Gå til innhold

Hjelp til forsterker og element (ohm)

Ranger emnet


Alfa_volvo

Anbefalte innlegg

Hei!! :)

 

Har en a/d/s, 2 kanals forsterker som jeg har tenkt til å koble til et Ground zero 10" element.

Lurte på om det er mulig og koble elementet i 2 ohm uten at forsterkeren leser 1 ohm i brokoblet tilstand? Eller kan jeg koble på en annen måte? Poenget er å få ut mest effekt til jeg får kjøpt meg mono forsterker. Har lest rundt omkring men finner ikke noe konkret svar. Så jeg prøver her :)

 

Link til basskassa: http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=10505&prodid=1643

 

Link til forsterker (bla ned til min modell P2000.2A): http://www.adst.cc/english/product/?id=58

 

Legger også til en tegning jeg fant som er en mulighet. Men da blir det 4 ohm: http://a248.e.akamai.net/pix.crutchfield.com/ca/learningcenter/car/subwoofer_wiring/1DVC_2-ohm_2ch.jpg

 

Håper noen kan hjelpe! :) Takk!

Volvo 940 LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren er stabil ned til 2 ohm.

Dette gjelder pr kanal.

 

Ved brukobling bruker du 2 kanaler til ein last. (last = høgtaler(e) )

Sia både venstre kanal og høgre kanal må ha ein last på iallefall 2 ohm, blir det iallefall 4 ohm lasten må være ved brukobling.

 

Sia du har ein sub som kan kobles til 1 eller 4ohm, er jo saken grei.

Du seriekobler spolene og får 4 ohm.

Du brukobler forsterkeren. Da tåler den ein last ned til 4 ohm og der er jo akkurat det du har.

 

Den nederste tegningen din er rett.

Du kobler sammen minus på eine spolen med pluss på den andre spolen.

Dei 2 ledige punktene på spolene kobles til forsterker

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Hvis det er en 2-kanaler, hvilket jeg ikke la merke til så kan du og kjøre en kanal pr spole. Da får du utnyttet forsterkeren ned til 2 ohm

 

 

Takk for svar og hjelp!! Har serie koblet spolene og kjører 4 ohm. Skal prøve å koble til begge spolene. Men blir det ikke konflikt siden jeg har 2 kanals forsterker og stereo? Eller er det et fett? Forsterkeren sliter litt så jeg skal bestille mono etterhvert :)

Volvo 940 LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det allerede ikke er en mono/stereo funksjon på forsterkeren kan du mate den med et mono signal ved å kun bruke den ene av de to lederne i signalkabelen som går ifra cd-spiller. Denne må du igjen splitte ved å bruke et y-ledd, slik at du får matet forsterkeren på begge inngangene, altså høyre og venstre.

 

Du trenger da en slik.

 

30.4940-102-Cquence_RCA_Y.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det allerede ikke er en mono/stereo funksjon på forsterkeren kan du mate den med et mono signal ved å kun bruke den ene av de to lederne i signalkabelen som går ifra cd-spiller.

Om han da ikke har noen subwoofer-utgang fra spilleren, men bruker en Rear-linjeutgang, så må han med din løsning her kun høre dypbass fra enten venstre eller høyre kanal. Greit nok at det meste av dypbass er innspilt i mono, men å velge én av kanalene i et stereo-oppsett er ikke det samme som mono.

 

Langt bedre løsning å seriekoble spolene som gjort hittil, og brokoble forsterkeren med et stereo-signal inn fra spiller. Eliminerer nivåforskjeller i spolene fra tilført signal, som fort kan komme med én spole pr. forsterkerkanal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår