Gå til innhold

Min 87mod. Mercedes-Benz 300D


panteeera

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne lage en liten tr�d om bilen min, s� jeg f�r samlet alle sp�rsm�l og lignende som etterhvert skulle dukke opp i en tr�d :)

Jeg har n� endelig f�tt tak i ett ikke str�kent, men helt brukbart eksemplar av en W124 300D.

Bilen er hvit, med r�dt interi�r (pluss litt malingsflekker her og der). Km.stand i skrivende stund er p� rundt 388.600. Vanligvis ville jeg blitt litt "skremt" av km.standen, men grunnet gode erfaringer med Mercedes tidligere, og at bilen tidligere har g�tt som taxi gjorde km.standen litt mindre skremmende. Rust er der, men ikke s� mye at det ikke kan gj�res noe med tror jeg. Farligste rusten er vel rundt jekkfestene, men det har jeg planer om � f� noen til � ta etterhvert om det ikke blir for dyrt.

Bilen kostet meg 12.000 ink. �rsavgift, ikke noen upris s�nn egentlig.

 

S� kommer det noen sp�rsm�l:

 

1: vindusviskeren g�r veldig tregt og "hakker" litt. Min far mente at den m�tte sm�res f�r den gikk til h******. Noen som kan forklare hvordan jeg g�r fram for � smurt den?

 

2: Vil det bli noen merkbar effekt om jeg mater den med mer diesel og gir den lettere tilgang til luft?

 

3: Har h�rt at sugemotorer kan v�re litt kresne p� eksosanlegget. Gj�r det noe om jeg ordner meg med 2,5" rakr�r?

 

4: N�r jeg er ute og kj�rer, og skal f.eks. ta en forbikj�ring s� begynner den � rykke og nappe s�vidt n�r jeg ligger p� omtrent 3000 omdr. og den drar veldig d�rlig derfra. N�r jeg st�r i ro og ruser den s� merker jeg ikke noe til dette problemet.

 

Bilder kommer i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: vindusviskeren går veldig tregt og "hakker" litt. Min far mente at den måtte smøres før den gikk til h******. Noen som kan forklare hvordan jeg går fram for å få smurt den?

 

2: Vil det bli noen merkbar effekt om jeg mater den med mer diesel og gir den lettere tilgang til luft?

 

3: Har hørt at sugemotorer kan være litt kresne på eksosanlegget. Gjør det noe om jeg ordner meg med 2,5" rakrør?

 

4: Når jeg er ute og kjører, og skal f.eks. ta en forbikjøring så begynner den å rykke og nappe såvidt når jeg ligger på omtrent 3000 omdr. og den drar veldig dårlig derfra. Når jeg står i ro og ruser den så merker jeg ikke noe til dette problemet.

 

1: Faren din har helt rett, går den for tungt brenner du motoren.

Demonter hele dritten, så demonterer du dekslet over "klumpen" der viskerarmen kommer ut, gjør reint inni der og smører grundig opp med noe ikke for tjukt fett.

Monter igjen.

 

2: Selvfølgelig vil det bli en merkbar effekt, men om den er så stor at det er verdt problemene med økt forbruk, sotdannelse, igjensoting av bilen bak, ikke godkjent på PKK.

Sotdannelse kan føre til redusert effekt, og i verste fall sprekte stempler, mere diesel vil og gi mere varme i motoren.

Begynn heller med en grundig service.

 

3: Hvis du skal ha noe bråkende ræl, så kjøp deg heller en 240, mercedes kler best å være stille og diskrete, og min erfaring er at sugedieslene er usedvanlig kresne på eksosen, min E250 bruker 3 desiliter mere på mila og sperrer på 140 km/t i nedoverbakke om jeg tar av bakpotta.

 

4: Begynn som nevnt tidligere med en service på motoren, kikk grundig på dieselfilterne, og har motoren EGR kan det nok hende at en rens av innsuget og utkobling av EGR vil gjøre underverker

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Faren din har helt rett, går den for tungt brenner du motoren.

Demonter hele dritten, så demonterer du dekslet over "klumpen" der viskerarmen kommer ut, gjør reint inni der og smører grundig opp med noe ikke for tjukt fett.

Monter igjen.

 

2: Selvfølgelig vil det bli en merkbar effekt, men om den er så stor at det er verdt problemene med økt forbruk, sotdannelse, igjensoting av bilen bak, ikke godkjent på PKK.

Sotdannelse kan føre til redusert effekt, og i verste fall sprekte stempler, mere diesel vil og gi mere varme i motoren.

Begynn heller med en grundig service.

 

3: Hvis du skal ha noe bråkende ræl, så kjøp deg heller en 240, mercedes kler best å være stille og diskrete, og min erfaring er at sugedieslene er usedvanlig kresne på eksosen, min E250 bruker 3 desiliter mere på mila og sperrer på 140 km/t i nedoverbakke om jeg tar av bakpotta.

 

4: Begynn som nevnt tidligere med en service på motoren, kikk grundig på dieselfilterne, og har motoren EGR kan det nok hende at en rens av innsuget og utkobling av EGR vil gjøre underverker

 

Da har jeg hvertfall litt å gjøre til helgen!

Det er flere ulemper enn fordeler ved å mate den med litt mer diesel da altså. Det vil si at vi dropper det.

 

Jeg ble bare skuffet å ikke kunne høre annet enn dekkstøy fra en gammel mercedes, lyden fra disse bilene er jo god nok grunn i seg selv til å kjøpe. Men dersom de er så kresne på eksosen, så får man vel bare droppe det også.

 

Hadde planer om å ta en liten service på motoren om ikke så lenge ja, den har jo stått i ro i 3-4 år, så det er nok litt forskjellige væsker og filter som burde skiftes.

 

Takk for seriøse og utfyllende svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man selvsagt fått litt problemer med bilen. Det begynte forrige lørdag med en svak dunkelyd når jeg skulle kjøre ut av kryss og lignende. Etterhvert har denne lyden bare blitt værre og værre og dunkingen kjennes gjennom hele bilen hele tiden når jeg kjører, utenom når jeg slipper gassen. Min far mente at det kunne være en slags foring på mellomakslingen, men den kjennes tight og fin ut.

Tidligere den lørdagen hadde jeg skiftet felger bak for å få bedre grep. Hjula kommer fra en 90mod. 190E, om det kan ha noe å si.

 

Håper noen kan gi meg tips om ting jeg burde sjekke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår