Gå til innhold

fusking samt mister motorkraft i oppover bakke? hva er problemet?

Ranger emnet


jahno

Anbefalte innlegg

hei ; ) jeg har en 850 som ligger på 500 om dreininger på tomgang samt ikke får gitt noen gass, kan få kjørt den om jeg får ruset den opp da den vil det, men med en gang jeg da møter en oppover bakke mister den all kraft å jeg må ned i 2 gir å holde den på over 4500 omdreininger for å få den til å gå oppover? : o

 

men noen ganger kan den gå fint på tomgang..

 

hva kan dette være? trenger noen tips hva som kan være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 4 weeks later...

Bruker motor mye olje samtidig???.....Kanskje det kan være ventilpakning(ene) som begynner å bli dårlige!!...DA slipper den olje inn mellom ventilstenger og ned i forbrenningskamer(ene). Det kan sees ved å ta ut plugger. Er de "gjengrodd" av sot og skikkelig oljete så merkes det fort.

Jeg har nesten samme problem på min. Sylinder nr 1 soter igjen, og det er ventilttetning som er gåen. Jeg merker den bruker en del mer olje enn normalt og fusker/trekker dårlig i motbakker.

Det skal byttes på ALLE 10 ventilene når jeg får ånden over meg. Men jeg har ikke trykkluft til å presse ventilene opp mot ventilsete, og må derfor ha av toppen.

Håper jeg kanskje kan ha gitt dere svar!!...Lykke til....

 

Nå skriver jeg påsken 2012. Har tatt av toppen og funnet ut av hva som er "galt". Eksosventil på sylinder nr 1 er brent (falt ut et lite "kakestykke" av ventilen.) Det kan kanskje være forklaring på hvorfor min bil har dratt dårlig i motbakker og 4 liter oljeforbruk på 20 mil. Og som alle vet så finnes det ikke noen butikker åpent, så må vente til Tirsdag etter påske med å få handlet "biter" som er riktige. Eller jeg leverer toppen til overhaling. Om jeg finner noen som kan gjøre slik i Fredrikstadområdet. Håper mitt svanr kanskje kan være til hjelp for andre her. ALLTID hyggelig å vite at andre kan ha samme feil og få rettet det for en rimelig penge.

 

Tilegg: Når plugg hadde sotet ned såpass mye at den ikke var virksom lengre så, tror jeg, at gniststrøm til plugg nr.1 kun ga et tilbakeslag i pluggkabel. Det resulterte i at rotoren brant opp. Det har skjedd 2 ganger.

Den delen som "svirrer rundt" for å gi strøm til rett plugg var det kun brente fiber igjen av. Så mitt råd til de som kanskje har samme problem. Ta med en unbrakonøkkel som passer til rotoren samt fordelerlokk og fordeler. Alt er byttet på ca 10 minutter. 8 mm til fordelerlokket og unbrako(gjerne den type som følger med IKEA møbler og som ser ut som en Z).

Endret av Tesme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei!

Skiftet ventiltettinger på min 10V!

Disse var dårlig, men var ikke dette som gjorde at tennpluggen sotet hos meg...

Anbefaler å undersøke nøye i forbrenningskammer og på toppen når du først skal rive den av.

Selv byttet jeg motoren til 20V på min bil, men skal rive av toppen på den gamle motoren av ren nysgjerrighet så fort jeg får tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Regner med at du har fått fiksa coilen. Selv kjøpte jeg en på Biltema som funker utmerket. Jeg har også erfart, etter noen pluggskifter, at Biltema sine plugger som står i Katalogen er fullt ut brukbare på min Volvo. De pluggene kan jeg anbefale, og er fullt på høyde med Bosch, NGK og Champion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fikk fiksa oljelekkasje og div på min 850. Etter en tur på verkstedet i januar 2010 så klarte verkstedet å knekke tre ventiler. De hadde prøvd å justere noe på tenning. Etter det har ikke bilen vært bra. Jeg plukket ut toppen og så hva feilen var. De hadde IKKE byttet ventilstyringer på de ventilene som var bytett etter ventilhavariet. De hadde heller IKKE byttet ventiltetningene på de andre ventilene som ikke ble byttet, enda de hadde alle ventilene ute. Løsningen ble at jeg tok ut toppen selv...leverte den inn på Sarpsborg Motor som målte lekkasje i alle ventilene som var igjen. Det var også brent en ventil p.g.a.olje som hadde rent inn i ventilstyringen. Sarpsborg Motor byttet brent ventil, slipe toppen, slipte alle ventilsetene og renset toppen så den så ny ut. Har nå kjørt ca 100 km med den "nye" toppen og bilen går som ei klokke uten feilslag og trekker som en Volvo. Enda det er Automatbil også.

SÅ.....Ikke lever bil til Automester, Rommen Bil i Oslo.De er sikkert dyktige på lette reparasjoner som eksosanlegg, bytte plugger, småreperasjoner og annen lett bilmekanikk. Kanskje da kan andre bilmerker... men Volvo er dem lite flinke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår