Gå til innhold

Delefilter etter Pioneer GM-6400F forsterker?

Ranger emnet


Staind_fan

Anbefalte innlegg

Tenkte å skaffe meg et delefilter som passer Seas Lotus L0017-04, og som kan koples på utgangen til Pioneer GM-6400F. Forsterkerens innebygde delefilter bør vel kanskje skrus av? Og hva bør spilleren stilles inn på? Har et komponentsett foran koplet rett inn på spiller gjennom et lite delefilter. DLS Reference PS4/PS4A - 2-way components 4 inches.

Spilleren er en Pioneer DEH-P8100BT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er planen din med Seas høgtaleren?

Kor mange høgtalere av den har du?

Er vel RW 165/1 du har.

Er mellomtone/bass i reference serien.

 

Planen var å bruke de to mellomtonene som en slags diskant. Var en jeg kjenner som sa jeg kunne bruke dem til det. Veit ikke om det stemmer, men evnt tenkte jeg å skaffe egne diskanthøyttalere for å lage et komponentsett. Og uansett tenkte jeg det var lurt med et delefilter som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo selfølgeligt ikkje bruke ein mellomtone/basshøgtaler som diskant

 

Kvifor har ikkje du komponentsystemet framme tilkobla forsterker?

 

Kor mange høgtalere har du av Seas elementa?

 

Skal du plassera dei framme eller bak?

 

Er greit med opplysninger, so det er lettare å svare deg

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo selfølgeligt ikkje bruke ein mellomtone/basshøgtaler som diskant

 

Kvifor har ikkje du komponentsystemet framme tilkobla forsterker?

 

Kor mange høgtalere har du av Seas elementa?

 

Skal du plassera dei framme eller bak?

 

Er greit med opplysninger, so det er lettare å svare deg

 

Det var det jeg trudde også:S

Titta på frekvensområdet som jeg ser nå at er mye mindre på en mellomtone(Seas) enn på en diskant:P Jeg burde kanskje sett på det før jeg spørte. Sorry.

 

Dls komponentsettet er ikke kopla til forsterkeren fordi jeg må demontere halve bilen, for å få lagt ledninger hele veien fra forsterkeren ut til høyttalera som sitter i dørene foran. Den biten tenkte jeg at jeg skulle ta til sommern.

 

Av Seas elementene har jeg kun to mellomtoner; høyre og venstre. Tanken var å ha disse bak i bilen i kasser på hver sin side, etter forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
So du har berre 4" framme og ingen høgtalere ellers?

Da er det ikkje akkurat masse bass i anlegget ditt.

 

Du kan jo bygge kasser til Seas elementene og teste litt. F.eks. med lavpassfilteret på ca 80hz

 

Har to ti toms pioneer subelementer på egen forsterker ved siden av. Men var ikke relevant i forhold til spm jeg stilte til å begynne med.

 

Fikk tak i resten av Seas komponentsettet hos dynabel.

Pioneer GM-6400F. Forsterkerens innebygde delefilter bør vel kanskje skrus av? Og hva bør spilleren stilles inn på? Har et komponentsett foran koplet rett inn på spiller gjennom et lite delefilter. DLS Reference PS4/PS4A - 2-way components 4 inches.

Spilleren er en Pioneer DEH-P8100BT.

Endret av Staind_fan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So no skal du ha diskanter og mellomtone/bass elementa bak med det originale delefilteret?

 

Og du har 2stk 10" sub.

 

Kva har du stilt inn lavpassfilteret på forsterkeren til suben på?

 

Du kan ha høgpassfilteret til seas elementene på ca same frekvens.

 

Er ingen problem å ha på høgpassfilteret på både spiller og forsterker. Vil jo bli brattere deling da

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So no skal du ha diskanter og mellomtone/bass elementa bak med det originale delefilteret?

 

Og du har 2stk 10" sub.

 

Kva har du stilt inn lavpassfilteret på forsterkeren til suben på?

 

Du kan ha høgpassfilteret til seas elementene på ca same frekvens.

 

Er ingen problem å ha på høgpassfilteret på både spiller og forsterker. Vil jo bli brattere deling da

 

Hmm, viste seg å være kun valg mellom LPF, OFF (fulltone) og HPF på forsterkern. Må vel justere frekvensen på spiller da? Ifølge bilradiospesialisten skal 16cm høyttalere ha HPF på 100Hz, men gjelder det et komponentsett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LPF = lavpassfilter

HPF = høgpassfilter

 

So du har jo alt du trenger.

 

Eg spurde om delefrekvensen på suben, slik at du kan justere delefrekvensen på komponentsettet etter dette.

 

Har du suben delt på 150hz, er det ingen vits å ha delefrekvenen til komponentsettet til 100hz

(blir da overlapping)

 

Har du suben delt på 50hz, er det ingen vits i å dele komponentsettet ved 150hz

(blir da eit frekvensområde som blir litt svakere pga av filterinnstillingene)

 

Eg personligt synes at ca 80hz er ein grei delefrekvens.

Men det er mange variabler, so du får prøve deg fram.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LPF = lavpassfilter

HPF = høgpassfilter

 

So du har jo alt du trenger.

 

Eg spurde om delefrekvensen på suben, slik at du kan justere delefrekvensen på komponentsettet etter dette.

 

Har du suben delt på 150hz, er det ingen vits å ha delefrekvenen til komponentsettet til 100hz

(blir da overlapping)

 

Har du suben delt på 50hz, er det ingen vits i å dele komponentsettet ved 150hz

(blir da eit frekvensområde som blir litt svakere pga av filterinnstillingene)

 

Eg personligt synes at ca 80hz er ein grei delefrekvens.

Men det er mange variabler, so du får prøve deg fram.

 

Husker ikke hva jeg satte suben på. Men sånn som subene er stilt inn nå, spiller de så taket, gulvet og generelt hele bilen rister. I en så stor bil er jeg mektig imponert av de elementene til bare 1600,- :D Og det spiller reint:) Jeg får prøve meg fram litt på dette komponentsettet.

Takk for infoen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår