Gå til innhold

Tåkelys problemer! (Forran)

Ranger emnet


stian91

Anbefalte innlegg

Heisann! har en a4 b5(2000modell) som jeg har originalt tåkelys i frontfangeren. Skulle da installere xenon i dem, så jeg begynte med ene lykten. det funket helt fint når jeg tok ene lykten, men når jeg skulle ta andre lykten, begynte det å bli problemer. da jeg skulle slå på for å teste, så var det ingen lys. jeg sjekket sikringspanelet og fant ut at ene sikringen var gått. jeg byttet den og prøvde igjen da samme skjedde igjen. så da skulle jeg putte i en 20 ampers sikring istedet, men klarte å putte i 40 ampers istedet, og da røk alt ! er ingen lys i knappen engang når jeg prøver å trykke på. Noen som har noen aning hva dette kan være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta og sjekk rele nr 381 tror jeg det var, er bare og skru ut sikringspanelet så skal du se releet fint å tydelig :)

Visst ikke det er gåent så må du ta og sjekke over ledningsnettet.

Og for gudsskyld putt tilbake sikringen, med rett amper!!!

Endret av Slippern

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt rele er svart og relativt normal størrelse på det, heter foresten 381, og ikke 831 som jeg skrev lengre opp!!

Det sitter rett bak sikringspanelet...

Du kan også dra innom Møller og høre om hvordan det ser ut på din modell siden du har facelift utgaven og kan være noe forskjell på det elektriske.

 

Koblingen imellom bryter, rele og lysene er ca noe slikt:

 

 

Pin out bryter

1 - Belysning fra lysbryter + (strøm i det du skrur på lysbryter)

2 - Jord

3 -

4 - Tenningsstrøm (strøm i det du betjener tenning)

5 - Til 86 på rele

6 -

 

Pin out rele

87 - Til + på tåkelyskaster

86 - Utgang 5 på tåkelysbryter

85 - Jord

30 - + fra batteri med sikringsholder nær batteri, på ca 15A hvis 2 stk pærer er på 55w.

 

Ryker sikringen så er det et fint tegn på at ballasten / pæren er defekt iomed som du sier er at xenon trekker mindre strøm en halogen.

 

Visst det ikke er releet, så må du nesten bare gå igjennom hele ledningsnettet og sjekke hvor ledningen er brent av...

Endret av Slippern

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja var noe slikt jeg tenkte meg.. har sett på forumet at det har gått fint for andre med samme bil, men kan være det tullet seg hos meg, siden jeg har originalt grøftlys på min, siden jeg har facelift utgaven.. men, om det ikke er releet som er gåent, må det være kablene som er brent da ? og om ikke det, kan bryteren ryke? er rødt lys i den hele tiden, er bare at det "grønne" lyset ikke kommer på når jeg trykker på den. Men på tåkelys bak, funker det. Setter pris på gode svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier bare en ting.. Håper du får klippet skiltene dine.. Xenon skal ikke ettermonteres i tåkelys, og heller ikke i hovedlys på biler uten orginal xenon. Har du seperate fjernlys er det ok.. Tåkelysa blender jo som fann..

 

Hvem sier nå det? Mange biler idag blir levert orginalt med xenon i tåkelysene (35w).

Er heller ingen problem å montere xenon i tåkelysene så lenge lykten er godkjent for xenon.

Tåkelysene blender kun når det er mørk, vått føre (eventuelt vist dem er heftig feiljustert), og uansett så er det ikke lov og ha tåkelysene på når det er mørkt.

 

Jeg har derimot gitt faen i og ha xenon og heller montert inn noen heftige H3 led-pærer :)

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klart å fikse det nå ! var oppe hos møller å hørte med de her om dagen, og de mente det ikke var koblet til et relè, men heller en styre-enhet av et slag. denne skulle de ha nesten 2.000kr for. så jeg gikk bak hanskerommet jeg og fant den boksen, åpnet den og såg at den var svidd. så fikk loddet sammen litt, og festet på ekstra relè, så funket det ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sier nå det? Mange biler idag blir levert orginalt med xenon i tåkelysene (35w).

Er heller ingen problem å montere xenon i tåkelysene så lenge lykten er godkjent for xenon.

Tåkelysene blender kun når det er mørk, vått føre (eventuelt vist dem er heftig feiljustert), og uansett så er det ikke lov og ha tåkelysene på når det er mørkt.

 

Jeg har derimot gitt faen i og ha xenon og heller montert inn noen heftige H3 led-pærer :)

 

Da er ikke du opplyst om kjøretøyforskriften.. Er mer en godkjente lykter som skal til for og få godkjent en bil med xenon..Og xenon i tåkelysa har jeg aldri hørt om.. Tror det heller ikke, før noen kan si meg hvilke biler som leverer orginal xenon i tåkelysa.

 

Er bare jallabiler som ungdommen kjører jeg ser med xenon i tåkelysa.. På trekkeren jeg kjører har jeg 8stk ekstra fjenlys med xenon.. Gjett om jeg blender ungdommen med xenon i tåkelys og volvo 240 med xenon i hovedlysa og andre med uorginalt lys..

)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står tydelig å enkelt og greit at lykten må være godkjent ihendhold til kravene som settes, eventuelt til annen standard med tilsvarende krav..

står også at det skal være hvitt eller gult lys, står ikke spesifikt at xenon ikke er låv...

 

På nærlys kreves det automatisk høydejustering osv osv, dette kreves ikke på fjærnlys, tåkelys osv osv...

 

og btw du har overhode ikke lov å montere 8stk ekstralys :), maksimalt 6 inkludert fjernlysene i hovedlykten (med mindre du har disp)....

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår