Gå til innhold

Automatkasse i nødmodus, har prøvd omtrent alt - noen som har tips?

Ranger emnet


Santino

Anbefalte innlegg

Har en 2,5 TD automat hvor jeg har bytta den standard AR25-kassa med AR35-kasse fra MV6. Dette funka supert, bilen fikk nytt liv etterpå og gira helt perfekt.

 

Forrige uke gikk plutselig girkassa i nødmodus, dvs den er låst i 3.gir når jeg setter den i Drive. Jeg kan gire "manuelt" fra 1. til 3. men i drive står den alltid i 3. gir.

 

Har nettopp hatt oljebehandling på den og så er det jo grisete på veiene så jeg tenkte at det var dårlig kontakt på kontaktene til girkassa. Renset alle etter kunstens regler men dette hjalp ingenting.

 

Leste så på Omegaowners.co.uk at det var en kjent feil at "selector switchen" (den elektriske kontakta som sitter på staget som går opp til spaken inne i kupeen). Åpnet denne og den var full av irr. Var sikker på at jeg fant feilen og byttet til switchen fra den gamle kassa som skulle funke og så strøken ut innvendig. Dette hjalp heller ikke!

 

Har en billig diagnoseapparat og prøvde å koble opp mot automatkassa. Der var den en haug med feilkoder (skrev dessverre ikke opp) men slettet feilkodene. Den eneste jeg ikke fikk slettet var "Power relay voltage low". Etterpå har jeg ikke klart å få kontakt med girkassa via diagnose. Var innom en venn av en venn som jobber på Opel-verksted og han prøvde med diagnoseutstyret de har, men han fikk heller ikke koblet seg opp.

 

Noen som har noen tips på hva dette kan være? Er ganske desperat nå.. Tar gjerne imot tips på noen i Østlandsområdet som har skikkelig peiling på automatkasser og elektronikk på Omega som vil tjene noen kroner..

 

Takk for hjelp!

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min kasse gjør akurat det samme men eg har en standar 2,5td kasse enda. på min er både den girvelger sensoren og speed sensoren på kassa gått gadonders. så tipper det er speed sensoren du må bytte.

 

Tror du kan være inne på noe her ja.

Hvordan vet du at begge disse har gått på din, har du hatt den hos Opel? Girvelger-sensoren går ofte på disse men jeg har jo byttet min.

 

Speed sensor eller throttle sensor eller hva man skal kalle det kan nok stemme ja. Skal sjekke opp dette litt nærmere...

 

Skulle bare så gjerne hatt koblingsskjema..

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk vite det når eg hadde blien inne hos bmw (tiligere opel forhandler) i danmark. brukte en gm diagnoseapparat.

 

Ok. Hadde du noen feilsymptomer i forhold til dette? Med gasspedalen, turtalls-intrumentet etc?

 

Jeg heller mot styreenheten til automatkassa.. Har allerede bestilt ny, disse skal visst ryke sjeldent, men det skjer. Kostet ikke all verden men løser det ikke problemet mitt så kan jeg vel alltids forsøke å selge styreenheten igjen.

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår