johnkanon Skrevet Mars 8, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2011 Heisann. Jeg har en eldre Touran 2004 TDI, som har gått 277000km ca. Den har oppført seg eksemplarisk! Men til det jeg lurer på. *Har plutselig blitt litt vansklligere å starte, dvs må gi litt gass når jeg vrir nøkkelen ellers så tar det litt tid før den starter, er dette Batteri eller "bank i bordet" starter motoren? *Har også fått en ulyd i fronten, høres ut som hjula skraper i hjul buen, var på verksted i sverige for en stund tilbake, da sa de at hjul lagerne foran var litt slitt med ikke noe å bekymre seg over, har dette eskalert? kan det være grunnen.? Hva trenger man for å bytte hjulager egentlig? *Dynamoen som jeg byttet i vinter,var H*#*! å bytte, noen som har en step by step guide som kunne gjort jobben enklere, sleit veldig med at reg reima var stram. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet Mars 29, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2011 Vanlig feil når bilen er treg å starte er dårlig startmotor eller dårlig jordingspungt (jordinga nær starteren.) Dynamoen er jo sinnsykt lett å bytte. Profilreima (IKKE reg. reima....) får du av ved å bruke en 16mm fastnøkkel på strammern, dra fastnøkkelen mot deg når du har kjeften på nøkkelen på strammeren. Hekt av reima, skru ut 2stk 13mm bolter som holder dynamoen, samt ledningene. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnkanon Skrevet Mars 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2011 Vanlig feil når bilen er treg å starte er dårlig startmotor eller dårlig jordingspungt (jordinga nær starteren.) Dynamoen er jo sinnsykt lett å bytte. Profilreima (IKKE reg. reima....) får du av ved å bruke en 16mm fastnøkkel på strammern, dra fastnøkkelen mot deg når du har kjeften på nøkkelen på strammeren. Hekt av reima, skru ut 2stk 13mm bolter som holder dynamoen, samt ledningene. Hvor sitter egentlig starter motoren og hvor vanskelig er det å bytte den selv? Når det gjelder det dynamo bytte, hvor sa du den "strammern" er? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet April 1, 2011 Rapporter Share Skrevet April 1, 2011 Skru ut luftfilterboksen ( en skrue, 5mm umbraco) og se neddover. Der er starteren. Sitter med 2 stk 18mm skruer. Strammeren sitter like ved dynamoen. Strammern har ett hjul på seg som presser ned reima. Når du ser hjulet ser du nok også braketten som du kan dra tilbake for å lette trykket på hjulet som presser ned reima. :) Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet April 1, 2011 Rapporter Share Skrevet April 1, 2011 Hvis bilen er vond å starte, ville jeg begynt med å sjekke glødinga. Glødepluggene blir slitt med årene, og da blir det veldig vanskelig å starte etterhvert. Tett dieselfilter kan også være en synder. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnkanon Skrevet April 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 1, 2011 tusen takk for info, det er suverent å gjøre ting selv:) tror jeg fant strammern, den er rett ved dynamoen, en liten tapp som står opp. ikke sant? (rett under "luft" slangen) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnkanon Skrevet April 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 1, 2011 Hvis bilen er vond å starte, ville jeg begynt med å sjekke glødinga. Glødepluggene blir slitt med årene, og da blir det veldig vanskelig å starte etterhvert. Tett dieselfilter kan også være en synder. skal sjekke dette, tror det går ann å få disse til en ganske alright pris...batteri er faktisk dyrere :9 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet April 2, 2011 Rapporter Share Skrevet April 2, 2011 JChE: Det er ikke defekt glødeplugger som gjør bilen tungstartet når det er såpass mildt ute, trenger ikke gløde da. Veldig kjent feil er at starteren drar rundt for treigt, selvom batteriet er 100%. Om starteren drar rundt med under 280rpm er bilen treg å starte. Somregel må startern byttes, men i enkelte tilfeller er det jordingspungtet som er irra. john: Det stemmer. Tapp med ett lite hull i, så du kan stikke inn ett 4mm bor for å låse strammern i slakk posisjon når du har slakka den helt med fastnøkkelen. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.