Gå til innhold

hjelp..? audi 80`n min høres ut som en diesel-bil..

Ranger emnet


sirsmokealot

Anbefalte innlegg

Hei, har en audi 80 2.3e 92mod som det høres ut som jeg har dieselkonvertert, noen mener det er feil olje på`n og andre mener det er oljepumpa. tikkinga kom etter at jeg lånte bort bilen, han som lånte den fylte på litt olje å etter det så har den bare blitt værre å værre.. først så tikka det bare i det jeg starta`n men det ga seg da med engang, nå så tikker det heletia... også vil ikke tempen stige til 85-90 med mindre jeg lar bilen stå på tomgang en stund. (10-15min ca.) men den synker da så fort jeg begynner å kjøre å da blir temp nåla liggende helt i bunnen igjen.. går utifra at dette ikke er helt sundt for motor`n heller, i likhet med den tikkinga..

 

 

er det noen som har noen enkle tips til hvordan jeg kan finne ut hva som må gjøres for å bli bukt med problemet? :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem 1: Skift olje, bruk viskositet 5W-40 (ikke Shell) og tikkingen vil forsvinne så sant oljepumpa er ok. Du er sikker på at det er nok olje på motoren?

 

Problem 2: Skift termostaten (husk å montere den rett vei). Sitter bak er svart plastdeksel nede framme på blokka, der nedre radiatorslange går inn. Delenummer 069 121 113.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også kontrollere den 3/4-polte vanntempgiveren da den kan tulle og gi litt merklige utslag slik som du viser til. Det har jeg sett flere ganger. Kan holde å rengjøre kontaktene, men hvis den lager rasle-lyd, så må den nok byttes ;)

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var å kjøpte olje i dag, men fikk beskjed om at den motorn jeg har skulle ha 5w-30 så da gikk jeg for det...:s og tikkinga er der fortsatt...:( men skal det være sånn at når motor`n går å jeg skrur opp påfyllingslokket til olja så begynner turtallet å danse litt sånn opp og ned i et merkelig tempo..? også endrer turtallet seg litt når jeg tar opp peilepinnen, det synker når jeg tar pinnen opp og stiger igjen når jeg dytter nedi pinnen igjen.. er dette normalt..?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var å kjøpte olje i dag, men fikk beskjed om at den motorn jeg har skulle ha 5w-30 så da gikk jeg for det...:s og tikkinga er der fortsatt...:(

 

Hvem sa at din motor skal ha 5W-30 olje? Tror de sliter stort med å underbygge sin påstand. Men nå er vel oljen på motoren alt...

Da er neste steg å skifte ventilløfterene ;)

 

men skal det være sånn at når motor`n går å jeg skrur opp påfyllingslokket til olja så begynner turtallet å danse litt sånn opp og ned i et merkelig tempo..? også endrer turtallet seg litt når jeg tar opp peilepinnen, det synker når jeg tar pinnen opp og stiger igjen når jeg dytter nedi pinnen igjen.. er dette normalt..?:)

 

Normal vil motoren stoppe når oljepåfyllingslokket tas av. Og ja, motorturtallet vil normalt endre seg når peilepinnen tas ut.

Husk at hele motoren (veivhus, topp ol) står i forbindelse med insuget. Når du åpner oljepåfyllingslokket så suger motoren luft inn der og ikke via bensinmengdefordeleren (LMM) som den skal. Resultatet blir at motoren får mindre bensin og stopper.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sa at din motor skal ha 5W-30 olje? Tror de sliter stort med å underbygge sin påstand. Men nå er vel oljen på motoren alt...

Da er neste steg å skifte ventilløfterene ;)

 

han tasta inn skilt nr mitt på en valvoline side å da kom det opp tre alternativ og alle var 5w-30 oljer. han tasta inn skilt nr mitt på castrol sin side også, å der fikk jeg også 3 alternativ, det var å 5w-30.. har kjørt litt med bilen idag å etter å ha kjørt 10-15min. så ga tikkinga seg, å tempen har oppført seg som den ska etter det..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med hvilken olje du skal bruke, kommer alt an på tempraturene i omgivelsene og er satt som en standard(SAE).

 

Enkel forklaring: (5w30)

5 = viskositet i -18grader

W = oljen kan anvendes ved vinter bruk

30 = viskositet ved +100grader

(Høyere tall = Mer tyktflytende ved gitt tempratur)

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår