Gå til innhold

Trenger noen gode råd

Ranger emnet


SteinHV

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen tips angående mitt anlegg som består av følgende:

 

Boschmann forsterker: http://www.perel-import.com/shop_products_detail.php?mva=1&product_id=42

Boschmann 6*9: http://www.perel-import.com/shop_products_detail.php?mva=1&product_id=23

Arizona Eagle sub: http://www.ece.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=8979

 

Kjøpte først forsterkeren og høyttalerne, som jeg brokoblet. For ikke så lenge siden gikk jeg til innkjøp av subben, og gikk over til å kjøre den på 2 kanaler mens høyttalerne fikk hver sin kanal. Det jeg lurer på er om forsterkeren er kraftig nok til å drive dette? Med tanke på at forsterkeren kun har en 40-amps sikring, og dermed ikke vil yte mer enn i underkant av 400 watt effektivt (stemmer ikke det? :)). Jeg er relativt fornøyd med lyden, sannsynligvis fordi jeg ikke har hørt noen skikkelige anlegg enda :D, men det er litt kjipt hvis noe en dag blir ødelagt fordi forsterkeren ikke tåler det :(

 

Noen som har formeninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om merkingene på sub og forsterker stemmer, så går dette bra.

Sub'en er på 200watt RMS i 4ohm... Forsterkeren yter 250watt RMS i 4ohm, når du brukobler to kanaler. Bedre med litt for mye effekt, enn for lite.

 

Det eneste jeg reagerer på er dette:

 

RMS Power Output: 350Watts

Recommended amplifier: 5-125w RMS per channel

 

Slike merkinger er merkelige... Har faktisk 350watt RMS "Output" på høytaleren... Mens den skal ha tilkoblet forsterker på 5-125watt RMS... Det vakke værst. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en 40 amp sikring vil denne yte følgende ved 14,2V og en virkningsgrad på n=0,5.

 

40*14,2*0,55=284W

 

For hver kanal blir det da 71W til rådighet i 4 Ohm, og om strømforsyninga er god så får du nok ca 140W i 4Ohm brokobla.

 

Som du ser så vil dette være en smule smått for suben, som er oppgitt til å takle 200W RMS.

 

Som et tips for videre bygging vil jeg anbefale å hive 6*9" over i en båt el.l og kjøpe et skikkelig frontsett.

Garantert aha - opplevelse!

Deretter kan du investere i midbasser og en dedikert forsterker til suben etterhvert. Midbasser og frontsett kjøres med fra 4kanalern, mens en monoblokk eller bridga 2kanaler forer suben.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar ang Watt-merking av elementer..

Har brukt en Planet Audio-forsterker på 2x250 watt på et par MB Quart 5" mellomtoner i et par år, og de virker like godt ennå. På de elementene står det merket 100W max, recomended 25-75W.

 

Du får ALDRI for forsterker-effekt......

SOUNDMAN

81 BMW 7xxi, Clarion, Planet Audio, MB Quart. 400+ hk

99 Jundai H1-liket. Sony, MTX, MB Quart

90 japse-kasse, Alpine, sony, MB

Quart

91 Transporter, Blå-prikk, MB Quart +?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår