Gå til innhold

bygging av basskasse

Ranger emnet


osgutten

Anbefalte innlegg

RF elementet du har kan du fint montere i relativt små kasser og Qts verdien på 0,54 tilsier at den passer like godt i lukket som i portet kasse. Lukket så vil en kasse på 20-25 liter passe bra. Dersom du ønsker litt mere punch så bør du opp på rundt 50 liter, med 1 stk 3" port. Hvor dypt du ønsker å tune bassen regulerer du med lengden på porten. Jo lengre røret er jo dypere tuner du kassa.

 

Vet ikke hvilken type bass du er ute etter, men personlig ville jeg gå for lukket kasse av den enkle grunn at det låter bedre og er enklere å få til å låte bra:)

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet at man får dypere bass med portet kasse en med lukka kasse men jeg er ute etter mere trøkk på bassen men er det bedre og kjøpe en lukket kasse eller er det bedre og bygge en da

 

Det er nok en sannhet med ganske store modifikasjoner det du skriver der.. En portet kasse spiller ikke nødvendigvis dypere enn en lukket kasse, det kommer an på verdiene til elementet og hvordan kassen er tunet (størrelse i liter, lengde/størrelse på porter etc.)..

 

En lukket kasse vil veldig ofte gi en mer lineær bass og mer "hifi- riktig" basslyd, mens en portet kasse vil gi mer punch/trøkk og samtidig være mer lettdreven grunnet de ekstra db som porten bidrar med.

 

Dersom ikke byggeferdighetene er 100%, så kan du sikkert gå for en ferdig kasse fra Torshov eller noen andre. Tror elementet ditt er ganske tilgivelig og nok vil matche en ferdigbygget kasse greit.

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet at man får dypere bass med portet kasse en med lukka kasse men jeg er ute etter mere trøkk på bassen men er det bedre og kjøpe en lukket kasse eller er det bedre og bygge en da

 

Åh, kan du si meg hvordan? Jeg har helt motsatt erfaring...

 

Jeg vet at en portet kasse gjerne har en tuning, og at de fleste ferdigkasser er hvertfall tunet altfor høyt i forhold til å spille bass. En portet kasse avruller voldsomt under tuning.

 

En lukket kasse spiller mye mer linært og jeg vil legge en knapp på at du får dypere bass ut av en lukket, enn om du skulle laget en portet.

 

Å lage en portet kasse krever ferdigheter. Mange tror at det bare er å lage en kasse etter volumet fra simulatoren, det er ikke helt riktig. Porten f.eks må være nøye avrundet i begge ender, og skal lage så lite turbulens som mulig. Lager man en port som ender med 90* i endene får man dåååårlig bass..

 

Hvis du er interessert i å få hjelp med kasse prosjektet ditt så kan du gå på bilstereforumet.no og under generell prat så finnes det en kassebygge-tråd helt øverst. Spør i den du ;)

Endret av user_name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår