Gå til innhold

Vw Golf 2 G60 Turbo

Ranger emnet


persvang

Anbefalte innlegg

njaa... G60 motoren er jo basert på 058 blokka, og har jo samme type topp. men er nok noen forskjeller ute og går :)

 

toppen har større ventiler. kompresjon er vesentlig lavere, råder er 136mm mot 144mm i de fleste andre mer "vanlige" 058 blokkene

 

men, som et svar på ditt spårsmål, ja. motoren passer nedi. dog. bruker G60 en annen girkasse enn GTI 8v. GTI bruker 020 drivverk, dette er vws tradisjonelle grikasse på denne tiden, med stag overføring på girene, mekanisk clutch og en litt sær oppbyggning av clutch/svinghjul

 

g60 bruker girkasse typebetegnelse 02A, med hydraulisk clutch og wire-overføring av girmekanismen

bruker og mer tradisjonelt oppsett av clutch, med svinghjul direkte montert på veiv. :)

 

020 girkasse passer på G60 motor. men er ikke laget for momentet den lager

 

satser på at dette var litt oppklarende :)

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden du som trådstarter sier du har en gti 8v så er det bare til og sette g60 rett oppi. gti girkassene er litt svakere enn g60. så vist du bytter sving hjul med det som er på gti så kan du bruke gti kassen til den ryker. og etter på enten finne g60kasse eller en ny girkasse. om den girkassen komer i fra gti eller 1,8 så er det så si det akurat det samme. golf3 1,8 er det nå fult av på huggerne og du får sånner kasser for 500 vist du tar den ut selv.

men en 16v kasse er litt sterkere enn 8v. men da må du bytte cløtsj til 16v.

 

men husk at du må bytte ledningsnett også. vist du har den golfen som er eldre enn 90 så har du det gamle elnettet.

mener skile var i 90 mellom nytt og gamelt el nett. har du det gamle så må du bytte hele sulamitten. det tar ca 2timer og er ikke noe stort problem.

 

men motorfester og det meste annet er likt skal du bygge om MÅÅÅ du kjøpe av en som vet ka han snakker om eller finne en hel golf,corado,passat.

 

passat elnettet oppi panseret passer også i golf2. ikke helt 100% passform men det viktigste er jo at det virker. og du tar turen på huggeren og henter resten til golf2.

 

håper dette ga en del svar på noen av dine spørsmål.

golf2 syncro med 1,8 20v turbo.

golf2 vr6 turbo

bora 1,9tdi

vw lt bilbergningsbil

vw transporter tdi arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen :) Har ordnet meg en G60 kasse idag så da er ett problem løst. Har også el nettet til G60 motoren med chip. Dere virker som har litt peiling så jeg kan spørre dere. Har byttet til smidde stempler og byttet ventiler, 3 lags stålpakning. Men må jeg bytte til smidde råder når jeg skal kjøre med 300-350 HK? Skal kjøre med GT2860RS Turbo med stor intercooler, oljekjøler pluss NOS kjøling. Skal bytte kammer, 320° 12.7mm. Løft og Nockvinkel 103°. Mekanisk så klart.. Så da er spørsmålet om rådene tåler det? Men tåler girkassa så høy effekt?

Endret av persvang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkassa sier NEI på den effekten. være seg 02A eller 020 :)

 

for å bruke girkasse fra 02A så må du ha litt deler

 

Clutch

Kassa

Giroverføring

Brakett og hovedsylinder til clutch

Hele pedalstellet

fremfre motorfestebrakett er annerledes

starter er litt annerledes igjen

svinghjul er annerledes

 

originale råder er døde på den effekten

 

og om du skal opp i 300-250 på en 8v motor, så må du koste på noe vanvittig i form av porting etc i toppen, den flower rett og slett ikke såppas desverre

 

020 girkassa kan du drepe med original 16v motor på 139 hk :)

 

 

Til Royterje: 16v kassa (2Y) er faktisk ikke noe sterkere enn de som er til 8v GTI (ACD) heller tvert mot. da naglene i diffen har en tendens til å gi opp. noe som gjør at diffen eksploderer og tar med seg det meste :)

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår