Gå til innhold

Bremsefordeling.. større virkning bak enn fremme. Lastventil-stag.. ?

Ranger emnet


Alekz

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Var på eu i dag med en toyota hiace.

('96 - '02. 2,4 diesel)

 

Fikk feil på bremser. Var mye mer bremsevirkning bak enn foran.

Han nevnte også at lastventil-staget hadde hoppet ut av posisjon.. noe han trodde kunne være feilen, siden bilen da vil tru at den er tungt lastet og øker bremsevirkningen bak til maks (???)

 

Noen som vet noe om dette? :)

Eventuelt hva annet det kan være?

 

Syns pedalen går fort i bunn nesten ved bremsing for tiden.. hjelper mye mer om man pumper 2-3 ganger på den for å bremse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være to ting som gjør dette, enten helt elendige bremser foran, eller feil emd lastergulatoren, og gjerne en kombinasjon.

 

Prøv å fiks det staget til lasteregulatoren før du prøver noe annet, passa på at ventilen går lett.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min Hiace var det staget tvert av i plastbiten med stålkula. Så det stod i en fin bue til sides uten å fungere som tenkt. Det staget sitter fast på ventilen når delen skal kjøpes så den koster noe sånt som 1700.-.

Det var dyrt. Etter litt fintenking dukket en rimelig og fremdeles leddet og fleksibel løsning frem fra sagflisen mellom øra: universalleddet i 1/4 pipesett - 29,- hos Biltema. Migsveisen skjøta staget med universalleddet etter at en passende bit av det originale var skåret vekk. Lagt til kjøling, greaset og pakket i ei krympestrømpe som ble varmet i endene men ikke akkurat rundt leddet og vips - kjærra gikk i gjennom EU-kontrollen uten store kostnader på den anmerkningen. Det var jo en lengre liste da.....

 

Mech.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har sjekket frambremser i dag.. og det er bra med belegg igjen på klossene...

 

Legger ved bilder av last-ventil saken.., og har forsøkt å stripse den fast.., men det gjorde ingen forskjell.... :S

post-23192-13804853208373_thumb.jpg

post-23192-13804853208482_thumb.jpg

post-23192-13804853208582_thumb.jpg

post-23192-13804853208627_thumb.jpg

post-23192-13804853208668_thumb.jpg

Endret av Alekz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har bilde over hvordan festet i bunn der til lastventil-staget egentlig skal se ut?

 

Snakket med Toyota nå, og de mente lufting av bremser rundt hele + ventil burde hjelpe.

Væske nivå er bra, klosser er bra og skiver er greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bilde av staget slik det opprinnelig skal se ut. Men det bildet du har lagt ut viser jo hvordan delene skal se ut for det eneste som har skjedd er at stålkula inne i plastleddet har rusta dønn fast (ekspandert of sprengt seg godt fast) slik at plasten rundt den øvre delen har blitt knekt av. Den flate delen du ser nede i plasten er referansen for øvre del av staget. Som nevt lenger opp: 1/4-pipesettets universalledd, vinkelsliper og Migsveis så lager du istand staget ditt på 20 minutter. Kan ta bilde av det ferdige resultat men det er jo inne i krympestrømpa og sitter på plassen sin - neppe særlig pedagogisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta gjerne noe bilder du.. :)

 

Men burde det ikke hjelpe å stripse det fast som vist på siste bildet?

Merket ingen forskjell her.., pedalen går helt i bunn på første bremsing omtrent..

 

Mulig lufting av bremser hjelper litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her et bilde - trudde jeg. Bildet må ha en URL eller? Slik at det må ligge på nett et eller annet sted for at det skal synes. Forumet selv holder altså ikke bilder?

 

Det med pudding pedal etter å manipulert lastvekselen samt skiftet bremserør lagde litt tull med puddingpadal. En må være to under luftingen og det må fylles etter bremseveske undervegs så ikke du går tom eller får inn luft oppe i pumpeenheten.

 

Tråkk heller ikke pedalen for langt inn ved lufting - så langt inn har aldrig ringene i pumpa beveget seg før så det kan det bli litt problemer av.

Så lenge bilen står stille og du har fått luftet og du deretter starter for å teste får du lamper om feil på bremser og styr. Det skyldes at du må ha litt turtall og kjøre litt med noen gode innbremsinger for å få vakumpumpa og bremsesystemet til å gjøre alt riktig.

Mens du står der med nyluftede bremser og maskin i tomgang - bare feileldinger og tøys.

 

Hvis det etter kjøreturen fortsatt er puddingpedal må du nok til pers og lufte ut en runde til. Men da skal det ikke stort til.

 

Husk at ved å tråkke bremsepedalen litt inn og blokkere den med setet pluss snøkost el. kan du unngå at bremsevesken i tanken renner ut når du skrur på bremserør eller lastveksel osv. Er pedalen helt fri stopper ikke vesken før tanken er tom.

 

Mvh Mech.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Jeg kan ikke lovverket opp/ned, men hvis du graver inn i lovdata og kjøretøyforskriften så finner du muligens noe.

Det du garantert vil oppleve ved å fjerne den er at bilen blir livsfarlig å bremse med på snøføre, når du har tom bil..

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lastavhengige ventilen? Den justerer seg selv (hvis den fungerer...) etter hvor mye bilen er lastet med. 

Er egentlig en fordel at bakhjulene ikke låses så lett på en bil som er lett i rompa, men hvis du overhodet ikke klarer å låse de er nok ventilen stuck.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sjekke ventilen om du greier å rikke på armen opp og ned. Hvis den er rustet fast kan det gå an å løsne den med CRC, WD40 e.l.

Hvis det ikke hjelper er det vel høgger'n, Finn.no eller Toyota neste!

Toyota Hiace 4x4 2004 mod Arbeidsbilen

Saab 9-5 2,0T 2006 mod Konebilen

Husaberg FE 650 2004 mod Leketøyet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår