Gå til innhold

Finntroll's 85-Laurel TurboDiesel Prosjekt-Holset HX50!!

Ranger emnet


finntroll

Anbefalte innlegg

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har allerede en kompis med meg som skal være co pilot. "/

Er 20 nå, fyller 21 i år. Bor du i mosjøen?

 

Hehe, var nå mest ment som en spøk det med co-pilot. Kjørte den strekninga pluss litt til da jeg hentet bmw'n i november. blir en stund til neste gang! Ja, bor i Mosjøen. Da kjenner du kanskje en som heter Martin Berg? Må få filma no på den isbanekjøringa! Spent på å se hvordan den går:D

89 Nissan Kingcab.

x: Subaru Justy, Ford Mondeo x2, Peugeot Partner, Bmw 328iA Touring M...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, var nå mest ment som en spøk det med co-pilot. Kjørte den strekninga pluss litt til da jeg hentet bmw'n i november. blir en stund til neste gang! Ja, bor i Mosjøen. Da kjenner du kanskje en som heter Martin Berg? Må få filma no på den isbanekjøringa! Spent på å se hvordan den går:D

 

Hehe:) Ja, kjenner han :) Skal prøve å få det til :p

Det er bare to typer bilister på veiene: idioter som kjører langsommere enn meg, og de svina som kjører fortere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til trådstarter. Når du skal bruke sugepumpen i turbokonverteringen, hvordan blir dieselmengden regulert ved økende turbotrykk? Hvis jeg har forstått det riktig så blir dieselmengden på en sugepumpe regulert ved turtallet. Men på en turbopumpe så blir dieselmengden regulert både av turtallet og turbotrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

good! Heldie dere som har isbanekjøring i nærheten.. Har ikke hørt om noe slikt her på helgeland på lenge:/

 

Hehe.. Spørs om det blir så heldig. Den jævla dieselpumpe reima røyk idag, å banekjøring imårra på formiddagen.

Så det blir 7-8 mils kjøretur en vei idag for og hente ny/brukt reim for og kunne stille i morgen. den røyk rett av på tomgang.

Men heldigvis rett utfor verkstedporten =D

Det er bare to typer bilister på veiene: idioter som kjører langsommere enn meg, og de svina som kjører fortere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til trådstarter. Når du skal bruke sugepumpen i turbokonverteringen, hvordan blir dieselmengden regulert ved økende turbotrykk? Hvis jeg har forstått det riktig så blir dieselmengden på en sugepumpe regulert ved turtallet. Men på en turbopumpe så blir dieselmengden regulert både av turtallet og turbotrykket.

 

Den blir ikke regulert ved økt turbotrykk. Dieselmotorer tar ikke skade av og gå med for lite diesel. For lite diesel blir bare enda lavere varmeutvikling, for mye diesel derimot blir farlig og stemplene kan smelte etc. Så derfor blir bare full-last mengde skruen justert. Og har montert EGT sensor med måler inni bilen for og ha oversikten over hvor varm eksosen er og kan derav justere etter det sånn at jeg ikke går på en smell :)

Det er bare to typer bilister på veiene: idioter som kjører langsommere enn meg, og de svina som kjører fortere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til trådstarter. Når du skal bruke sugepumpen i turbokonverteringen, hvordan blir dieselmengden regulert ved økende turbotrykk? Hvis jeg har forstått det riktig så blir dieselmengden på en sugepumpe regulert ved turtallet. Men på en turbopumpe så blir dieselmengden regulert både av turtallet og turbotrykket.

 

Reima te dieselpompa e egentlig ikkje vanskelig å bytte.. Bare litt tidkrevans.. Røyk på pappa sin au, ved innsnevringa av 2 felten i Larvik.. Skummel plass å stå, med biler som kommer susans i 100++ km/t forbi..:tannløs:

-1981 Nissan Laurel C31 2,8TDI

 

PSN: Mr67Mopar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reima te dieselpompa e egentlig ikkje vanskelig å bytte.. Bare litt tidkrevans.. Røyk på pappa sin au, ved innsnevringa av 2 felten i Larvik.. Skummel plass å stå, med biler som kommer susans i 100++ km/t forbi..:tannløs:

 

Holdt på fra 5 i går ettermiddag til halv 3 inatt for og kjøre 15 mil for og hente reim og få skifta den. Men ga opp til slutt. Tror jeg satt den ei tann feil i forhold til veiva. Gikk stygt og mye røyk og ikke helt forbrent diesel. Så da pakka jeg ihop og dro hjem. Skal ordne på det utover uka når motet kommer til gårds igjen...

Det er bare to typer bilister på veiene: idioter som kjører langsommere enn meg, og de svina som kjører fortere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt på fra 5 i går ettermiddag til halv 3 inatt for og kjøre 15 mil for og hente reim og få skifta den. Men ga opp til slutt. Tror jeg satt den ei tann feil i forhold til veiva. Gikk stygt og mye røyk og ikke helt forbrent diesel. Så da pakka jeg ihop og dro hjem. Skal ordne på det utover uka når motet kommer til gårds igjen...

 

Å e det du har drivi med da? Bruka ca 1-1,5 time på å bytte på pappa sin.. Vist du finner timingmerkene, så ska det gå lett.. Men kan være som du seier, at den står ei tann feil;)

Nå kom e på at e kanskje må bytte den reima på min au.. + olje:tannløs:

-1981 Nissan Laurel C31 2,8TDI

 

PSN: Mr67Mopar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å e det du har drivi med da? Bruka ca 1-1,5 time på å bytte på pappa sin.. Vist du finner timingmerkene, så ska det gå lett.. Men kan være som du seier, at den står ei tann feil;)

Nå kom e på at e kanskje må bytte den reima på min au.. + olje:tannløs:

 

Feilsøke, demontere, ringe etter deler, kjøre 15 mil for og hente deler, rengjøre alt, finne merker, sette på plass stopp-solenoid etter feilsøking på den, sette i sammen, rydde verktøy, starte opp, feilsøke enda mer, vaske verkstedgulvet. Gi faen og kjøre hjem :p Da går det fort noen timer. Men skal vel få skikk på det ut i uka. Men er ganske sikker på at det står ei tann feil.

 

CD motorene er veldig greie og skifte reim på. Merker på reima og merker på reimhjulene :)

Det er bare to typer bilister på veiene: idioter som kjører langsommere enn meg, og de svina som kjører fortere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke rart bilen ville gå. Autodata har angidd feil merkinger på dieselreima. Var "1/3" av pumpehjulet feil. 3 forskjellige merkerpunkter og autodata har angidd feil merke. :coplight

 

Men da var det liv i dieselpurka igjen :D

Det er bare to typer bilister på veiene: idioter som kjører langsommere enn meg, og de svina som kjører fortere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stund tilbake så jeg noe interessant klipp på youtube. Der var det en kar som hadde satt på en VNT (VGT) turbo på en VW Golf GTD (med mekanisk dieselpumpe). For å kontrollere skovlene på turbinhjulet hadde vedkommende satt på et stag mellom "gasshendelen" på dieselpumpa og på turboen der skovlhjulene på turbinhjulet blir regulert. Når vedkommende trampet på gassen, justerte skovlene seg samtidig. Turbotrykket økte i takt med økende gass.

 

Om det ikke går an å bruke et stag til dette formålet, kan det kanskje gå an å bruke en vire mellom "gasshendlen" og der skovlene på turbinhjulet blir regulert. Jeg selv har vært inne på tanken om å bruke denne løsningen hvis jeg setter på en VNT (VGT) turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår