Gå til innhold

Audi 100 2,3 AQ 1990 - motor går dårlig på lave turtall

Ranger emnet


Camarogeddon

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en 1990 Audi 100 quattro Avant som plutselig utviklet en liten sykdom. Den går dårlig på tomgang, mangler kraft på lave turtall. Når den får opp farta så bedrer ting seg. Den går som en gammel diesel på tomgang. Sjekket pluggene, og #2 og#3 var noe sotete, men ikke veldig ille. Set ser ut som endel sot kommer ut av eksosen, så det tyder på at den av en eller annen grunn går fett.

 

Forslag?

 

Nedsota lambdasonde? Denne bilen går stort sett på småkjøring. Selv om det hadde overraska meg litt om lambdaen plutselig ble sota ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er problemene kun til stede på varm eller kald motor eller like ille uansett? Sjekket gummibelgen mellom bensinmengdefordeler og innsug for hull eller sprekker? Lekkasje mellom dyser og innsug (holdere og tetningsringer)? Kikk gjennom trådene under, mulig de kan gi deg et utgangspunkt :)

 

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/100-a6-ur-s4-and-s6-1991-1996/269004-audi-100-2-3e-aar-gar-ujevnt-ved-gasspadrag-og-starter-tregt.html#post2798846

 

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/100-a6-ur-s4-and-s6-1991-1996/270027-audi-100-1993-modell-2-3liter-far-ikke-opp-turtall-dor-ut-hva-galt.html#post2801140

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar

 

Motoren er forresten en NF, ikke AAR

 

Skal vi se..

 

Problemene er uavhengig av motortemperatur, og dukket opp plutselig, i dag. for 2 dager siden gikk bilen helt normalt.

Har sjekket gummibelgen, men har ikke fått sjekket med speil på undersiden ennå.

Motoren går, men problemet er der hele tiden, også på turtall. Merker ujevnt pådrag ved konstant gass

Har sjekka rotor, fordelerlokk, pluggkabelr er nye, rengjort under dekselet på coil.

Plugget ifra den grønne ledningen som går til lambda, merkbart drop i rpm, og motoren sliter enda værre. så jeg tror nok lambdaen funker. (hadde problemer med å få målt den skikkelig med de instrumentene jeg hadde tilgjengelig.

Ved kjøring så blir eksosen grisevarm. mistenkte derfor at tenninga hadde tanna over, men nei. med svinghjulet på 0 graders markeringa, så stemmer tenningsmerket på kamdrevet med toppen av toppen. Fordeleren sitter skikkelig fast, så denne har nok ikke rotert.

Skal skyte tenninga i morgen og se hva jeg får ut av det..

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller også mer og mer mot tenning, men jeg finner ingen god grunn til at tenninga skulle ha forskjøvet seg. Både rotor og fordelerlokk er som nye (jeg byttet da jeg overtok bilen)

 

Skal få skutt tenninga i dag, og se hva den ligger på, og hvis den er feil, prøve å justere

 

Selv om jeg da gjerne skulle ha visst HVORFOR jeg må justere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden registeret er riktig så tviler jeg på at feil tenning er synderen. Når eksosen er så varm så kan det like gjerne skyldes alt for fet blanding og eksosgasser som forbrenner i eksosanlegget. Begynn med å lese ut feilkoder. Er riktignok ikke så mange potensielle feil som KE3-Jetens ECU kan hoste ut, men er et greit sted å begynne.

Tenningen skal være ca 18 grader fØD med ECU inaktiv. NF- og AAR-motoren er stort sett identiske, det samme er NG-motoren ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bensinpumperelé med sikringsholder på din? I såfall så kan du bruke dette. Sjekk tenning før og etter du setter inn sikringen, skal variere ca 9 grader.

Husk varm motor og alt som trekker strøm skrudd av.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, har gått igjennom diverse i dag, uten egentlig å finne noe.

 

Blinket ut feilkoder, fikk 2121 (idle switch), 2122 (full throttle switch), og 2342, (lambda)

 

2121 er en gammel feil som har ligget der lenge.

 

Alle disse tingene har jeg koblet ut mens motoren har gått tidligere. Spørsmålet er hvorvidt forskjellige koder blir lagret, eller blir sletta hver gang man skrur av tenninga på dette systemet?

 

Har sjekket tenning, og den lå på ganske nøyaktig 14 grader med ECU ute av funksjon. Boka sier 15 +-1, så det er helt ok.

 

Har sjekket for vakuum lekk, demonterte gummibelgen, og øvre del av innsug, og inspiserte slanger osv. null hull.

 

Plugget ut en og en pluggkabel for å se om dette gjelder en sylinder, eller flere. ingen forskjell uavhengig av hvilken kabel som plugges ut.. konkluderer med at ikke en spesifikk sylinder er synderen.

 

koblet et oscilloskop på outputen fra lambda sonden. på tomgang (ca 200 rpm for tiden, høres ut som en dieselsnekke), så får jeg bare en flat linje som vist under. Hvis jeg gir litt gass (opp mot 1000 rpm), så får jeg forholdsvis normale variasjoner, som vist i det andre bildet...

[ATTACH]21515[/ATTACH]

[ATTACH]21516[/ATTACH]

 

Når jeg kjørte litt rundt i dag så merket jeg at feilen ikke heller er helt stabil. av og til så går bilen normalt. andre ganger ikke. det kan skille sekunder mellom bra og dårlig. Jeg har ikke klart å finne noen faktor så langt som har virket utslagsgivende på hvorvidt den går bra eller dårlig..

 

Jeg begynner å helle mot å prøvebytte coil og lambda.

post-9378-13804853161378_thumb.gif

post-9378-13804853161518_thumb.gif

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å slette feilkodene, kjørt bilen og så tatt en ny avlesing? Du får feil på 2122, når denne bryteren er betjent så blir lambdaverdi ignorert og motor får bensin kun ut i fra map-verdi.

Om bryter 2121 ikke fungerer eller blir aktivert (ved tomgang) så vil heller ikke tomgangsregulator være i funksjon.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sletter jeg feilkodene? bare å koble ifra batteriet en passende tid?

 

Har bytta coil i dag, uten at det hjalp noe, så det peker mere og mere mot lambdaen. Prøvde å få lambdaen ut av delebilen, men den sitter som støpt, så får løpe og handle en ny en tenker jeg.

 

Så ved fullgass så blir lambdaen ignorert? det er jo interresant, for bilen virker som om den går bedre ved fullt pådrag enn delgass, selv om den lugger også med pedalen i bunn.

 

Som sagt, 2121 har vært der lenge (utan at jeg har funnet helt ut av hvorfor, bryteren funker, og det er 12 V på utgangen fra ECU). Bilen har hatt tomgangsproblemer pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mye hjelp så langt :)

 

Det var litt av en prosess for å slette feilkoder. menhvel, er vel bare å stride til verket.

 

Har byttet Lambdasonde (løsnet faktisk på første forsøk.) men, det hjalp fint lite. lugging / dårlig gange fremdeles. Begynner alvorlig å lure på hva som kan være galt her.

merkelig observasjon: bilen virker som om den går bedre i og etter at man har kjørt i nedoverbakke. Aner ikke hva som kan forårsake dette men.

 

Har testet bensinpumpen ved å koble ut returen. kom godt med bensin, så jeg tror pumpen gjør det den skal. (og hadde det vært for lavt trykk så skulle vel neppe bilen gått fett, slik den gjør.

 

Prøvde å resette feilminnet, men når den egentlig skal blinke 4444 så blinker den ut 4341, en kode jeg ikke klarer å finne hverken i bentley manualen eller på nett..

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooog nå begynner jeg å gå sterkt tom for ideer.

 

Har byttet: Knock sensor, Begge ECU'er, høydesensor, og hele insprøynings systemet, ingen forskjell.

Har tatt ut kaldstartsdysa og kjørt uten, ingen forskjell

 

Bilen starter og går, men mangler kraft, og går fett som bare fy. (du ser sotdottene etter'n når du kjører opp en bakke)

 

tror jeg snart har klødd meg hull i hodet.. begynner å vurdere å kvitte meg med hele skiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår