hvor fjær og demper er vær for seg.

 

Trenger ikke bruke noe spesialverktøy for å bytte bak om man bruker måten jeg forklarte det på.

w124 300E Sportline 1992 Mod.

 

w211 200cdi 2007 Mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår