Gå til innhold

2,5 10V med meget høyt oljeforbruk!

Ranger emnet


hamsund

Anbefalte innlegg

Heisann:)

Har nettopp kjøpt en 850 med usannsynlig høyt oljeforbruk.

Ifølge forrige eier, var det målt et forbruk på 4-5dl. pr 50km. (5 Mil!)

Motor har gått 245000, og han har fått skiftet veivhusventilasjon, tennplugger, tennkabler, fordelerlokk og rotor.

Etter å ha kjørt en stund kokser plugg i syl. nr.3 så mye at den ikke tenner på denne sylinderen.

Noe sier meg stempelringer og oljeslepering, muligens ventiltettinger, men lurer på om noen her inne har vært borti dette og kunne komme med noen tips?

 

Mvh.

Stian-Andre Hamsund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 dl pr mil er forferdelig mye, mye mer enn noen av mine biler bruker på 1000 km! Du kan begynne med å skifte alle ventiltetningene, noe som er en meget billig affære, gjort på noen få timer. Er problemet da løst så kom du billig ifra det, om ikke så kan det bli dyrt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ha skaffet deg billigere tetninger, men ok.

Har du gjort denne jobben før og har verktøyet du trenger for å skifte disse? Tenker da på å skifte uten å ta av toppen.

Trykkluft på sylindrene, fjørkompressor og spesialtang for å dra av de gamle tetningene. Jeg har sveiset sammen et verktøy for denne jobben slik at jeg kan gjøre den alene. Har brukt det på 8v, 10v og 30v (V6) med enestående resultat ;) Bruker ca en time på 8v/10v når kammen er ute.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema selger adapter som passer i tennplugghullet og som har hurtigkopling for trykkluft.

 

Tangen fåes billigst på ebay, US $19 inkl frakt (ca 120 kr).

http://cgi.ebay.com/Extra-Long-Valve-Stem-Seal-Removal-Tool-Remover-Pliers-/330527105299?pt=Pliers&hash=item4cf4f36113

 

Jeg sveiset sammen en brakett som jeg skrur rett på toppen. På denne er det en aksel med innfestning for en 60 cm lang arm som presser sammen fjørene. Noen få cm ut på denne armen har jeg festet en 'dings' som presser ned retaineren. Denne er leddet på armen og har åpninger på sidene slik at jeg har tilkomst til å ta ut / montere låsene mot retaineren.

 

Bilde av 'dingsen'. Er kun den venstre delen på bildet jeg har brukt.

424c_1.JPG

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var jeg begynt å skru :)

Fikk laget meg en patent for demontering av ventilfjærer! Fikk av ventiltetninger, og så med det blotte øye at det var stor forskjell på innerdiameter på gamle og nye. Målte fra 0,3 til 0,6 mm. forskjell, så her er nok årsak til forbruk ja!! Da jeg skulle skifte de to siste, oppdaget jeg at de var feil, mindre diameter enn de andre 8... Veit ikke om de blir plukket enkeltvis på lager eller noe, men måtte værtfall bestille 2 nye. Kommer på Tirsdag... men, men. Må vente på simmeringer til kammer uansett. Tar register i samme slengen, siden jeg måtte plukke det ned uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert!

Ble litt irritert med en gang, men menneskelig å feile :) Å må jo vente på resten av deler uansett, så går bare godt :)

Værre med fruen sin bil (Volvo V40 diesel)...

Åpna panseret i dag, og oppdaget olje rund ekspansjonstanken til kjølevannet!

Bare grøt i kjølevannstanken. Regner med jeg må skru toppakning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jess, da var 850 på veien igjen. Har ikke kjørt nok til å få målt oljeforbruket enda, men det lover godt at motoren ikke fusker lenger. Som jeg sa tidligere "døde" ene sylinder etter en stund pga. at tennpluggen ble kokset til. Har bare kjørt 5 mil til nå, men det var jo som skrevet øverst i tråden det kritiske punkt hvor bilen vanligvis kulle brukt 4-5 dl. olje, så må si meg godt fornøyd :) Takk for tips og råd Quattro73 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår