Gå til innhold

Koble vekk effektforsterker

Ranger emnet


Bidevind

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har kjøpt en Volvo C70 D5 2007 modell som har en ekstramontert effektforsterker i bagasjerommet. Pga behov for all tilgjengelig bagasjeplass ønsker jeg å de-montere denne.

 

Jeg trodde det var så enkelt som å koble vekk signalkabelen fra den innebygde radio/CD-spiller samt å koble høytalerkablene tilbake til denne igjen.

 

Firma som jeg kjøpte bilen av råder meg til ikke å gjøre dette selv da det er en jobb for eksperter på dette, samt at det også innebar en justering av software.

 

Er det virkelig blittt så komplisert eller blir jeg forsøkt lurt ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.hvorfor fjerne den?.har ikke vært borti bilen.men vet på bmw ser du den ikke eller er i veien.tviler sterkt på at det skal bli noe programm feil.er jo bare en forsterker.(correct me if im wrong) mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de snakker helt sant der du har kjøpt bilen.. Ser ingen grunn til at software har blitt endret for å koble til denne. Det er enten brukt ett interface som passer originalspiller i bilen eller så er det benyttet høynivå adapter (med mindre Volvo kommer med linje utganger?). Ingen av disse løsningene tilsier at det må endres på software i bilen.

 

Det du må tenke på er at siden det er oppgradert med forsterker, så er det nok oppgradert i forhold til original høyttalerne ellers i bilen også. Antar også at det er en sub? Dersom du fjerner forsterkeren for å koble tilbake til originalspiller, så kan det gå veldig bra men det kan også gå dårlig.. Alt avhengig av hvor god forsterker som sitter i originalspiller.

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg beholdt forsterkeren og evt fjernet suben (dersom den er problemet). Ønsker du å fjerne forsterker totalt, så er det bare å begynne med å ta sikringen og deretter fjerne alt som har med den å gjøre.. Men dersom du er usikker på bilstereo, så kan du forhøre deg med en bilstereo forhandler eller noen som installerer bilstereo.

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Det er selve forsterkeren som er "problemet". Nedcabet tar taket så stor plass i bagasjerommet at jeg ønsker å ha den plassen som er der.

Men jeg vet at det også er byttet høytalere i forbindelse med effektforsterkeren.

Tror jeg skal alliere meg med en som er litt mer engasjert i dette enn meg.

 

I bilen kjører jeg bil, HiFi hører jeg på hjemme :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du vurderer å ha den til bruk vinterstid kan du gjøre det enkelt ved å fjerne sikringa til pluss kabelen framme ved batteriet, sikre alle ledninger med elektrotape og gjømme dei fint under trekk/baksete...

 

Sjekk så om orginalt ledningsnett er inntakt og berre kobla fra høgtalarane... da er det eventuelt bare plugg'n play =) kablene bak høgtalerene frå cd-spilleren kan og da kobles sammen med dei fra effektrinnet så du slipper inn og ut med desse kvar vår/høst =) men det er viktig og tape kvar kabel kvar for seg så ein er sikker på at det ikkje blir overledning ;)

 

Mvh Birger

-03 Golf 1,9TDI
-97 Vectra B 1,8 (hugget med øks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår