Gå til innhold

Årsavgift ved kjøp/salg (haster..)

Ranger emnet


Verbal Kint

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nylig solgt en bil og kjøpt en bil.

 

Jeg fikk i dag en eFaktura fra Tollvesenet på den gamle bilen, jeg solgte. Det er forsåvidt ok, jeg krysset av i kontrakten (mal fra NAF) på at årsavgift for inneværende år var betalt.

 

Derimot, bilen jeg har kjøpt nekter tidligere eier å betale årsavgift for. Han krysset av i kontrakten (mal fra forbrukerrådet) at årsavgift var betalt. Denne kontrakten spesifiserer ikke inneværende år.

 

Men, er det ikke slik at formelt sett så er det eier per 01.01.2011 som skal betale årsavgiften hvis ikke annet er avtalt?

 

Når vi signerer en kontrakt i januar som sier at "årsavgift er betalt", så kan vel ikke tidligere eier gjemme seg bak at han mente at fjorårets årsavgift er betalt?

 

Jeg er selvsagt innstilt på å betale årsavgift for én bil, det må man jo, men ikke for to...

 

Takker for raske svar!

Regner med at det er en del folk med erfaring på dette feltet her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.

 

Takk for svar!

 

En annen ting, dersom han ikke betaler, går purringen til han, eller til nye eier - dvs. meg?

 

Og, i kontrakten til forbrukerrådet står det "årsavgift betalt". Kan han gjemme seg bak at det på det tidspunktet ikke var mulig å ha betalt noe årsavgift, siden det ikke var sendt ut regning ennå, og at han dermed mente at årsavgift for 2010 var betalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier pr. 01.01 Er juridisk ansvarlig, og han får også tilleggsavgift om den ikke betales i tide. Han får også innkassokrav mot seg om det går så langt.

Problemet ditt er at det vil bli utstedt en avskiltingsbegjæring på bilen du har kjøpt om tidligere eier ikke betaler. Dermed får du heller ikke årsoblater til skiltet ditt for i år, og fra august blir skiltene klipt av hvis en representant politi eller tollvesen kommer over bilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår