Gå til innhold

Usikkerhet rundt vekt og dekk

Ranger emnet


_MDS_

Anbefalte innlegg

Hei noen her som har feil profil på dekka sine med hennsyn til vekta på bilen ?

 

Jeg hadde tenkt å ha 195.45.15 til sommeren men profilen kræsjer med tanke på vekta på bilen.

 

Snakk om en 7 seter 124TE. Usikker på om det går greit eller om jeg burde gå opp på profilen

Endret av _MDS_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva har profilen med vekta å gjære??

Hugs at rullediameteren skal være tilnærma lik originaldimensjonen. Kva er originaldimensjonen?

 

Muligens jeg som roter litt nå.

 

Fullt klar over at rullediameteren skal være tilnærma org. Anbefalt er 195 65 15 men det er rimelig mye gummi.

 

Mondeo men samtidig er 195/65 for høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du at det er for mykje gummi, so må du gå opp i felgstørrelse.

Du kan jo selfølgeligt ikkje berre gå ned so mykje i profil og samtidigt ha same bredde og felgstørrelse!

Rullediameteren blir jo heilt feil

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du at det er for mykje gummi, so må du gå opp i felgstørrelse.

Du kan jo selfølgeligt ikkje berre gå ned so mykje i profil og samtidigt ha same bredde og felgstørrelse!

Rullediameteren blir jo heilt feil

 

Ja så klart jeg vet jo det. Men det jeg hadde tenkt var å få så lite gummi som mulig på felgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha så lite gummi som mulig, må du gå opp i felgstørrelse. Hvis ikke får du altfor lav rulleomkrets, med påfølgende høyt turtall, feilvisning på speedometer og høyt bensinforbruk som resultat. I tillegg får du store problemer hvis du blir stoppa av onkel blå.

 

Dimensjonen du nevner er egnet for en bil som har 155/80-13 originalt, uten å endre for mye på rulleomkretsen. Dine hjul er vesentlig større originalt, derfor må også de nye felgene være vesentlig større. Hvis du da ikke kjører originaldimensjon.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyren vil jo ha mindre gummi på liten felg! Får jo senka mye mer og stancen blir bedre. Må ikke ha mer felg for å kjøre med mindre profil, det er det veiforeskriftene som sier. Har alltid kjørt med mindre rulleomkrets selv en hva som er lov (+/- 5% som er lovlig), da dette som regel ser mye bedre ut. Hvor mange kjører ikke med 215/40 på 16x9 på bil med orginalt 195/65 på 15x7, det er en forskjell på 7%??

 

MDS, er nok bare å lete! Sjekka dekkonline? De har yokohama s-drive i den dimmen, beste dekket jeg har kjørt med... Det dekket skal tåle 937 pund (425kg)ved 51 psi. 4 hjul skal tåle 1700kg, må vel gå det?

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=74136511.129.13022&typ=R-129206&ranzahl=4&Breite=195&Quer=45&Felge=15&weiter=30&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=129&sowigan=So

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyren vil jo ha mindre gummi på liten felg! Får jo senka mye mer og stancen blir bedre. Må ikke ha mer felg for å kjøre med mindre profil, det er det veiforeskriftene som sier. Har alltid kjørt med mindre rulleomkrets selv en hva som er lov (+/- 5% som er lovlig), da dette som regel ser mye bedre ut. Hvor mange kjører ikke med 215/40 på 16x9 på bil med orginalt 195/65 på 15x7, det er en forskjell på 7%??

 

MDS, er nok bare å lete! Sjekka dekkonline? De har yokohama s-drive i den dimmen, beste dekket jeg har kjørt med... Det dekket skal tåle 937 pund (425kg)ved 51 psi. 4 hjul skal tåle 1700kg, må vel gå det?

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=74136511.129.13022&typ=R-129206&ranzahl=4&Breite=195&Quer=45&Felge=15&weiter=30&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=129&sowigan=So

 

Hehe takk endelig en som har forstått det! ;)

 

Har sett litt rundt på nettet. Men skal ta en titt på dekkonline.

 

jeg skal som sakt ha lavprofil dekk, men problemet er jo at jeg ikke finner noen som tåler vekta på bilen, og det jeg lurte på i hvor stor grad jeg ville merke dette når jeg kjørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De S-drive hjula holder, men kan ikke kjøre med full bil akkurat. Er nok bare å lete blant tekniske spesifikasjoner, men ser det kan bli litt vanskelig. Om du går opp på 50 profil tåler S-Drive hjula 200kg mer. Er håpløst med dekkdimmer om man skal ha noe spesielt. Dimmen jeg skulle ha på min bil fantes ikke engang;)

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De S-drive hjula holder, men kan ikke kjøre med full bil akkurat. Er nok bare å lete blant tekniske spesifikasjoner, men ser det kan bli litt vanskelig. Om du går opp på 50 profil tåler S-Drive hjula 200kg mer. Er håpløst med dekkdimmer om man skal ha noe spesielt. Dimmen jeg skulle ha på min bil fantes ikke engang;)

 

Ja jeg tror det blir litt vanskelig. Vurderte å gå opp til 50 profil. Men i mine øyne da kan jeg like gjerne bruke 205/60 R dekka jeg har liggenes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår