MHaaland Skrevet Desember 26, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2010 Hei, trenger hjelp med volvoen min :( Lenge hatt litt problem med bilen som er en 93 modell med bf230fd motoren gått ca 200k. Noen av feila er som følger: Feil med instrument lysa, tar på tenninga og bare airbaglyset lyser, ikke resten. Viss jeg da starter bilen lyser fremdeles det lyset, men viss jeg ruser bilen opp til ca 2-2,5 tusen omdreininger så går airbag lyset av!? + jeg kan høre at kupe vifta sviver høyere og ser at alle lysa på bilen lyser sterkere/normalt. Som regel når det er kaldt så virker panel lysa normalt før bilen blir varm. Og viss instrument lysa er uvillige i starten, så pleier det som regel å ordne seg etter hvert som at håndbrekk varselen virker. Fjernlys og tåkelys bak lampene virker alltid :P Kan også kjenne at viss jeg starter å kjøre med airbag lyset lysende, og kommer til det punkte det går av, så nykker det litt i bilen, ett ørlite opphold i akserelasjonen. Og nå som det er kaldt (ca.-14) virker starteren litt for sløv, selvom batteriet er fult. Den starter som normalt viss den er varm. Viss den står nystarta og varmer seg opp, kan jeg nesten daue bilen med å slå på forskjellige el-artikler. F.eks. varmen i bakrute+fjernlys+varme i setene, så synker tomgangen merkbart. Radio slår seg også nokså fort av da... En annen sur feil er at bilen har dårlige akserelasjon enn en 740 med samme motor med 100 tusen meir km på motoren! Tomgangen kan også vær ujevn, eller bare at bilen rister litt :P Nå i det siste har tomgangen hengt seg også i noen sekund etter jeg har kjørt noen meter. Det er både plagsomt, flaut å irriterende :( Det jeg selv har prøvd er at jeg bytta med en annen brukt dynamo uten hell. Vært litt på ett verkstad men de fant ikke noe + det er skam dyrt... Kjørt med noe småfeil de siste 25tusen km, hadde vært flott å fått vekk noe. Håper noen orker å lese alt og kanskje vet hva som er feil, håper alt er bare en liten og ikke mange. Elsker Volvo 940, men ville gjerne hatt alt i topp stand. Takk for svar på forhånd :D Siter Volvo 740 GLE 1987 (kjelvebil) Volvo 940 GL 1993 Bmw 523 ia touring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Desember 29, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2010 Tipper på at du kanskje har en jordingsfeil. Har du ingen bekjente som kan litt bilelektro som kan titte på dette?? Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MHaaland Skrevet Desember 30, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2010 Nja kanskje jeg må prøva å se øve noen til. Sjekte en stor i motorrommet men tror den var ok. Siter Volvo 740 GLE 1987 (kjelvebil) Volvo 940 GL 1993 Bmw 523 ia touring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 30, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2010 Sjekk den tynne ledningen som går fra dynamo til ladelampe, samt strømforsyninga til instrumentet. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MHaaland Skrevet Januar 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2011 Ladelampen? den i instrument panelet? Laga også en liten film som viser bedre hvordan det er http://www.youtube.com/watch?v=T4zSmdPhg_c Siter Volvo 740 GLE 1987 (kjelvebil) Volvo 940 GL 1993 Bmw 523 ia touring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Januar 1, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2011 ødelagt dynamo / pære i ladelampe. Kan ikke se den lyser. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad-Ass Skrevet Januar 7, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2011 Med tanke på "treig" starter: Hva salgs batteri kjører du med? Biltemabatteri fungerer svært dårlig i kulde. Jeg selv hadde svak starterstrøm i kulde med gamle-batteriet mitt (ukjent merke, 62Ah / 300 Amp). Kjøpte meg Sønnak Superline 74 Ah/ 680 Amp. Funker gull :) Siter -91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F -91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt -74 Volvo 144DL B20A - bruksbil -91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt. __________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
14269 Skrevet Januar 7, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2011 Du må lodde over punktene på baksida av instrumentet, spesielt de som har med ladelampe-forbindelsen. Da tipper jeg at det ordner seg. ...såfremt batteripoler og jording til dynamoen er iorden. ...har erfaring fra samme problem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MHaaland Skrevet Januar 9, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2011 Står i ett Varta batteri nå trur eg. Kan noe bak instrumentpanelet stjele så mye strøm? :O Begynner å bli lei bilen, kanskje bare selge den og kjøpe noe annet med større motor å automat :)å helst bakhjulstrekk eller 4x4 Siter Volvo 740 GLE 1987 (kjelvebil) Volvo 940 GL 1993 Bmw 523 ia touring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MHaaland Skrevet Januar 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2011 Starta bilen en gang når instrument panelet var helt ute, og problemet var heilt likt... skulle tru det hadde våre annerledes når det ikke var kobla til viss feilen ligger i det? TIL SALGS! Siter Volvo 740 GLE 1987 (kjelvebil) Volvo 940 GL 1993 Bmw 523 ia touring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Januar 15, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2011 Lader dynamo? Altså sjekke spenning før og etter start på batteriet. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
14269 Skrevet Februar 1, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2011 99.9% på at det er periodisk kontaktproblem på ladekursen bak på instr.panelet. Lodd over alle punkter der! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MHaaland Skrevet Februar 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2011 Føler at ''humøret'' på bilen ofte viser igjen på instrument panelet jah... Lodde punkter som i dei på det grøne ''arket'' bak panelet? bare prøve å fulle over? :P Siter Volvo 740 GLE 1987 (kjelvebil) Volvo 940 GL 1993 Bmw 523 ia touring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
14269 Skrevet Februar 3, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2011 (endret) Ja, på det grønne arket. Gjerne med litt nytt og friskt loddetinn. Det oppstår nesten alltid krymp i loddinger. Krymp kan oppdages med forstørrelsesglass. Det sier litt om hvor ømtålelig det er. Spesielt hvis det går mye strøm i loddingene. Jeg slet mye med ladeproblemet som kom og gikk, inntil feilen til slutt ble avslørt. Men etter til slutt å ha lodda over alle punktene skikkelig, og sjekka at lyspæra for ladelampa er ok, og at det er kontakt fra det grønne arket og igjennom pæra, så ordnet alt seg. Endret Februar 3, 2011 av 14269 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MHaaland Skrevet Februar 20, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2011 Da var det i orden !! :D fikk smelta litt i alle loddepunkta på instrumente og vips godt alt :) Det eineste nå er at den er litt tregstarta, startmotoren sviver som normalt, men motoren vill ikkje tenne allti med en gang. Er også sånn når den er varm. Pleier det å hjelpe med nye tennplugger og kabler da tru? Siter Volvo 740 GLE 1987 (kjelvebil) Volvo 940 GL 1993 Bmw 523 ia touring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.