Gå til innhold

Audi 100 2,3 AQ 1990 - motor går dårlig på lave turtall

Ranger emnet


Camarogeddon

Anbefalte innlegg

Har byttet: Knock sensor, Begge ECU'er, høydesensor, og hele insprøynings systemet, ingen forskjell.

Har tatt ut kaldstartsdysa og kjørt uten, ingen forskjell

 

Forstår jeg deg riktig, har du byttet bensinmengdefordeleren?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Byttet du bensintrykksregulatoren også? Ser ut som på bildet under.

 

Preg-001.jpg

 

ke-jetronic-2.jpg

 

 

Mål også strømmen til trykkregulatoren på varm motor, altså regulatoren som sitter på mengdefordeleren.

 

Det du også kan gjøre er å justere på grunninnstillingsskruen for CO. Må gjøres uten motoren i gang.

Skru den ut en kvart eller halv omdr og se hvilke utslag dette gir. Justeres forsiktig med en 3mm unbrako, merk deg hvordan den stod før du justerer. Ikke trykk opp/ned på denne skruen, kun vri! Hullet til skruen er normalt blendet med en plastplugg, denne borres forsiktig ut.

 

ke-jetronic-1.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensintrykksregulatoren mener jeg sitter på siden av bensinmengdefordeleren, så ja, ben ble derfor byttet samtidig som bensinmengdefordeleren. Motoren på delebilen skal være 100%, (den gikk helt fint også etter at den traff treet) så jeg vet at delene jeg har benyttet er ok.

 

Koblet meg til regulatoren rett etter start med halvvarm motor fikk jeg rundt 4 ma ved tomgeng (ruskete gange). med litt gass, rundt 10 ma.

Ved pådrag går den opp mot 30 ma. ved 3-4 tusen omdreininger ligger den mellom 20 og 25.

 

Så at den skruen lot seg justere, ja. men jeg stusser veldig over hvorfor denne skal være feil, på begge regulatorene. Men er verdt et forsøk. Byttet og temperatursensoren, selv om den målte OK, uten at det heller så ut til å gjøre noen forskjell. Må ta denne skruen senere da jeg ikke har en lang umbrako her, må hente oppe på verkstedet.

 

Takker for fortsatt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bensintrykkregulatoren pleier å sitte oppå luftfilterboksen ved mengdefordeleren. Spurte bare for å eliminere ;)

Ta av pluggen til regulatoren på mengdefordeleren og prøv å kjøre en tur (før du rører CO-skruen).

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde uten regulatoren. motoren klarer ingenting under 2500, starter SÅVIDT, og ryker som før når jeg får litt fart på'n. (ryker mer enn brøytetraktoren min fra '75).

 

En detalj er at virker som om den ryker helt klart mest ved pådrag / belastning. men det er vel egentlig naturlig. Jeg ser vel ikke røyken i speilet ved forsiktig køring uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Har samme problem på min, største drit innsprøytning noensinne.

 

Tja, med slik innstilling så er det gjerne lite hjelp å få?!? Hva er "bra" innsprut da?

Til en opplysning så har K-Jet dyser bedre bensinforstøving enn noen normale elektroniske dyser på markedet.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et system som ikke finnes driftsikkert, klarer meg fint med litt dårligere forstøving, starter og går da hvertfall..:)

Og hvilket sprut er det du sikter til da, som er driftssikkert? Bare nyskjerrig...

 

Hvilken motor har du og hva er symptomene?

Har du målt bensintrykk til mengdefordeler?

Har du sjekket for falskluft? (kjent problem, også rundt tetningene på dysene etter 20 år i drift)

Har du målt verdi fra lambda?

Har du målt strøm til DPR?

Har du tatt dagnose?

Hvordan ser tennpluggene ut? Byttet de i senere tid?, samt pluggledninger, fordelerlokk, rotor, coil?

Sjekket tenningstidspunktet og registeret?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt kjøring så har det faktisk godt over og vært borte siden.

 

Alle vet at k-jet, ke-jet og ke3jet osv er system med ofte feil på, og MANGE bruker tid på feilsøking og reprasjon og bytting på dette.

 

Det jeg sikta til er generelt elektroniske innsprøytninger, har ikke hadd så her mye feil med f.eks motronic. Og hitachi systemet til mazdaen har ALDRI vært ett pekk med hos meg.

 

Greit du kanskje er dyktig med disse her k-jet greiern og fikser det fort, greit og lett og dermed syns di er greie. Men jeg er lei av og plages, kan ikke tenke meg at frustrasjon ikke tar deg også av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frustrasjonen tar meg aldri, og det er ikke ofte feil på de sprutene :) Problemet med mange er at de bruker mye tid og penger på elimineringmetoden i stedet for å bruke en time på å måle og dermed finne ut hva som er galt. Og... i 9 av 10 tilfeller er falskluft årsaken... Noen begynner også å skru og justere uten å vite helt hva de driver med, derav lages nye problemer ;)

Sant nok er det ikke lett å måle seg frem til hva som er galt om man ikke har forkunnskaper, men sprutet er veldig enkelt oppbygd med noen få elektronikkomponenter for måling og regulering. Når man skjønner hvordan det fungerer og hvordan ting henger sammen så er det i grunn lettforståelig. Så lenge lambda og tempgiver til ECU er i orden så pleier det ikke være videre med feil, og om en og annen mengdefordeler ikke lenger er helt som den skal være, så må man også ha i bakhodet at den gjerne har gjort jobben sin i 20-30 år ;) Som regel er (burde) bilene blitt til spiker før de når den alderen, gjennomsnittlig levealder for biler i Norge er ca 19 år, noe som er rekordhøyt kontra resten av den vestlige verden.

Det du kan gjøre er å bygge om til datasprut på din, da får du elektroniske dyser med tilhørende elektronikk. Har gjort det på min 2.3 10v, ikke fordi det var noe galt med KE3-sprutet, men fordi det har en begrensing på ~180 hk.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stemmer det du sier, jeg har ikke villet justert noen ting siden alt funket tidligere, mener det blir å lure seg rundt en annen feil. Men syns det var rart at bilen drakk bensin etter å stådd en stund og røyk svart som det, etter og dradd den skikkelig med motstand på turtall gjennom en dag så ga dette seg mer og mer, går enda litt fett, men ikke mye. Temp sensor til ecu er ny, blir å bytte lambda også da jeg har hørt det er vanskelig å måle disse skikkelig.

Har vurdert 034 fuelrailkit med dyseadaptre, en billig grei megasquirt osv, men det heller ikke bare fordi jeg plages.

 

Det er foresten en 2,3 NF med KE3-jet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

034 sin fuelrail bygger så mye at den ikke uten videre lar seg montere på ditt innsug, må i såfall slipe bort en del gods i det samt sveise igjen åpningen til kaldstartdysen. Jeg har brukt fuelrail fra en T4, det passer nesten uten modifiseringer ;)

 

T4 fuelrail på min 2.3 10v http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a6-ur-s4-s6-100-c4-1991-1997/275402-modifisering-effektokning-2-3e-10v.html

Fuelrail02.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår