Gå til innhold

Mista lappen etter å ha besvimt på åpen gate!!

Ranger emnet


Glenni23

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har ei venninne som klarte å besvime gående på vei til byen. Dagen før hadde hun vært med klassen på øl smaking og blitt ganske full. Dagen etter følte hun seg dårlig på vei til byen å besvimte.

 

Det ble ringt etter ambulanse og hun ble kjørt på sykehus å var til observasjon i 10 timer. Når hun var der fikk hun beskjed om at hun besvimte pga hun var dehydrert. Hun hadde rett og slett ikke drukket nok vann. Hun fikk også beskjed om at hun kom til å miste lappen i et år grunnet hun har hatt et anfall. Hvem som helst kan vel besvime?

 

Hvem som helst kan gå på den smellen å bli dehydrert. Det ble også tatt prøver om hun hadde eplepsi, hun fikk svar i dag og det hadde hun ikke. Men hun fikk ikke lappen tilbake for det.

 

Jeg synes dette var veldig rart og aldri hørt om dette før. Har noen andre hørt om dette før?

 

Hva kan hun eventuelt gjøre for å få den tilbake, eller er det umulig?

 

mvh Glenn =)

Opel Kadett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wtf! vist dette var pga dehydrering er vel faen ikke det grunn til og ta fra hun førekortet!!

 

Epilepsi er ikke alltid så lett og oppdage på undersøkelser, men om man får et epileptisk anfall mister man lappen ett år...

 

Det virker litt voldsomt og dra fra hu lappen om det der er eneste årsak til at ho besvimte! dette hadde jeg uten tvil klaget på!

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det var på grunn av helsemessige årsaker de tok den. Men dette er ei jente som har spilt fotball på høyeste nivå i Norge og er aktiv hver dag. Hun besvimte en gang. jeg synes det er helt sykt! hun er ikke skadet etter det som skjedde, hun er helt fin nå, er i gang med trening igjen. Det ble bevist at hun ikke har epilepsi og hun har aldri hatt et epileptisk anfall før heller. hun er frisk og sykehuset sa hun kunne begynne å trene og gjøre som hun vanligvis gjør. bra det ikke bare er meg som synes dette var merkelig =)

 

Noen som vet eventuelt hva man kan gjøre for å klage på dette? Hvem må man kontakte? Det var sykehuset som sendte beskjed videre om at hun ikke lenger har gyldig førerkort. hun tar det tungt og jeg vil gjerne hjelpe til.

Opel Kadett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kontakt politiet visst sykehuset ikke er behjelpelig med å ordne opp i denne feilen.

dette er totalt feil og hun bør vinne en evt. rettsak mot helsevesenet om hun må dra det så langt.

er nesten litt samme greia som han som mista lappen fordi han hadde fest og spilte høy musikk i huset sitt det.

og visst hun mister lappen for å besvimt etter dehydrering er det vel kanskje en ide og få alle over 80+ av veien for de kan jo dø eller få slag osv. når som helst =S

1995 Honda Civic VTI Coupe (sommerbilen) http://www.bergen-gatebilklubb.no/forum/index.php?topic=1640.0

1986 Mercedez 190E 2,0 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med internettsynsing og påfølgende rådgiving?!?!!?

 

Her forteller trådstarter om en venninne av seg som har mistet førerkortet for en periode av en eller annen grunn og jammen konkluderer folk med at dette er riv ruskende feil og at hun bør vinne en sak om helsevesenet!?!? Vet dere dette eller TROR dere dette basert på synsing? Det ser ut som om wildstyle vet på måten han skriver "dette er totalt feil og hun bør vinne en evt. rettsak mot helsevesenet". Siden du kommer med sånne råd forutsetter jeg at du har slått opp hjemmelen for å holde førerkortet tilbake av helsemessige årsaker, du har tatt høyde for evt. feilkilder osv?!?!?!

 

Jeg har ikke tid til å gjøre den jobben som de som har gitt råd burde ha gjort, men litt synsing fra min side vil være:

Hvor sikker er du på at venninnen din har blitt friskmeldt helsemessig? Er det helt sikkert at grunnen til at hun besvimte var dehydrering, og alle andre mulige årsaker er klarlagt? Jeg TROR praksisen på slike ting er at dersom det er en viss mulighet for at grunnen til at hun besvimte har andre årsaker må disse kartlegges, og imens de gjøres får hun kjøreforbud. Jeg TROR videre at hjemmelen for det er vedlegg 1 til forskrift om førerkort mm § 1 tredje ledd:

"Dersom legen finner at vedkommende ikke fyller helsekravene, plikter legen å gi melding om det til fylkesmannen, jf. lov om helsepersonell § 34, jf. § 76, jf. forskrift fastsatt i medhold av tidligere legelov § 48. Førerkortinnehaveren skal innlevere førerkortet til politiet. Dersom melding ikke kreves, er kjøring likevel ikke tillatt, så lenge tilstanden varer. "

 

Siden du sier at hun lå på sykehuset til observasjon i 10 timer tror jeg at de hvertfall på et tidspunkt trodde at det kunne være noe mer enn dehydrering...

 

Dersom hun er 100 prosent friskmeldt kan man videre se på veien for å få tilbake førerkortet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med internettsynsing og påfølgende rådgiving?!?!!?

 

H

Siden du sier at hun lå på sykehuset til observasjon i 10 timer tror jeg at de hvertfall på et tidspunkt trodde at det kunne være noe mer enn dehydrering...

 

Nå sier jo han at ho ble sjekket for epilepsi.. det er IKKE gjort på en time vettu...

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier jo han at ho ble sjekket for epilepsi.. det er IKKE gjort på en time vettu...

 

Selvsagt er det ikke det, men det kan jo også være andre ting enn det å se etter... Selv om hun er friskmeldt for epilepsi kan det være flere ting de ønsker å undersøke før de sender henne ut på veien igjen, for både hennes skyld og for andre medtrafikanters skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig at det kan tolkes utifra det trådstarter skriver, og hvis hun er 100 prosent friskmeldt så er jeg helt enig at det høres rart ut. Det er forsåvidt ikke deg og dine synsninger jeg reagerer på. Det jeg prøver å påpeke er at det kan være mye mer som ligger bak, og at for å få et fullstendig bilde av saken må disse frem (det kan feks være at hun ikke vil si til alle og enhver at hun er redd for at det kan være noe mer)... Det jeg reagerer på er at wildstyle konkluderer med at dette er en sak hun vinner på walkover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er blitt friskmeldt. fikk beskjed at hun kunne gå tilbake til normale rutiner og hun er full gang med trening igjen. Derfor synes jeg det er rart lappen fremdeles ryker når hun kort tid etter hendelsen er frisk igjen. skjønner at hun får kjøreforbud under undersøkelsene og til hun har fått svar på prøver. Men at hun ikke kan kjøre på et år er drøyt synes jeg.

Opel Kadett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke, men jeg TROR dette kan være en av de tilfellene som krever spesiel attest (ikke egenerklæring), vedlegg 1 til forskrift om førerkort mm § 5, femte ledd nr. 2: "Den som har hatt anfallsvis opptredende hjernefunksjonsforstyrrelser (herunder epilepsi og bevissthetsforstyrrelser av annen eller usikker årsak) må fremlegge attest fra spesialist i nevrologi eller indremedisin. Ved fornyelse av førerkort er attest fra søkerens faste lege tilstrekkelig, dersom det ikke har vært anfall siden førerkortet ble utstedt eller fornyet."

 

Bestemmelsen har først og fremst anvendelse ved første gangs førerkort, men mulig den kan gis anvendelse i slike tilfeller som det her... Jeg er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg tok kanskje litt hardt i, var ikke meningen det, men begynner etter vert å bli litt lei av alle disse rare tingene "myndighetene" og andre "folk med makt" gjør.

 

det jeg mener er at om hun er sjekket komplett av legene så bør hun jo få tilbake lappen. kan ikke begynne å ta lappen fra folk selv om de besvimer eller generelt andre ting som kan skje kem som helst.

1995 Honda Civic VTI Coupe (sommerbilen) http://www.bergen-gatebilklubb.no/forum/index.php?topic=1640.0

1986 Mercedez 190E 2,0 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår